Foto: DELFI

Noteikumi par Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam (VUGD) ugunsgrēku dzēšanai un glābšanas darbiem nepieciešamajām iekārtām, speciālo un tehnisko aprīkojumu, kā arī tā normām paredz, ka glābēju rīcībā jābūt 1833 dažādām tehnikas vienībām. Savukārt realitātē ir tikai 731, ceturtdien vēstī laikraksts "Neatkarīgā Rīta Avīze".

Turklāt liela daļa VUGD patlaban rīcībā esošās speciālās tehnikas ir vecāka par 25 gadiem.

Laikraksts skaidro, ka var diskutēt, vai glābējiem tiešām tik lielā skaitā nepieciešami kvadricikli, sniega motocikli un visurgājēji, taču iztrūkumu veido arī tāda tehnika, bez kuras uguns dzēšana, cilvēku, dzīvnieku un mantas glābšana vienkārši nav iedomājama. No laikraksta aprēķiniem izriet, ka VUGD patlaban trūkst 80 autocisternu, deviņu autokāpņu, 46 pretdūmu dienesta automobiļu, 19 mašīnu ar gaisa putu dzēšanas iekārtām. Trūkst arī ķīmisko avāriju automobiļu, ūdenslīdēju automobiļu, kā arī vēl citas tehnikas. Pilns tehnikas saraksts sastāv no 21 pozīcijas, atklāj "Neatkarīgā Rīta Avīze", norādot, ka tehnikas iztrūkuma trūkums saistāms ar naudas trūkumu, jo ugunsdzēsības tehnika ir dārga. Viena autocisterna maksā ap 300 000 eiro, autokāpnes 700 000 eiro, pacēlājs aptuveni miljonu eiro.

Plānots, ka līdz 2018. gada nogalei dienests iepirks 77 jaunus specializētos transportlīdzekļus – autokāpnes, autocisternas, glābšanas un ķīmijas automobiļus. Toties jau šā gada marta beigās saņemtas pirmās trīs mašīnas. Vienlaikus laikraksts vēstī, ka vērienīgais iepirkums tikai daļēji atrisina iztrūkumu, jo patlaban 34% autotehnikas ir vecāka par 25 gadiem – ražota PSRS vai savulaik saņemta kā tehniskā palīdzība no Vācijas un Zviedrijas. Tā daudz jāremontē, bet rezerves daļas sagādāt esot problemātiski, turklāt tehnika jāremontē pašu spēkiem.
Laikraksts skaidro, ka notiks arī esošās tehnikas pārdale pa struktūrvienībām – jauno mašīnu ieguvēji veco tehniku nodos kolēģiem, kuru tehnika ir "pavisam sagrabējusi".

VUGD Tehniskā dienesta pārvaldes priekšnieks Aleksandrs Politika laikrakstam skaidrojis, ka pašlaik notiekošā iepirkuma specifikācija sacerēta 2014. gadā, savukārt pēdējās šai specifikācijai atbilstošas mašīnas iepirktas 2018. gada beigās. Līdz ar to izriet, ka automašīnas būs jaunas, taču to modelis būs vecais. VUGD norādījis, ka tā ir četru gadu nobīde, bet tehnoloģijas arī ugunsdzēsības nozarē attīstās ļoti strauji.

Ideālā variantā būtu, ja tehnikas iepirkums – 30 mašīnas - tiktu plānots reizi gadā nevis lielāks skaits vairākus gadus uz priekšu.

Patlaban VUGD valdībā iesniedzis pieprasījums pēc 10 miljoniem eiro nākamajiem trim gadiem un gaida atbildi.

Vēl viena liela problēma esot infrastruktūra. Nodrošinājuma stratēģijas nodaļas priekšnieks Normunds Zariņš laikrakstam pastāstījis, ka pašlaik Latvijā ir 92 ugunsdzēsēju depo, bet vajadzīgi vēl 15, norādot, ka pat Rīgā un Pierīgā ir vietas, uz kurieni glābējiem jābrauc pārāk ilgi. Savukārt esošajām ēkām nepieciešami lieli remonti, jo nepietiek darba vietu, garāžu, vārti par mazu. Lielākā daļa depo būvēti padomju laikos vai vēl agrāk, un pēdējie domāti drīzāk zirgu pajūgu, nevis milzīgu autocisternu apkalpošanai, bet gunsdzēsības tehnika ar katru modeli kļūst lielāka, raksta laikraksts.

Trešais dienesta darbā izšķiroši svarīgs resurss ir darbinieki. Laikraksts noskaidrojis, ka kopējais amata vietu skaits dienestā ir 3137, bet patlaban nokomplektētas 2942 vietas. Līdz ar to vakanču skaits 195, bet personāla mainība pagājušajā gadā bija 8,18%, bet šā gada martā 0,48%.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!