Ekonomikas ministrijas (EM) pārraudzībā esošais Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) varētu atteikties pieņemt izskatīšanai individuālo patērētāju sūdzības, bet sabiedriskajai patērētāju interešu aizstāvības organizācijai nākamajam gadam finansējums vispār nav piešķirts, paudusi Patērētāju interešu aizstāvības asociācijas vadītāja Tekla Žabova.

Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācijai (PIAA), kas apvieno 10 patērētāju tiesību aizsardzībai izveidotās nevalstiskās organizācijas, finansējums "it kā budžeta taupības nolūkā" nākamajam gadam nav piešķirts vispār un tādējādi nākamgad Latvijā attiecībā uz patērētāja tiesību aizsardzību var iestāties "mežonīgā kapitālisma" laiks, informēja PIAA padomes priekšsēdētāja Tekla Žabova.

PTAC, kas ir valsts iestāde, paziņojis, ka finansējuma samazināšanas apstākļos nākamgad varētu vairs nepieņemt individuālu patērētāju sūdzības, bet pieņemtu tikai kolektīvās sūdzības. Tas nozīmē, ka individuālu patērētāju tiesību aizsardzība netiks nodrošināta, uzsvēra Žabova.

PTAC direktore Baiba Vītoliņa portālam "Delfi" noraidīja Žabovas izteikto pieņēmumu, norādot, ka "PTAC tādu ziņu nav sniedzis un šādu viedokli nevienam nav izteicis. To darīja nevalstiska organizācija – Patērētāju interešu aizstāvības asociācija, kurai ar PTAC nav nekāda sakara un nav tiesību mūsu vietā izteikt viedokli. PTAC šobrīd tikai izvērtē, no kurām funkcijām atteikties finansējuma samazinājuma gadījumā, kā arī par iespējamiem darbības efektivizēšanas pasākumiem, lai nodrošinātu maksimālu ieguvumu no pieejamajiem resursiem."

Šādā situācijā patērētāji "paliktu vieni aci pret aci ar uzņēmumu, kurš viņu tiesības aizskāris", bažījās PIAA pārstāve. "Situācijā, kad krīze skar gandrīz ikvienu uzņēmumu, ir skaidrs, ka uzņēmumiem vairāk rūpēs sava finanšu stāvokļa uzlabošana, nevis individuālu patērētāju tiesību aizsardzība."

PTAC patērētāju informēšanas daļas vadītāja Sanita Gertnere sacīja, ka šobrīd vēl nav īstas skaidrības par to, vai šādu lēmumu centrs pieņems. Tomēr jau patlaban "uz galda" vienam speciālistam esot ap 60 līdz 70 patērētāju sūdzību lietu un jau tagad vienas lietas izskatīšana aizņemot vidēji sešus mēnešus.

Finansējums PTAC samazināts jau šobrīd, kā arī saistībā ar budžeta tēriņu ierobežošanu pastāv iespēja, ka tas tiks samazināts arī nākamgad vai arī centram būs jāsamazina strādājošo skaits, tādēļ šādā situācijā patērētāju sūdzību izskatīšana varētu aizņemt vēl ilgāku laiku un tādējādi kļūt neefektīva.

PIAA vadītāja pauda neizpratni par to, vai krīzes apstākļos ir nepieciešams "sagraut patērētāju tiesību aizsardzību", atzīmējot, ka būtu jāmeklē efektīvāki ceļi, kā vismaz daļēji nodrošināt patērētāju tiesību aizsardzību Latvijā.

Žabova informēja, ka PIAA pastāvēšana līdz šim tika finansēta no ziedojumiem un iesaistīšanās dažādos ar patērētāja tiesību aizsardzību saistītos projektos un 2007. gada nogalē valsts piešķīra mērķfinansējumu PIAA kapacitātes celšanai - 30 000 latu. Līdzvērtīgs finansējums tika solīts arī 2009. gadam.

Piešķirtais finansējums esot ļāvis PIAA piesaistīt juristu gan tiesību aktu un politisku dokumentu projektu saskaņošanai, gan būtisku patērētāju tiesību aizskārumu gadījumos arī sūdzību un pieteikumu tiesai sagatavošanai.

PIAA 2007 gada beigās un 2008. gadā aktīvi iestājusies pret Rīgas pasažieru pārvadājumu tarifu paaugstināšanu, tostarp iesūdzot Rīgas domi tiesā, un arī pret monopolpakalpojumu tarifu paaugstināšanu, akcentēja Žabova.

Savukārt viens no PTAC darbības virzieniem līdz šim bijusi patērētāju iebildumu izskatīšana par nekvalitatīvām precēm un pakalpojumiem, kā arī konsultēšana par rīcību strīdos ar pakalpojumu sniedzējiem un preču pārdevējiem u.c.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!