Foto: LETA
Pie Turaidas avarējušo Ādažu aviokluba lidmašīnu pilotējis pazīstamais uzņēmējs, autotirgotāja "Amserv Motors" līdzīpašnieks Gundars Vectirāns, liecina aģentūras LETA rīcībā esošā informācija.

Lidmašīnas pilots bijis Gundars Vectirāns, apstiprināja SIA "Avio Rīga" pilotu skolas valdes loceklis Edvīns Vansovičs, sīkāku informāciju par bojāgājušā pilota personību nesniedzot.

Tomēr informācija internetā liecina, ka Vectirāns ir aviācijas entuziasts un saistīts ar "Avio Rīga" pilotu skolu.


"Amserv Motors" tirdzniecības vadītājs Ints Pērkons atturējās no komentāriem par notikušo, norādot, ka viņa rīcībā nav nekādas informācijas.

"Amserv Motors" pēcpārdošanas daļas un servisa vadītājs Armands Vimba atzina, ka patlaban saņemta neoficiāla informācija par to, ka traģiski bojāgājušais ir "Amserv Motors" vadītājs Vectirāns. Uzņēmumā pirmdien, 17.oktobrī, plānota vadības sapulce, bet otrdien, 18.oktobrī, notiks akcionāru sapulce, uz kuru ieradīsies igauņu akcionāri.

Vimba apstiprināja, ka Vectirāns nodarbojies ar aviāciju, taču nezināja, vai viņam bija lidmašīna. Tomēr viņš uzsvēra, ka Vectirāns lidojis jau kādu laiku un bijis profesionāls lidotājs.

Otrs bojāgājušais bijis pasažieris, par viņa personību Vansovičs nebija informēts.

Vectirāns pilota apmācību izgājis un licenci ieguvis "Avio Rīga" pilotu skolā. Viņa pieredzi Vansovičs raksturoja kā "nelielu", tomēr uzsvēra, ka pilotam apmācības bija izietas un dokumenti kārtībā.

Vectirāns ir vienīgais "Amserv Motors" valdes loceklis un 30% kapitāldaļu īpašnieks. Pārējie 70% kapitāldaļu pieder Igaunijas "Amserv Grupi AS".

"Amserv Motors" ir "Toyota" un "Lexus" automašīnu oficiālais pārstāvis Latvijā.

Vectirāns ieņem vadošus amatus arī citos uzņēmumos - "Marno J" valdes loceklis, "Hotel Bellevue" valdes priekšsēdētājs, "Latomar" vienīgais valdes loceklis, SIA "Purvciems", SIA "Orlando", SIA "Lielie nami" vienīgais īpašnieks un valdes loceklis, SIA "Pluss V" valdes loceklis, SIA "M.J. Finance" valdes loceklis.

Sestdien īsi pēc plkst.16 pie Turaidas avāriju piedzīvojusi Ādažu aviokluba mazā sporta lidmašīna "Savage"; abi lidmašīnā esošie vīrieši gājuši bojā.

Avārija notikusi netālu no Siguldas, pie autoceļa Turaida-Ragana 1.kilometra, informēja Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā.

Lidaparāts ietriecies kukurūzas laukā, nolaužot kreiso spārnu. Pēc negadījuma lidmašīna aizdegusies. Aptuvenā degšanas platība - desmit kvadrātmetri. Traģēdijas vieta atrodas 200 metrus no Turaidas-Raganas ceļa un 200 metrus no tuvākās mājas.

Abi bojāgājušie bija vienīgie, kas atradās lidmašīnā.

Avarējusi sporta tipa mazā lidmašīna.

Notikuma vietā darbu turpina atbildīgie dienesti. Diemžēl brīdī, kad ugunsdzēsēji ieradušies notikuma vietā, bijis jau par vēlu un lidaparātu pilnībā bija pārņēmušas liesmas.

Pēc aculiecinieku stāstītā, pirms avārijas lidmašīna gaisā veikusi bīstamus trikus.

Pie Siguldas avarējusi Ādažu aviokluba lidmašīna, apstiprināja Ādažu lidlauka direktors un vecākais pilots-instruktors Anatolijs Perekriostovs.

Viņš norādīja, ka ultra vieglā lidmašīna "Savage" šodien pacēlusies gaisā Ādažos un avarējusi pie Turaidas.

Sīkāku informāciju par bojāgājušo cilvēku personībām un avārijas apstākļiem Ādažu lidlauka pārstāvis nesniedza.

Informācija internetā liecina, ka Ādažu lidlaukā darbojas Ādažu avioklubs, kā arī SIA "Avio Rīga" pilotu skola.

Ādažu avioklubs regulāri rīko pilotu amatieru sacensības, kurās ar ultra vieglajām lidmašīnām piedalās dažādu valstu piloti.

Portāls "Delfi.lv", atsaucoties uz iekšlietu ministra pienākumu izpildītāju Aigaru Štokenbergu (V), ziņo, ka avārija notikusi plkst.16.03.

Mediķi lidmašīnas avārijas vietā pie Turaidas ieradušies deviņas minūtes pēc izsaukuma, taču bijis jau par vēlu, apstiprināja Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta komunikācijas speciāliste Laura Ševčenko. Izsaukums plkst.16.06 saņemts no Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta.

Informācija internetā liecina, ka Turaidas-Raganas ceļa apkārtne ir populāra mazās aviācijas vieta, kur tiek nodrošināti aerotūrisma pakalpojumi.

Populāri ir panorāmas lidojumi virs Gaujas nacionālā parka, kurus organizē "Latvijas Aeroklubs", teikts 2000.gadā izstrādātajā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pētījumā par piedzīvojumu un aktīvā tūrisma iespējām Latvijā.

Lidojums ar četrvietīgu lidmašīnu (ieskaitot pilotu) notiek 300 metru augstumā un tā ilgums ir 6-8 minūtes. Standarta maršrutā lidojums, kura garums ir ap 20 kilometriem, norit virs Krimuldas, Siguldas un Turaidas.

Lidojumi nav iespējami tad, ja ir migla vai zemi mākoņi, vēja ātrums pārsniedz 15 metru sekundē.

Gadā aerotūrisms pulcē daudzus simtus cilvēkus.

Tomēr "Latvijas Aerokluba" direktors Māris Ritums pastāstīja, ka viņš jau ilgāku laiku nerīko lidojumus no populārā lidlauka Raganas apkārtnē, jo lidmašīnas savešanai kārtībā trūkst līdzekļu.

Ritums bija saņēmis sākotnējo informāciju par notikušo negadījumu, un atzina, ka nezina, kurš bija lidojis un ar kādu lidmašīnu veikts lidojums. Katrā ziņā pacelšanās neesot veikta no viņa savulaik izmantotā lidlauka netālu no Raganas.

Kā atzina pieredzējušais lidotājs, lidaparāts avarējis kādā kukurūzas laukā.

Viņš pieļāva, ka lidotāji varēja arī nebūt profesionāļi, bet "pašdarbnieki", jo pēdējā laikā šāda tendence mazajā aviācijā pastiprinājusies. Taču avārijas gadoties arī profesionāliem lidotājiem.

Ritums stāstīja, ka arī mazajā aviācijā ir stingri licencēšanas noteikumi un lidaparātiem jāveic apkopes, nepieciešams apdrošināties, saņemt licenci, iziet regulārās pārbaudes. Cilvēkiem, kuri vēlas izmantot aerotūrisma pakalpojumus, pirms lidojuma būtu jāpārliecinās par lidmašīnu un pilotu atbilstību prasībām.

Ar Civilās aviācijas aģentūras vadību pagaidām nav izdevies sazināties.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!