Foto: F64
Lai arī presē izskanējis, ka, gatavojoties jauno fotoradaru ieviešanai, autovadītāji pastiprināti sākuši iegādāties detektorus, policija secinājusi, ka ar parastām šādām ierīcēm nevar laikus brīdināt par policijas fotoradariem.

Tikmēr pirmie 15 jaunie pārvietojamie fotoradari pilnā darba režīmā sāks darboties no 21.novembra. Tad arī internetā būs pieejama īpašā karte, kurā varēs uzzināt fotoradaru atrašanās vietas.

Policija secinājusi, ka pašlaik ar iegādājamiem parastiem detektoriem nav iespējams laikus brīdināt par policijas fotoradariem. "Nevar uzķert, jo jaunais fotoradars strādā uz pavisam citiem principiem - tas darbojas ar lāzera palīdzību un ir kā precīzs mērinstruments," pastāstīja Valsts policijas Prevencijas pārvaldes priekšnieks Edmunds Zivtiņš.

Viņš piebilda, ka gadījumā, ja pastāv detektori, kas spēj piefiksēt jaunos fotoradarus, tad to cenas mērāmas pat tūkstošos latu.

"Tas ir bizness, uz ko uzņēmēji pelna naudu. Šīs fotoradaru sistēmas, kas šobrīd tiek ieviestas viņas nedarbojas ar parastajiem principiem, tāpēc cilvēki izmet savu naudu vējā. Uz šīm lāzerierīcēm nedarbosies parastie detektori. Detektors vienkārši neuztver fotoradara signālu. Detektori ir daudz un dažādi, taču es šaubos, vai tādi detektori Latvijā ir. Ja viņi ir, tad maksā ļoti dārgi - pat tūkstošos," klāstīja Zivtiņš.

Par detektoru iegādes bezjēdzīgumu liecinot arī fakts, ka policija neslēps vietas, kur fotoradari būs izvietoti. Proti, autovadītāji radaru atrašanās vietas varēs aplūkot īpašā kartē, kura no 21.novembra vai, iespējams, pat ātrāk būs atrodama Valsts policijas mājaslapā.

Lai arī Latvijā joprojām ir pretrunas likumdošanā, jo radaru detektorus drīkst tirgot, taču izmantot tos nedrīkst, Zivtiņš atgādina, ka par to lietošanu ir paredzēts sods un policija tos var konfiscēt.

Zivtiņš arī pastāstīja, ka šobrīd testa režīmā tiek izmantoti 15 jaunie pārvietojamie fotoradari, un no 21.novembra tie sāks strādāt darba režīmā, līdz ar to fiksētie pārkāpumi jau būs sodāmi. Piedevām joprojām darbosies četri līdz šim policijas izmantotie fotoradari.

Visus 160 jaunos fotoradarus pamazām plānots ieviest deviņu mēnešu laikā.

Lai arī daļai sabiedrībai ir viedoklis, ka policija ar jaunajiem fotoradariem pelnīs naudu, Zivtiņš uz to atbildēja, ka radaru galvenā jēga ir vidējā braukšanas ātruma samazināšana, līdz ar to policija nenodarbosies ar naudas pelnīšanu. "Vienkārši - autovadītājiem nevajag ātrumu pārkāpt," uzsvēra Zivtiņš.

Ieviešot visus radarus un īstenojot citus pasākumus, pēc policijas aprēķiniem, valstī vidējam braukšanas ātrumam vajadzētu samazināties par desmit kilometriem stundā. Ja to izdosies sasniegt, tad gadā varētu tikt izglābtas apmēram 150 cilvēku dzīvības.

Vidējo ātrumu gan ļoti samazināt nevarot, jo tad iestāsies pretējs efekts, tāpēc policijai "jānobalansē pa vidu", teica Zivtiņš.

Tikmēr Saeimas aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijā nākamtrešdien diskutēs par fotoradaru ieviešana praksi, problēmām un aktualitātēm. Uz komisijas sēdi uzaicināti Valsts policijas pārstāvji, aģentūrai BNS apliecināja komisijas vadītājs Ainars Latkovskis ("Vienotība").

LNT šonedēļ ziņoja, ka pēc ilgāka klusuma perioda cilvēki pastiprināti sākuši iegādāties jau pieminētās ierīces, kas laikus spēj brīdināt par policijas radariem. Kādā veikalā par vienu cenu tirgojot pat divus detektorus: vienu - jaunāko modeli - autovadītājam, bet otru – lētāko, ko policistam konfiscēt.

Pērn autovadītājiem esot konfiscēti 53 radaru detektori, bet šā gada desmit mēnešos konfiscēti jau 83.

Ziņots arī, ka kopumā paredzēts uzstādīt 160 fotoradaru, no kuriem 130 būs stacionārie fotoradari, un pirms tiem būs novietotas brīdinājuma zīmes. Savukārt pie 30 pārvietojamajiem fotoradariem brīdinājuma zīmes netiks izvietotas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!