Jā vai nē modernajam gavēnim pirms Ziemassvētkiem? Vērtē uztura speciāliste

Jā vai nē modernajam gavēnim pirms Ziemassvētkiem? Vērtē uztura speciāliste
Foto: Shutterstock

Decembrī pirms Ziemassvētkiem daudzi ievēro tādu kā gavēņa moderno versiju, kam vairs nav saistības ar garīgu attīrīšanos, proti, uz šo laiku atsakās no viena vai vairāku neveselīgu vai "smagu" produktu lietošanas. Visbiežāk no ēdienkartes izslēdz saldumus, gaļu vai balto miltu izstrādājumus. Tās būtībā ir atslodzes dienas, kas veicina organisma attīrīšanos un arī atbrīvošanos no liekā svara. Jautājām uztura speciālistei Gitai Ignacei, vai šāds gavēnis tomēr nevar kaitēt veselībai.

Gavēnis izsenis ir daudzu reliģiju sastāvdaļa, taču tur tā pamatdoma ir ne tikai fiziska, bet galvenokārt garīga attīrīšanās. Gavēņa ieturēšana dažādās reliģiskajās sistēmās nozīmē ēdienkartes ierobežošanu, atsakoties no gaļas un dažādām pārmērībām, vai pat daļēju badošanos, pārtiekot tikai no termiski neapstrādātiem dārzeņiem, maizes un ūdens, lai pastiprināti pievērstos garīgām lietām – apcerīgām pārdomām, meditācijai, klusumam, mieram vai lūgšanām.

Pēdējā laikā aizvien lielāku popularitāti iemantojis gavēnis, kur koncentrējas tieši uz ķermeņa attīrīšanu, garīgām lietām nepievēršoties. Tas nav piesaistīts nevienai reliģijai, arī konkrētam laikam ne – atšķirībā, piemēram, no Lielā gavēņa kristietībā, ko ievēro 40 dienas pirms Lieldienām. Tomēr daudzi moderno gavēni izvēlas ievērot tieši decembrī, pirms Ziemassvētkiem. (Ja sāk no 1. decembra, sanāk mazliet vairāk nekā trīs nedēļas, bet var arī sākt vēlāk.)

Modernais gavēnis nozīmē atteikšanos no viena vai vairāku neveselīgu vai "smagu" produktu lietošanas. Visbiežāk no ēdienkartes izslēdz saldumus, gaļu vai balto miltu izstrādājumus.

"Gavēnis, kur atsakās no pārmērībām, noteikti ir atbalstāms, it īpaši, ja tie ir saldumi un našķi. Tie organismam nekādu labumu nedod, un ir pat ļoti ieteicams no tiem uz kādu laiku atteikties. Varbūt šā mēneša laikā kāds sapratīs, ka nav nemaz tik grūti atteikties no dažiem kārumiem un tas būs kā iesākumus jaunam – veselīgākam – dzīves veidam," saka uztura speciāliste Gita Ignace.

Izņemot no ēdienkartes kādu produktu vai produktu grupu, gan jāraugās, lai organismam līdz ar to nepietrūktu kādu vērtīgu uzturvielu, kas, protams, veselībai nenāks par labu. Tad konkrētā produkta izslēgšana jākompensē, iekļaujot uzturā vairāk citu produktu, kur attiecīgās uzturvielas ir.

Gavēnis, kur atsakās no pārmērībām, noteikti ir atbalstāms, it īpaši, ja tie ir saldumi un našķi. Tie organismam nekādu labumu nedod, un ir pat ļoti ieteicams no tiem uz kādu laiku atteikties. Gita Ignace, uztura speciāliste

"Ja no uztura uz mēnesi vēlas izslēgt gaļu vai zivs, vai piena produktus, situācija ir jāizvērtē nedaudz smalkāk. Pirms atteikties no gaļas vai zivīm, jānoskaidro, vai viss kārtībā ar hemoglobīna un feritīna līmeni. Ja jā, tad gaļu vai zivis var arī mēnesi nelietot. Tikai jāparūpējas, lai ēdienkartē ir vairāk zaļumu, pākšaugu, sēklu un riekstu, var padzert arī nātru tēju.

Ja esi izdomājis, ka atteiksies no piena produktiem, tad uzturā vairāk jālieto sēklas, rieksti, pupiņas un lapu dārzeņi."

Pirms atteikties no gaļas vai zivīm, jānoskaidro, vai viss kārtībā ar hemoglobīna un feritīna līmeni. Ja jā, tad gaļu vai zivis var arī mēnesi nelietot. Gita Ignace, uztura speciāliste

Uztura speciāliste neiesaka ievērot gavēni no dārzeņiem un graudaugiem. pavisam cita lieta ir balto miltu izstrādājumi, kā baltmaize, bulciņas un makaroni. Arī viens no veselīga uztura pamatprincipiem ir atturēšanās no tiem, to vietā iekļaujot uzturā vairāk pilngraudu produktu.

Gita Ignace neatbalsta arī gavēni, kas izpaužas kā pilnīga badošanās, dienām ilgi pārtiekot gandrīz tikai no tīra ūdens, jo tā ir nopietns risks nodarīt kaitējumu veselībai.

Source info

Delfi Svētku laiks


Copyrights

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Lasi vēl