Starptautiskā forumā diskutē par 5G tehnoloģiju pielietojumu transportā un ostu vadībā
Foto: Publicitātes foto

Novembra beigās Rīgā notikušais starptautiskais 5G tehnoloģiju forums "5G Tehritory" pulcēja politikas, biznesa un zinātnes līderus no visas pasaules, lai diskutētu par jaunām iespējām 5G attīstībā. Viens no foruma mērķiem bija apspriest 5G tehnoloģiju pielietojuma iespējas dažādās tautsaimniecības jomās - rūpniecībā, pilsētplānošanā, izklaides industrijā, mediju biznesā, kā arī transporta nozarē un ostās.

Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

5G ir jaunākā mobilo sakaru paaudze, kas jau drīzumā nodrošinās optikas internetam līdzvērtīgu bezvadu interneta jaudu un kvalitāti. Pēc ekspertu vērtējuma 5G spēs nodrošināt desmit reizes ātrāku mobilo internetu, sekmīgi apkalpot strauji augošo lietu interneta sensoru skaitu, kā arī uzlabot datu pārraides stabilitāti un drošību. Tādējādi 5G tehnoloģiju varēs plaši izmantot nozarēs, kur izšķiroša nozīme ir pakalpojuma nepārtrauktai darbībai, tostarp arī transportā, loģistikā un ostās.

Foruma diskusijās tika uzsvērts, ka 5G tehnoloģijas dažādus industriālos procesus spēs padarīt efektīvākus, lētākus un drošākus. "Līdz ar 5G pirmo reizi mobilo telekomunikāciju vēsturē ir izveidojies tīkla standarts, kurš ir primāri būvēts industrijas vajadzībām", skaidro LMT viceprezidents Ingmārs Pūķis.

Viens no vērienīgākajiem 5G projektiem pasaulē šobrīd tiek īstenots Hamburgas ostā Vācijā, kur jaunās tehnoloģijas iespējas tiek testētas sadarbībā ar telekomunikāciju gigantiem "Nokia" un "Deutsche Telecom". Testi notiek reālā, sarežģītā un mainīgā vidē, kur ikdienā notiek desmitiem tūkstošu intensīvu biznesa procesu. Šeit jau pirms diviem gadiem 150 metru augstumā tika uzstādīta 5G bāzes stacija, un nu osta kļuvusi par 8 tūkstošus hektāru plašu izmēģinājumu poligonu. Hamburgas ostā 5G tehnoloģija regulē luksoforu signālus, speciālisti var attālināti pieslēgties ostas tehnisko problēmu risināšanai, izmantojot virtuālās realitātes brilles un video straumēšanu. Kuģiem piestiprināti vides sensori mēra oglekļa dioksīda izmešu līmeni, kamēr citi sensori uzrauga bāku un boju tehnisko stāvokli. Visas ziņas no sensoriem tiek novadītas uz kontroles centriem, kur tās analizē ar mākslīgā intelekta palīdzību.

5G tehnoloģiju ieviešanas mērķis ir padarīt Hamburgas ostu efektīvāku un klientiem izdevīgāku. "Jaunās iespējas varēs izmantot dažādu liela apjoma datu ātrai apkopošanai un analīzei. Daudz vienkāršāk un efektīvāk būs iespējams vadīt un kontrolēt procesus, kas saistīti ar ostas darbību – kuģu satiksmi ostā, kravu plūsmas un pārkraušanas operācijas," norāda Hamburgas ostas pārvaldes Biznesa informācijas sistēmu vadītājs Henriks Roregers.

Vairāku 5G projektu testēšana norisinās arī Rīgas ostā. Viens no pirmajiem ir sadarbībā ar SIA "Latvijas mobilais telefons" (LMT) īstenotais projekts - drons ar mākslīgo intelektu ūdens piesārņojuma noteikšanai. "Ostas ar savu relatīvi kompakto teritoriju, bet vienlaikus sarežģīto infrastruktūru un intensīvo loģistiku, visticamāk, būs viena no pirmajām jomām, kur tiks attīstīti 5G balstīti risinājumi," ir pārliecināts Rīgas brīvostas pārvaldnieks Ansis Zeltiņš. "Vienlaikus ir jāapzinās, ka 5G ir nevis galamērķis, bet instruments, ar kura palīdzību visdažādākos ostas pakalpojumus sniegt jau pavisam citā līmenī. Osta nav tikai kravu pārkraušana, bet daudz dažādu, savstarpēji saistītu un sarežģītu procesu. Tehnoloģijas tos padara drošākus pret cilvēciskajām kļūdām, vienkāršo un ļauj vienlaikus vadīt vairākus procesus. Jau šodien bez modernajām tehnoloģijām nav iedomājams ostas darbs, bet 5G ostas pakalpojumus padarīs vēl drošākus, efektīvākus un arī lētākus." turpina Rīgas brīvostas pārvaldnieks.

Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form