Tūrisma pasaulē aizvien vairāk ienāk internets un dažādas komunikāciju tehnoloģijas, kuras izmaina ceļotāja tradicionālo reakciju uz tūrisma produkta piedāvājumiem. Ierastais ceļš uz ceļojuma aģentūru bieži vien tiek aizstāts ar virtuālo klejojumu pa tūrisma piedāvātāju mājas lapām. Tieši zemo izmaksu lidsabiedrību biznesa koncepcija un mārketinga aktivitātes ir sekmējušas, ka tūristi aizvien biežāk savus ceļojumus izvēlas internetā.
Zūd monopols uz informāciju

Tūrisms ir kļuvis par ekonomiskas burvju atslēdziņu un valsts vai reģiona statusa simbolu. Šajā globālajā ceļojumu reklāmas slaktiņā par īsteno tūristu paradīzes vietu tiek izšķiesti vairāki simti miljonu eiro, piemēram, Vācijas tūrisma kampaņām ārpus valsts robežām gadā tiek paredzēti vairāk kā 26 miljoni eiro. Tūrisma piedāvājumu skaits katru gadu pieaug, tāpēc ceļojuma tirgū ir svarīgi atrast īsto komunikācijas kanālu ar gala klientu. Tieši informācija un tās kvalitāte nosaka tūrista rīcību ceļojuma plānošanā un organizēšanā. Lai šajā globālajā tūrisma tirgū varētu veiksmīgi konkurēt ir nepieciešamas vairākas lietas, taču veiksmes faktors slēpjas galvenokārt precīzas mērķa auditorijas noteikšanā.

Pirms vairākiem gadiem informācijas plūsma koncentrējās galvenokārt lielāko plašas saziņas līdzekļu rokās kā televīzija, radio vai laikraksti, taču mūsdienās to loma ir ievērojami samazinājusies. Par šo tendenci liecina arī reklāmas devēju strauji pieaugošā interese par elektroniskajiem medijiem. Internets caur katru atsevišķu mājas lapu samazina informācijas monopolu. Arī tūrisma nozarē pēdējo gadu laikā ir notikušas būtiskas izmaiņas, pateicoties interneta tehnoloģijām.

Starpniecība zaudē pozīcijas

Ilgus gadu desmitus tūrisma bizness attīstījās kā starpniecības bizness, par kuru tika maksāti lielas komisijas naudas. Taču tagad īstenie tūrisma produktu ražotāji (viesnīcas, tūroperatori, lidsabiedrības, autonomas), apejot starpniekus, pa tiešu ar interneta tehnoloģijām var komunicēties ar gala klientu. Tā kā tūrisma produkts ir kļuvis par ikdienišķu preci, tad arī šajā jomā ir ienākusi standartizācijas ēra. Ceļotāji vēlas aizvien izsmalcinātākus ceļojumus, taču gala rezultātā tomēr pēdējais vārds pieder cenai.

Pēc zemo izmaksu lidsabiedrību biznesa koncepcijas parauga līdzīgi modeļi tiek attīstīti gan naktsmītņu, gan autonomu, gan tūroperatoru tirgū. Līdz ar to klasiskais starpniecības bizness no tūrisma aģentūru puses strauji zaudē savas pozīcijas.

Šīs revolucionāras pārmaiņas tūrisma tirgū ir vērojamas arī Latvijā, kad tūrisma aģentūras pāriet no klasiskā starpniecības pārdošanas biznesa uz konsultāciju biznesu.

Mūsdienu dzīves straujais ritms ir uzstādījis pavisam citas prasības kādas tās bija pirms 5 vai 10 gadiem. Šodienas lēmumi tiek pieņemti vēl nepieredzētā ātrumā, tāpēc šī vide atstāj būtisku ietekmi uz ceļotāju. Līdzīgi kā banku klienti arī tūristi savu komunikāciju un darījumu vidi pārceļ uz internetu. Tas ļauj ceļotājam samazināt laika un naudas izdevumus, taču šie parametri galvenokārt attiecas uz standartizētajiem ceļojuma produktiem, piemēram, lidojums no Rīgas uz Berlīni vai automašīnas īre Parīzē. Taču pie sarežģītākiem maršrutiem, kur tiek papildus rezervētas viesnīcas vai lidojumi ar citām lidsabiedrībām, piemēram, lidojums no Rīgas uz Bolīviju ar divu dienu uzturēšanos Venecuēlā, nepieredzējušam ceļotājam interneta vidē var radīt neērtības un nedrošības sajūtu. Tāpēc šajos gadījumos palīgā nāk ceļojumu konsultants, kurš par attiecīgu servisa maksu pēc klienta vēlmēm izkārto visizdevīgāko ceļojuma maršrutu gan no izmaksu, gan no laika pozīcijām.

Konsultāciju bizness ienāk tūrismā

Šodienas interneta sabiedrībai viegli var aizmirsties, ka reizēm tomēr tieši ceļojumu aģentūra ir labākā vieta, kur iegādāties lidmašīnas biļetes, rezervēt viesnīcas, nomāt auto, atrast piemērotākos ceļojumus un kruīzus, pat ja tas maksās mazliet vairāk. Galvenie labumi, ko tūrists gūst no ceļojuma konsultanta ir:

  • laika ietaupījums - var paiet vairākas stundas, kamēr klients atradīs apmierinošu piedāvājumu internetā. To pašu rezultātu var nodrošināt 5 minūšu telefonsarunā ar ceļojumu aģentu;
  • ātra un profesionāla palīdzība - ja rodas kļūmes ceļojuma detaļās, piemēram, viesnīcas maiņa;
  • komfortu - viens zvans aģentam tā vietā, lai vairākkārt zvanītu lidsabiedrībai, kruīzu kompānijai, tūroperatoram, viesnīcai, lidostai, vēstniecībai;
  • zemākas izmaksas - ko aģentūras pastāvīgi saņem no viesnīcām, lidsabiedrībām, kruīzu kompānijām, tūroperatoriem, bet kas ne vienmēr publiski pieejami internetā;
  • informācija - padziļināta un aktuāla informācija par galamērķi, piemēram, laika apstākļi vai vīzu režīma maiņa;

  • profesionālas iemaņas - vairāk zināšanu un iemaņu izdevīgai aviobiļešu rezervēšanai tālos maršrutos ar vairākām pārsēšanām;
  • speciālus piedāvājumus - aģenti nereti ļoti labi pazīst pakalpojumu sniedzējus, un izmantos pazīšanos klienta labā, piemēram, dabūjot istabu ar skatu uz baseinu, kamēr patstāvīgais rezervētājs internetā automātiski saņems istabu ar skatu uz saimniecības korpusu.
Kamēr aģentūru rokās joprojām atrodas trumpji attiecībā pret internetu, ceļotāji novērtēs un ieteiks citiem tieši tos aģentus, kuri pratuši klienta labā izmantot visvairāk “spēcīgo kāršu”.

Latvija nav baltais tūrisma plankums

Šī gada 12. un 13. oktobrī Rīgā notika Pasaules tūrisma organizācijas (www) reģionālā konference par tūrisma komunikācijām “Tourcom”, kurā tika apspriesti vairāki jautājumi par ceļojumu industrijas jaunākajam tendencēm tieši elektronisko mediju aspektā. Jāatzīmē, ka Latvijas tūrisms izpelnījās atzinīgus vārdus, jo ceļojumu nozare mūsu valstī attīstās rekordlielos tempos ne tikai Baltijas, bet visas Eiropas kontekstā. Tieši elektronisko mediju attīstībā Latvija kā mazas valsts piemērs tika vairākkārt pieminēts. Latvijas tūrisma industrija strauji iegūst starptautisko pieredzi un jaunākās tehnoloģijas ceļojumu piedāvājumā aizvien biežāk ir pieejamas arī Latvijas tūristiem.

Izmaksu pozīcijas ir svarīgs arguments ne tikai ceļojuma aģentūrai, bet arī ceļotājam. Pieredzējuši tūristi ceļojuma formalitātes var ātri un ērti nokārtot no biroja vai mājas apstākļiem, tādā veidā ietaupot izmaksas uz laiku, ceļa un ceļojuma konsultācijas servisa izdevumiem. Savukārt, nepieredzējuši vai īpašu ceļojumu tūristi caur ceļojuma konsultantu garantē sev drošību un visizdevīgākās cenas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!