Foto: Zigismunds Zālmanis (NIKON)
Pagājušajā sezonā Daugavpils "Lokomotīves" spīdveja komanda uzvarēja Polijas pēc ranga otrajā spīdveja līgā – Nice līgā (piektā spēcīgākā spīdveja līga pasaulē) - un pirmo reizi vēsturē iekļuva Ekstralīgā, kas ir pasaulē spēcīgākā spīdveja klubu līga. Diemžēl dažu nolikuma "zemūdens klinšu" dēļ šogad Ekstralīgā debitēt neizdosies, taču komanda ir apņēmības pilna censties vēlreiz uzvarēt Nice līgā, turklāt durvis uz Ekstralīgu jau ir nedaudz pavērušās un tagad ir vēl lielāks stimuls tajā tikt.

Pirms dažām dienām Polijas motosporta savienības prezidents Andžejs Vitkovskis tikās ar Latvijas motosporta federācijas treka komisijas priekšsēdētāju Vladimiru Ribņikovu un "Lokomotīves" viceprezidentu Anatoliju Ziļu. Tikšanās Varšavā deva cerību, ka durvis uz Ekstralīgu var atvērties arī līdz galam. Katrā ziņā iespēja vēl dziļāk integrēties šā sporta veida pasaules lielvalstī mūsu spīdvejam kļūs vēl lielāka un tas nāks tikai par labu šim sporta veidam Latvijā. Atgādināšu, ka pagājušajā sezonā uz vienu "Lomomotīves" maču Daugavpilī caurmērā nāca 5300 skatītāju, bet kopumā sešās pēdējās sezonās caurmērā nāca gandrīz 5000 skatītāju uz vienu "Loko" maču, savukārt labākie Latvijas spīdvejisti ir vērā ņemami konkurenti pasaules līmeņa meistariem. Tā ka mēs esam interesanti gan no sportiskā, gan tirgus viedokļa.

Starp citu, pērn līdzjutēji savāca vairāk nekā 11 tūkstošus parakstus vēstulei Minitsru padomai par valsts līmeņa atbalstu Latvijas vienīgajai spīdveja komandai un līdz ar to valsts izlase, taču nekādas reakcijas pagaidām nav. Jācīnās arī tālāk pa;šiem. Jācer, ka tomēr tikai pagaidām tikai pašiem...

2016. gadā Polijā būs nevis trīs, bet divas spīdveja līgas – nolemts apvienot Nice līgu un bijušo 2. līgu. Līdz ar to būs vairāk sacensību, jo tagad Nice līgā būs 11 komandas. Daugavpils "Lokomotīve" pirmo maču aizvadīs 28. martā Krakovā pret "Wanda Instal", bet pirmais mačs savā mototrekā būs 24. aprīlī pret Čenstohovas "Wlokniarz". Eksperti uzskata, ka šosezon būs vismaz piecas komandas, kas vispirms spēkosies par tikšanu finālčetriniekā, bet tad arī par iekļūšanu Ekstralīgā. Starp favorītēm ir arī "Lokomotīve", kaut gan atkārtot pagājušā gada panākumu būs ļoti grūti.

Kā jau to varēja paredzēt, tad neizdevās noturēt komandā tās līderi Antonio Lindbeku, kā arī vājāka kļuvusi junioru līnija, jo juniora vecums beidzies Andžejam Ļebedevam, bet līdzvērtīga aizstājēja viņam "uz sitienu" nav. Jācer, ka izaugs sezonas laikā, jo ir 4-5 perspektīvi jaunie braucēji, turklāt Jevgeņijam Kostigovam jau ir divu sezonu pieredze Nice līgā.

Tieši juniori kļuva par vienu no klupšanas akmeņiem, kāpēc neesam Ekstralīgā – proti, tās nolikumā paredzēts, ka vietējie juniori ir poļu juniori un mēs šādu soli nedrīkstējām spert, jo tad ar laiku mums vispār nebūtu pašmāju braucēju. Tagad mums sola, ka šāda punkta ne tikai vairs nebūs, bet vēl arī "Loko" juniori ar savu komandu startēs (tas jau ir izlemts!) Polijas junioru komandu čempionātā. Tas, iespējams, ir pašreiz lielākais ieguvums, jo tādu laba līmeņa sacensību pieredzi visas sezonas garumā, kāda mūsu jaunajiem braucējiem būs tagad, viņi vēl nekad un ne tuvu nebija guvuši.

Tieši tāpēc ir iemesls cerēt, ka, ja ne jau šīs sezonas laikā, tad nākamsezon mums atkal izaugs augstas klases juniori. "Uz papīra" daugavpiliešu sastāvs ir kļuvis nedaudz vājāks (pārējais viss pamatsastāvs palicis, plus nākuši klāt austrālieši Deivids Vots un Džastins Sedžmens), taču par gaidāmās sezonas sportisko pusi runāsim tuvāk tās startam. Tagad svarīgāk ir izcelt vēl vienu būtisku lietu sarunā ar panu Vitkovski – proti, par iespējamo poļu spīdvejistu piedalīšanos mūsu komandā, neierobežojot pašmāju braucēju skaitu.

Attiecībā uz vietējiem braucējiem starp pieaugušajiem Ekstralīgas reglamentā arī paredzēts, ka tie ir poļu braucēji. Mūsu puse piedāvā uzņemt sastāvā divus poļu spīdvejistus no tiem, kam beidzies juniora vecums (līdz 21 gada vecumam ieskaitot), bet kuri uzreiz netiek Ekstralīgas klubu pamatsastāvā starp pieaugušajiem. Bet starp šiem "pārejas vecuma" spīdvejistiem ir arī daži labākie poļu juniori, kas nozīmē – pasaules klases juniori... Tādā veidā mēs varētu dot viņiem iespēju izaugsmei un reizē pastiprināt savu komandu, taču – tikai diviem tādiem braucējiem, lai komandas kodolu tik un tā veido pašmāju spīdvejisti un lai ir iespēja iekļaut sastāvā arī kādu vai kādus jau pasaules līmenī zināmus braucējus.

Vitkovski tāds priekšlikums esot pat ļoti ieinteresējis. Savulaik tieši "Loko" rindās parādījās pirmais ārzemnieks vēl PSRS čempionātā (Rišards Dolomisevičs), savulaik vairāki ļoti labi poļu spīdvejisti braukuši Daugavpils komandā gan Starpvalstu spīdveja līgā, gan Polijas līgā (Adams Skurņickis, Tomašs Bajerskis, Slavomirs Dudeks, Pāvels Mesjoncs, Pjotrs Švists...), tā ka ta tas nebūs nekas jauns. Svarīgi, lai nepazūd pašu labākie un talantīgākie jaunie spīdvejisti – tikai tādā gadījumā ir vērts atkal mēģināt lauzties uz Ekstralīgu. "Lokomotīve" to jaunajā sezonā atkal darīs.

Skaidrs, ka grāvim vēl nav pārlēkts, taču laipa tam pāri tagad ir daudz platāka nekā bija pagājušajā rudenī. Tas dod papildus stimulu pirms jaunās sezonas "Lokomotīvei" un šā sporta veida attīstībai Latvijā vispār. Šajā sakarā ir laba ziņa par spīdveja atdzimšanu Rīgā, kas sākās jau pagājušajā sezonā - proti, ir reāla cerība uz atbalstu no Rīgas domes puses Rīgas spīdveja skolai, savukārt jau aprīļa beigās CSDD Biķernieku kompleksās sporta bāzes mototrekā ir paredzētas sacensības ar Latvijas un Somijas jauno spīdvejistu piedalīšanos.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!