Esam jau pieraduši pie situācijas, kad degvielas cenas aug katru dienu. Lielākie degvielas tirgotāji nenoguruši apgalvo, ka cenu pieaugums ir saistīts ar pieaugošo naftas cenu un stipro dolāra kursu. Valdības uzdevumā tika veiktas pārbaudes, kurās nekādas vienošanās degvielas tirgotāju starpā netika atklātas. Tātad joprojām paliek neatbildēts jautājums kāpēc, tad Latvijā degviela ir dārgāka kā Vācijā, Francijā un Lielbritānijā?

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma
Jūs jautāsiet, degviela Vācijā maksā ~ 1,2 EUR/l (0,85 LVL/l), Francijā 1,15 EUR/l (0,81 LVL/l), bet Lielbritānijā pat 0,85 GBP/l (0,87 LVL/l), bet mums tikai ~0,59 LVL/l? Taču paskatīsimies uz šiem cipariem detalizētāk, proti, ievērojot atšķirīgās nodokļu likumdošanas!

Šie skaitļi ļauj izdarīt secinājumus, ka piemērojot Latvijas nodokļu likumdošanu (akcīzes nodokli – AN un pievienotās vērtības nodokli PVN) iepriekš minētajās valstīs degviela būtu lētāka. Lielā degvielas cenu atšķirība ES valstīs ir galvenokārt nodokļu dēļ. Un patiesā situācija ir tāda, ka Latvijas degvielas tirgotāji procentuāli pelna vairāk kā viņu kolēģi Rietumeiropā. Tātad degviela patiešām mums ir dārgāka kā Vācijā, Francijā un pat Lielbritānijā.

Paskatīsimies uz šo pašu problēmu daudz vienkāršāk. Aprīlī Statoil DUS parādījās informatīvie izdales materiāli, kuros kompānija it kā paskaidroja degvielas cenu sastāvdaļas. Tātad saskaitot 23,2 sant. par degvielu un 5 sant. piecenojums, kurā uzskaitīti visi izdevumi, kas no tā jāsedz (ieskaitot arī šo materiālu iespiešana) kopā degvielas cena pirms nodokļiem ir 28,2 sant! Neskatoties uz straujo naftas cenu pieaugumu pēdējo trīs mēnešu laikā, Statoil degvielas cena trīs mēnešus atpakaļ jau bijā dārgāka kā Rietumeiropā tagad.

Vai šāda situācija, ka Latvijā degvielas tirgotājiem uz vienu litru benzīna ir par 10 -15% lielāks piecenojums kā tirgotājiem Rietumeiropā, liecina par godīgu konkurenci? Spriežot pēc Latvijas pirktspējas rādītājiem un salīdzinot tos ar šīm pašām valstīm, konkurencei Latvijas degvielas tirgū vajadzētu novest pie zemākiem peļņas rādītājiem degvielas tirgotāju starpā. Un neaizmirsīsim, ka arī pārējo izmaksu summa Vācijā, Francijā un Lielbritānijā degvielas tirgotājiem noteikti ir lielāka. Latvija degvielas tirgotājiem ir "zelta bedre", kur neviena neuzraudzīti viņi var ģenerēt milzīgu peļņu. Tajā pašā laikā pozicionējot sevi cietēja lomā, kurš ārējo faktoru iedarbības rezultātā ir spiests katru dienu paaugstināt degvielas cenas, tikai lai izdzīvotu. Un kāpēc tā nedarīt, ja valsts necenšas likt tam šķēršļus?

Tāpēc rodas jautājums vai atbildīgais ministrs god. Kariņa kunga un viņa pakļautībā esošie valsts ierēdņi un dienesti neprot vai negrib atklāt pretlikumīgas vienošanās degvielas tirgotāju starpā? Acīmredzams ir fakts, ka konkurence nav "tīra". Un atcerēsimies, ka tieši degviela tiek minēta par vienu no inflācijas visvairāk ietekmējošiem faktoriem... Šķiet, ka pie varas esošajām partijām vienkārši trūkst vēlmes ierobežot degvielas tirgotāju visatļautību.

Šis ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar "Delfi" redakcijas nostāju.
Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form