Foto: Privātais arhīvs
Reisu kavēšanās un reisu neizpildes pamatā ir viens būtisks iemesls – kvalificēta darbaspēka trūkums, kas ir pārbaudījums daudziem pārvadātājiem un prasa tūlītēju risinājumu. Vairāki sabiedrisko pasažieru pārvadājumu nozares uzņēmumi saskaras ar izaicinājumiem, lai nodrošinātu 100% pakalpojumu izpildi.

Saskaņā ar Autotransporta direkcijas publiskoto informāciju šobrīd ar autobusu vadītāju trūkumu saskaras vairums nozares uzņēmumu, ar atsevišķiem izņēmumiem Latgales pusē. Šis apliecina, ka nozarē sarežģījumi tikai samilst – šobrīd esošā darbaspēka tirgus, ar vidējo šofera vecumu 58 gadi, ir izsmelts. Turklāt autobusu šoferi nereti pēc darba attiecību izbeigšanas ar iepriekšējo konkrētās lotes pārvadātāju izvēlas citu karjeras ceļu – piemēram, dodas strādāt kravas pārvadājumu nozarē, vai dodas pelnītā atpūtā. Šī situācija pieprasa nestandarta risinājumus, kā arī uzlabojumus nozares regulējumā.

Septembrī Autotransporta direkcija paziņoja uzvarētājus septiņās reģionālās maršrutu tīkla daļās jeb lotēs. Vairākās lotēs pasludinātie uzvarētāji jau tagad nespēj izpildīt visus reisus darbaspēka trūkuma dēļ. Lai nākamgad nenonāktu situācijā, kad autobuss pieturā nepienāk, problēmas ir jārisina steidzami. Tāpēc visiem nozarē iesaistītajiem ir svarīgi veicināt autobusu vadītāju profesijas prestižu un atvieglot nosacījumus autobusa vadītāja kvalifikācijas iegūšanai, piemēram, samazinot vecuma slieksni D kategorijas iegūšanai.

Bet tas nav vienīgais, ko nozarei var piedāvāt. Katram pārvadātājam ir darāms arī savs mājasdarbs – iekšējo nodarbinātības apstākļu uzlabošanā, tai skaitā, bet ne tikai, darba samaksas un darba apstākļu pārskatīšanā. Ņemot vērā esošo situāciju un līgumu nosacījumus, pārvadātāji paši šo situāciju atrisināt nebūs spējīgi, līdz ar ko valstij un pašvaldībām jābūt pilnvērtīgiem un atsaucīgiem partneriem šajā procesā.

Liepājas autobusu parks (LAP) pēdējo mēnešu laikā ir būtiski uzlabojis reisu izpildi, kā pamatā ir operatīva iekšējo resursu pārorientēšana un aktīva jaunu autobusu vadītāju piesaistes kampaņa. LAP gadījumā pēdējo divu nedēļu laikā atsevišķu reisu izpildi ir ietekmējuši autobusu neparedzēti tehniski bojājumi vai autobusu vadītāju slimošana. Tāpēc aizvien aktīvi strādājam pie jaunu autobusu vadītāju piesaistes, lai nodrošinātu pietiekamu vadītāju rezervi arī neparedzētās situācijās, taču ir skaidrs, ka šāda rezerve nevar būt neierobežota, jo mums ir jāspēj nodrošināt darbā pieņemtos vadītājus ar pietiekamu darba slodzi. Viens no iemesliem, kāpēc spējam piesaistīt jaunus šoferus – konkurētspējīgs atalgojums salīdzinājumā ar citiem pārvadātājiem un citi sociālie labumi.

Secinājums ir viens – fundamentālas problēmas ar personāla piesaisti un reisu izpildi ir visā nozarē. Publiskajā telpā izskanējušais priekšlikums – par līguma laušanu ar pārvadātāju – ir skaļš, populistisks, bet neko nerisinošs solis, kas negarantē absolūti nekādus uzlabojumus ne vien konkrētajā lotē, bet arī nozarē kopumā, vien rada ievērojami lielākus riskus un neskaidrību pasažieriem, šajā nozarē iesaistītajiem pārvadātājiem, finansētājiem un citiem sadarbības partneriem.

Šo kritisko jautājumu efektīvam risinājumam ir nepieciešama nozares ģenerālvienošanās, proti, kopīga izpratne par paveicamo starp pārvadātājiem, ATD, Satiksmes ministriju un nozari pārstāvošajām organizācijām. Sarunas ar nozarē iesaistītajiem ir uzsāktas, bet ir nepieciešami sistēmiski uzlabojumi, un tie ir jāpieņem tagad un tūlīt. Liepājas autobusu parks nepieciešamās izmaiņas atbalsta, ir tām gatavs, un apliecina savu interesi piedalīties nozares būtisku jautājumu risināšana pie kopēja sarunu galda.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!