Foto: Privātais arhīvs
Baltijas Zīmolu forums ir svētki mārketinga nozarei. Šobrīd, kad mēs tik ļoti reizēm aizraujamies ar īstermiņa ieguvumiem, mārketinga nozarei un biznesa videi kopumā ir nepieciešams atgādinājums - ilgtermiņa ieguvums no mārketinga ir tikai pacietīga un ilga zīmola veidošana.

Covid-19 pandēmija orientēšanos uz ilgtermiņa mērķiem nesekmēja. Daudzi biznesi pievērsās e-komercijai, kas ir tieši vērsta uz tūlītējiem pārdošanas rezultātiem. Tas, protams, ir saprotami, jo gan rēķini, gan algas darbiniekiem jāmaksā tagad. Taču biznesā nedrīkst aizmirst par ilgtermiņa mērķiem, ja nodomi turpināt darbu un attīstīties ir nopietni. Vēl vairāk – pandēmijas laiks aktivizēja konkurenci. Tas nozīmē, ka ierastajiem zīmoliem dažkārt pēkšņi un negaidīti parādījās konkurenti, kas ātri guva panākumus. Un rezultātā visvairāk ieguva tas uzņēmums, kam bija spēcīgāks zīmols.

Mārketingam digitālajā vidē - arī ieguldījums ilgtemiņā

Lielākajā daļā gadījumu ar mārketinga aktivitātēm šobrīd mēs saprotam darbošanos digitālajā vidē. Taču šeit būtu svarīgi domāt plašāk - tas nav tikai digitālais mārketings. Precīzāks skaidrojums – tas ir mārketings digitālajā vidē! Mārketinga princips kopumā paliek nemainīgs – labs produkts par labu cenu, kas atbilst pieprasījumam un ko ir viegli iegādāties.

Pēc dažādiem eksperimentiem un kampaņām ar labiem īstermiņa rezultātiem zīmoli palēnām sāk atgriezties pie pirmsākumiem un saprast, ka ilgtermiņā iegūst tas, kurš iegulda darbu, lai patiesi iekarotu sava klienta sirdi. Aizvien būtiskāka kļūst komunikācija par zīmola vērtībām, jo jaunās paaudzes patērētāji tām pievērš uzmanību. Patērētāji sagaida kādu augstāku mērķi, kas nav tikai peļņas gūšana vai pirkums. Patērētāji sagaida pozitīvu sociālo ietekmi, ko zīmols varētu radīt. Un Covid-19 daudziem lika pārvērtēt savas vērtības.

Ja šīs vērtības ir, tiek komunicētas, un sakrīt ar patērētāju, ir lielāka iespēja, ka viņš kļūs zīmolam lojāls. Mārketinga profesionāļiem šī tendence nozīmē, ka zīmolam ir jābūt cilvēcīgam. Tam ir jāspēj aizraut un radīt atbalstītāju kopienas.

Uzdrošinies uzklausīt klientus un veidot pieredzi

Digitālajā vidē zīmola veidošanā daudz vairāk iesaistās patērētājs. Agrāk zīmols varēja savu reklāmas kampaņu balstīt uz solījumiem, kas reizēm nebija pamatoti. Tagad klients pieprasa atbildību par katru pateikto vārdu, ko pasaka zīmols vai reklāmdevējs. Apklusināt šos klientu pieprasījumus nav vērts. Tā vietā zīmoliem ir jāizvēlas atbilstošus digitālos rīkus, kas palīdzēs uzklausīt un saprast patērētāju noskaņojumu. Šobrīd ir tik viegli iesaistīties diskusijās ar klientu kā nekad iepriekš!

Otrkārt, ja uz pārdošanas procesu raugāmies no klasiskā modeļa – pārdošanas piltuves – perspektīvas, tad par klienta pieredzi ir jārūpējas katrā tās daļā. Augšpusē jeb atklāšanas fāzē, piemēram, var dot iespēju virtuāli izmēģināt lūpu krāsu. Vienkārša meklēšana savu vajadzību apmierināšanai šobrīd ir aizstāta ar atklāšanas pieredzi – klients nezina, kas viņam ir vajadzīgs, līdz viņš atrod interesantu un saistošu ideju, kas kalpo kā risinājums.

Pārdošanas piltuves vidū zīmoliem ir vairāk jākomunicē un jāsaņem atgriezeniskā saite – gan tiešā komunikācijā ar patērētājiem, gan jāiesaistās dažādu kopienu aktivitātēs. Savukārt pārdošanas cikla noslēgumā produkts ir jāpadara maksimāli pieejams. To var izdarīt, nodrošinot vienkāršu un ērtu iegādes un piegādes procesu klientam ērtā vietā un laikā. Visiem produktiem ir jābūt nopērkamiem nekavējoties.

Ko darīt un kā rīkoties?

Līdz ar lielāko Baltijas Zīmolu forumu, kur mārketinga un reklāmas nozare sveic veiksmīgākos zīmolus un reklāmdevējus, dienasgaismu ierauga arī Facebook izdota grāmata "Build Brilliant Brands".

Šis ir labs brīdis apstāties un izvērtēt, kā būvēt patiesi veiksmīgu zīmolu mūsu šābrīža mainīgajā pasaulē. Facebook grāmatā ir apkopots reģiona mārketinga ekspertu viedoklis par rīcības plānu šajā zīmoliem tik izaicinošajā laikā. Eksperti atzīst, ka šobrīd ir pārlieku liels fokuss uz datiem. Mēs nedaudz esam zaudējuši radošumu, kam vajadzētu atgriezties mārketinga profesionāļu dienaskārtībā. Grāmatā aplēsts, ka radošas zīmola aktivitātes var būt pat līdz astoņām reizēm efektīvākas. Ar to nevajadzētu saprast, ka dati vairs nav svarīgi. Tie joprojām ir būtiski, taču ir nepieciešams balanss starp analītiku un radošumu.

Datu griezumā joprojām svarīgākie rādītāji ir zīmola atpazīstamība, pirkšanas lēmuma apsvēršana un peļņu nesoši pārdošanas rezultāti. Taču stāstam par uzņēmumu nevajadzētu beigties tikai ar produkta reklāmu. Šim vajadzētu būt tikai sākumam stāstam par spēcīgu, atpazīstamu, uzticamu un arī veiksmīgu zīmolu digitālajā vidē.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!