Tā vairs nav savstarpēji konkurējošu un naidīgi noskaņotu grupējumu klubiņš, bet gan vienota komanda, kas strādā valsts un tās iedzīvotāju interesēs. Vairs nekādas pozīcijas vai opozīcijas! Kāds gan ir taisnīgums un demokrātija, ja kāda trešdaļa likumīgi ievēlēto un pilnvarotu tautas pārstāvju vispār tiek atstumti no aktīvas darbības un pat vislabākie opozīcijas priekšlikumi netiek pieņemti tikai tādēļ vien, ka nāk no opozīcijas!?

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma
Kādas partijas deputāti kādiem var patikt vai nepatikt, taču visi ir līdztiesīgi, jo tiem ir Latvijas pilsoņu uzticības mandāts! Tādēļ Saeimas darbībā kā amorāls un nedemokrātisks tiek noraidīts pats jēdziens "valdošā koalīcija". Norādījumi "ar īkšķi" "pareizai" balsošanai tiek uzskatīti par smagu ētikas pārkāpumu.

Valdība tiek formēta nevis no partiju ielikteņiem (āži par dārzniekiem), bet gan konkursa kārtībā no piemērotiem profesionāļiem. Konkursā var piedalīties visi Latvijas pilsoņi ar augstāko izglītību sākot no 30 gadu vecuma (tātad cilvēks jau ar daudzmaz vērā ņemamu dzīves pieredzi), bez kriminālas pagātnes un narkoloģiskas uzskaites. (Šie nosacījumi attiecas arī uz visu līmeņu deputātiem un ierēdņiem.) Konkurss divās kārtās. Pirmajā kārtā pretendenti lai tiek galā ar specializētu datorprogrammu, Šajā līmenī tiek pārbaudīts pretendenta intelekta un elementārizglītības līmenis. (Tā puspajokam - pretendentam uz izglītības un zinātnes ministra portfeli nāktos atrisināt 9. klases eksāmena uzdevumus matemātikā. Tas tik būtu humors un satīra!)

Otrajā kārtā speciāla komisija uzklausa un izvērtē pretendentu attiecīgās nozares vīzijas un konkrētās ieceres. No šo kārtu izturējušajiem pretendentiem Valsts Prezidenta nominētais premjērministrs (kas var būt arī cilvēks "no malas" un nebūt kādas partijas biedrs) izvēlas ministra kandidātu, kuru liek Saeimai priekšā tā iespējamai apstiprināšanai. Ministru atsaukt var ierosināt tikai premjērministrs, Valsts Prezidents vai Saimes deputātu grupa. Gala lēmums ir Saeimas balsojumam. Protams, arī pats ministrs var atteikties no sava posteņa. Pie šādas sistēmas lielā mērā mazinātos iespējas partiju veidotajām šantāžām un valdību gāšanām. Teorētiski valdība var izveidoties no partijām pilnīgi ārpus stāvoša, taču tā paliek Saeimas, kuru veido partiju pārstāvji, būtiskā kontrolē. Nu kāda gan var būt darba kvalitāte un efektivitāte, ja ministri mainās divreiz gadā, kā tas bieži ir noticies līdz šim !?

Protams, šādu kārtību tūdaļ ievest nav iespējams, tādēļ Saeima uz gadu izveido pagaidu valdību, kuras laikā tiek radītas attiecīgās pārbaudes programmas un vērtēšanu kritēriji. Pagaidu valdību varētu veidot kaut vai pēc līdzšinējiem principiem.

Saeima savas darbības laikā pieņems vairākus radikālus likumus un lēmumus.:

  1. Tiek mainīts Vēlēšanu likums. Saeimu ievēl jauktā sistēmā - pusi pēc mažoritārā principa no attiecīgiem apgabaliem, kuru deputāti ir atbildīgi sava apgabala vēlētājiem un var tikt atsaukti. Otru pusi ievēl pēc partiju sarakstiem, taču gan pēc to brīvi grozāma principa. Proti, katrs vēlētājs no visām partiju listēm sastāda "savu komandu", kurai tad nu viņš uzticas un deleģē pilnvaras. Katras partijas listē noteikti ir vismaz neapšaubāmi daži godavīri. Lai tad šo "komandu" locekļi pēc ievēlēšanas biedrojas pēc partijām, apspriežas un mēģina realizēt savus solījumus vēlētājiem. Jāatgādina, ka "pirmās Latvijas" laikā līdzīga sistēma ar labiem panākumiem darbojās. Pie patlabanējo datorsistēmu iespējām balsu skaitīšanā būtiskas grūtības nevar rasties. Ievēlēti tiek kandidāti atbilstoši saņemto balsu skaitam. Pie šādas brīvi grozāmo sarakstu sistēmas atkrīt arī nedemokrātiskā procentu barjera. Jāpiezīmē, ka šī barjera būtībā ir nelikumīga, jo neatbilst Satversmei, kurā ir paredzētas proporcionālas vēlēšanas bez barjerām.
  2. Visu līmeņu deputāti un ierēdņi nodarbojas tikai ar saviem tiešajiem pienākumiem (nekādas sēdēšanas visādās valdēs un padomēs !) un apmaksu par savu darbību saņem tikai tiešajā darba vietā. Nekāda personiskā biznesa ! Izņēmums ir zinātnieki, pasniedzēji, mākslinieki, praktizējoši ārsti un nelielu zemnieku saimniecību īpašnieki. Savu un arī tuvāko radinieku ienākumu un īpašumu "caurspīdīgums". Ja jau cilvēks ir nolēmis kalpot valstij un sabiedrībai, tad lai ar šādiem nosacījumiem arī samierinās ! Cezara sievai ir jābūt ārpus jebkādām aizdomām !
  3. Valstī tiek ievesta tiesiska sistēma, pie kuras jebkura amatpersona par savas rīcības vai bezdarbības dēļ radītajiem zaudējumiem sabiedrībai vai fiziskai personai atbild "ar savu kabatu", nevis ar kādu mistisku "politisko atbildību'. Tad visādiem priekšniekiem, pirms ko paraksta, visādiem deputātiem un valžu locekļiem, pirms par ko balso, nāktos padomāt. Tiekšanās pēc "krēsliem" un raušanās "pie siles" būs krietni vien mazāka, jo tas būs pat bīstami.
  4. Uz indivīdiem, kuru rīcībā ir šaujamieroči, tiek attiecināts strikts "sausais likums". Nekādu promiļu.! Nu cik gan daudz var traģiski šaudīties iedzēruši policisti vai apdzērušies mednieki !?
  5. Tiem, kuri ir atļāvušies dzērumā vai narkotiku reibumā sēsties pie stūres, tiek turpmāk liegtas tiesības ieņemt jebkādus amatus valsts un pašvaldību struktūrās (nemaz jau nerunājot par kandidēšanu uz deputātiem.), jo viņi ar savu rīcību ir pierādījuši bezatbildīgu attieksmi pret valsti un sabiedrību, kā arī nespēju sevi valdīt un kontrolēt. (Vai tas nav paradokss - lai iegūtu autovadītāju tiesības, ir nepieciešama vismaz formāla narkologa izziņa, bet pie valsts vai pašvaldības stūres var pielaist jebkuru pļēguru!)
  6. Saeima savā darbībā realizē neatkarīgāku politiku attiecībā pret Latvijai ekonomiski un politiski neizdevīgiem, nepieņemamiem vai pazemojošiem Briseles birokrātu diktātiem. Esam jau nokļuvuši vēl spēcīgākā birokrātiskā. atkarībā nekā savā laikā no Maskavas. Jau odiozā vēsture ar šifera jumtiem vien bija ko vērts !
  7. Tiek organizēts referendums par valsts iekārtas pārveidošanu par prezidentālu republiku pēc ASV parauga. Tautas vēlēts Valsts Prezidents ar plašām pilnvarām, kura vadībā tiek veidots un realizēts ilgtermiņa tautsaimniecības, izglītības un kultūras attīstības stratēģiskais plāns. Nu cik ilgi var turpināties kolektīva bezatbildība un stihisks haoss !?
Nez, kuri politiskie spēki ko tādu varētu realizēt un tiem nepietrūktu drosmes ?

Apzinos, ka šos priekšlikumus pragmatiski ļaudis uzskatīs par utopiju un nerealizējamu fantastiku. Neviena partija uz šādu pašnāvību neizies, jo ievērojami samazinātos iespējas visādām šeftēm un rebēm. To arī nepieļaus partiju faktiskie saimnieki - visādi oligarhi un "naudas maisi", jo tas nozīmētu viņu varas iespēju ierobežošanu.

Visticamāk, ka ar 9. Saeimu viss būs pa vecam. Vientiesībā, lētticībā un propagandas apstulbināti atkal ievēlēsim "tos pašus vēžus citās kulītēs". Atkal pēc vēlēšanām šķendēsimies, spļaudīsimies un atkal gaidīsim nākamās vēlēšanas…

Šis ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar "Delfi" redakcijas nostāju.
Seko "Delfi" arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Lai ierobežotu dezinformācijas kampaņu izplatību, portāls "Delfi" apturējis iespēju komentēt rakstus
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form