Saskaņā ar minēto Ministru kabinetā izskatāmo jautājumu tiek paredzēts likvidēt statusu visiem valsts speciālajiem budžetiem, izņemot valsts sociālās apdrošināšanas budžetu. Ar to tiek noteikts, ka pārējie līdzšinējie speciālie budžeti tiek iekļauti pamatbudžetā un finansējumu apjoms pamatbudžetā 2004. gadam tiek plānots 2003. gada izdevumu līmenī no valsts budžeta līdzekļiem.

Uzskatām, ka faktiski ar valdības politisko izšķiršanos tiek mākslīgi padziļināta krīzes situācija satiksmes nozarē. Tiek radīta situācija, kad nākotnē, samazinot Latvijas funkcionālo līdzdalību Eiropas Savienības ceļu attīstības programmās, mēs zaudēsim līdzekļus ceļu infrastruktūras atjaunošanai un attīstībai. Ar katru gadu pieaug neremontēto ceļu kopgarums; bez augstvērtīga ceļu seguma nav iespējams nodrošināt iedzīvotājiem likumos noteiktos pakalpojumus; ik gadus slikto un nekvalitatīvo ceļu apstākļu dēļ iet bojā simtiem cilvēku, tiek nodarīti milzīgi materiālie zaudējumi juridisko un fizisko personu mantai, kā arī apkārtējai videi; bez kvalitatīviem ceļiem nav iespējams veicināt visas valsts teritorijas līdzsvarotu attīstību un tautsaimniecības nozaru ilgtermiņa attīstības plānošanu.

Par autoceļu uzturēšanu maksā to lietotāji akcīzes nodokļa veidā, pērkot degvielu. Akcīzes nodoklis par naftas produktiem ir iezīmēts ceļu uzturēšanas un finansēšanas līdzeklis valsts speciālajā budžetā – Valsts autoceļu fondā, un tas rada zināmas garantijas, ka autobraucēju nauda netiek izmantota budžetā neiekasēto finansu līdzekļu aizvietošanai. No akcīzes nodokļa daļas, ko saņem autoceļu fonds, tiek dotēti arī pasažieru pārvadājumi ar autobusiem, galvenokārt lauku apvidū, kur ritošais sastāvs arvien vairāk “noveco” un ir sasniedzis kritisko robežu, lai ar tiem varētu nodrošināt kvalitatīvus, pieejamus un drošus pakalpojumus.

Mūsuprāt, Ministru kabineta piedāvātais lēmumu projekts ir nekorekts, neizprotams un sabiedrības interesēm neatbilstošs.

Tādējādi, lai saglabātu un uzlabotu valsts un pašvaldību autoceļu nozares finansēšanas sistēmu, kā arī veicinātu pasažieru pārvadājumu nozari, aicinām valdību:

1. saglabāt arī turpmāk Valsts autoceļu fonda pašreizējo ienākumu veidošanas kārtību, paredzot 2004. gadā degvielas akcīzes nodokļa sadalījumu starp Valsts autoceļu fondu un valsts pamatbudžetu attiecībā 70/30 procenti par labu Valsts autoceļu fondam, pakāpeniski to nosakot līdz sadalījumam - 85/15 procenti.

2. paredzēt valsts budžetā līdzfinansējumu Eiropas savienības strukturālo fondu apsaimniekošanai.

Līdzīgu viedokli ir pauduši arī Latvijas Lielo pilsētu asociācijas un Latvijas Pašvaldību savienības pārstāvji.

Lai varētu optimāli atrisināt radušos situāciju, lūdzam Jūs, Repšes kungs, rast laiku pieņemt augstākminēto asociāciju un biedrību pārstāvjus uz konstruktīvu diskusiju, kā arī lūdzam sniegt rakstisku informāciju par valdības viedokli.

Latvijas Automoto biedrības prezidents Juris Zvirbulis,
Asociācijas “Latvijas Auto” ģenerālsekretārs Pāvels Groševs,
Latvijas Pasažieru autopārvadātāju asociācijas izpilddirektors Edvīns Šadeiko,
Latvijas Ceļinieku asociācijas direktors Kārlis Kadiķis
Latvijas Juristu biedrības prezidents Aivars Borovkovs

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!