Foto: AFI
Vakar, 13.septembrī, Latvijas nacionālā aviokompānija airBaltic atcēla 14 lidojumus. Lidojumu atcelšana izraisīja negaidīti lielu politiķu reakciju. Vakar atceltie lidojumi ir ļoti neliela daļa no 2011.gadā kopumā plānotajiem 55 000 lidojumu.

Ministru prezidents Valdis Dombrovskis dēvē lidojumu atcelšanu par Flika destruktīvu rīcību. Šādi izteikumi prasa plašāku atbildi:

1. airBaltic ir nepieciešams kapitāls, lai attīstītos vai saglabātu esošās operācijas. Valdība lēmumu par kapitāla palielināšanu ir vilcinājusi kopš šī gada marta,  un nevēlēšanās vienoties ar privāto akcionāru ir acīmredzama. Valdības algotie konsultanti Prudentia nevarēja vienoties ar privāto akcionāru, jo Prudentia pēdējo divu nedēļu laikā nav tikusies, kontaktējusies vai komunicējusi ar Baltijas aviācijas sistēmas citā veidā.

  Tādēļ airBaltic samazinās lidojumu skaitu par 726 lidojumiem novembrī un par 723 lidojumiem decembrī salīdzinājumā ar 2010.gadu. 2012.gadā airBaltic plāno 45 517 lidojumus, kas ir par 9400 lidojumiem mazāk nekā 2011.gadā. Tas nozīmē, ka vidēji airBaltic 2012.gadā starptautiskajā lidostā "Rīga" izpildīs par 25 lidojumiem dienā mazāk nekā 2011.gadā. Šis samazinājums ir tieši saistīts ar lēmumu par pamatkapitālu novilcināšanu.

airBaltic valde ir darījusi visu iespējamo, lai pielāgotos ažiotāžas izraisītā pieprasījuma izmaiņām un uzlabotu lidojumu efektivitāti - Fokker 50 lidmašīnas ziemas sezonā tiks mainītas pret efektīvākām, jaunākām un lielākām. Atšķirībā no politiķiem un ierēdņiem, airBaltic valde veic aktīvu darbību, nevis bezdarbībā noraugās uz notiekošo.

Ekonomikas ministra Kampara izteikumi un ažiotāža ap kompāniju šogad samazināja rezervācijas par 80 000. Tas ir apmēram tikpat daudz, cik 700 pilni lidojumi.

2. Politiķi nekādā gadījumā nevar jaukties aviokompānijas operatīvajā darbībā. Es kā valdes priekšsēdētājs esmu aizsargājis uzņēmumu gandrīz 10 gadus no politiskās ietekmes uz kompānijas darbību, kas noteikti ir viens no airBaltic veiksmes faktoriem. Uzraudzību pār aviokompāniju veic Civilās aviācijas administrācija un par operatīvo darbu aviokompānijā ir atbildīgs tās vadītājs. Pat Ministru prezidentam trūkst zināšanas un nav tiesības jaukties operatīvajā darbībā.

Par aviokompānijas operatīvo vadību, lidojumu efektīvu plānošanu un arī lidojumu drošību  lidsabiedrībā atbildīgs ir tikai un vienīgi valdes priekšsēdētājs. Tā ir personīga un ekskluzīva atbildība, tā ir nedalīta un nedalāma. airBaltic izpilda 99.8% no visiem reisiem (0.2% atcelto reisu lielākoties ir laika apstākļu un citu force majeure apstākļu rezultāts), un ierēdņiem un politiķiem nav ietekmes uz aviokompānijas operatīvo darbību un lidojumu drošību. Kamēr es vadu airBaltic, es nepieļaušu politiķu jaukšanos operatīvajā darbībā, jo lidsabiedrības drošība ir mūsu prioritāte.

Histēriski pārspīlētā reakcijas no ierēdņu un politiķu puses liecina, ka lēmuma nepieņēmēji patiesībā sāk bažīties, ka viņu bezdarbība jau sāk iespaidot lidsabiedrības operatīvo darbību. Tas liecina par dziļu neizpratni par avioindustriju, tās funkcionēšanas mehānismu un drošības garantēšanas procedūrām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!