Foto: Kadrs no video
Es piekārtoju savus okulārus, nedaudz ieklepoju savilktā kulakā un vēlreiz vēros ekrānā, lai pārliecinātos, ka neesmu neviļus salietojies halucinogēnās narkotikas. Nē, reklāmas teksts tomēr aizvien teica: "Ejam uzpīpēt? Paldies, nē! Es labāk izvēlos svilināt riepas "Wolftrike" drifta trasē!" Notīrīju ekrānu, iesmērēju acīs vizīnu un svaipoju tālāk. "Pabaro dvēseli, nevis vēzi!" man tagad saka ekrāns.

Veselības ministrija ir uzsākusi kampaņu par veselīgu dzīvesveidu ar nosaukumu "Spēks pateikt "Nē!"". Tā kā mērķis ir gana cēls, domāju, būs tikai godīgi, ja arī "Cehs.lv" mākslīgā intelekta laboratorija dos savu artavu tās popularizēšanā, piesaistot sava vēstneša Kristapa Āla viedo padomiņu un vērtējumu.

"Instagram" konkurss ar "Wolftrike" drifta trasi bija pirmā kampaņas ziņa, kas nonāca mūsu redzeslokā. Nav slikts plāns – piesaistīt privātos uzņēmumus ministrijas rīkotai kampaņai, lai papildinātu tās niecīgo budžetu ar dāvanu kartēm. Dažādi avoti min informāciju par 400 tūkstošiem, taču kampaņas un ministrijas mājaslapā to atrast neizdevās.

K. Āls pastarpina, ka "Wolftrike" drifta trase varbūt nav īsti atbilstoša izvēle barteram pret smēķēšanas atmešanu, jo par trīs cīgu paciņām brīvdienā tur sanāk, maksimums, 10 minūšu brauciens, kas jauniešiem nebūs īpaši pa rokai. "Ko viņi darīs atlikušajā dienā? Visticamāk, domās par pīpēšanu," uztraucas K. Āls.

Medijos izplatītajā paziņojumā iepazīstoties ar citiem "Spēks pateikt "Nē!"" kampaņas sponsoriem, kā īpaša atjautība jāpaslavē uzņēmuma "Gandrs" piesaiste, kura saimnieks – vēl nesen mandātu nolikušais ZZS deputāts Askolds Kļaviņš – tika sodīts ar teju 10 000 eiro atmaksu budžetā un piespiedu darbu par benzīna čiepšanu. K. Āls norāda, ka sadarbību starp "Attīstībai/Par!" kontrolētās ministrijas kampaņu un ZZS pietuvinātu uzņēmumu sabiedrība var uzskatīt par tādu kā kara cirvja norakšanas žestu, kas, neapšaubāmi, jauniešiem sūta labu signālu nešķirot cilvēkus pēc politiskās piederības, ideāliem vai kriminālprocesiem. "Visa naudiņa ir laba," atzīst "Cehs.lv" vēstnesis, norādot, ka tam noteikti nav sakara ar faktu, ka VM vēl nesen bija ZZS pārvaldībā.

Protams, protams, mēs varētu meklēt sīkas kļūdiņas kampaņā, piemēram, norādīt uz neticami slikti organizēto "Instagram" profilu, kurā ir gan ortogrāfijas un interpunkcijas kļūdas, gan nemākulīgi nokropoti video, jo uzturētāji acīmredzot nezina, ka video dimensijas var mainīt ar vienu pogas spiedienu, gan hipersaites pavadošajos tekstos, uz kurām nav iespējams uzspiest, un tā tālāk. Taču tā jau būtu piekasīšanās. Īpaši ņemot vērā, ka "Instagram" nebūt nav būtiska kampaņas sastāvdaļa, jo attiecīgajā sociālajā tīklā viņi ir rekrutējuši tikai piecus influencerus.

Vērtējot kopējo ainu, Kristaps Āls pieņem, ka šī projekta iedīglī kāds vecs cilvēks ir teicis, ka "mums nepieciešama stilīga un jauniešus uzrunājoša kampaņa pret pīpošanu", kas ir ļoti pozitīvi, jo seniorus ir būtiski integrēt ikdienas dzīvē.

Hipotētiski pieņemot, ka aģentūrā regulāri tiek rīkotas sapulces, lai vecāka gadagājuma cilvēki pie zaptes ūdens glāzes varētu spriest par to, kas ir "stilīgs" un "trendīgs" jauniešu vidū, "Cehs.lv" mākslīgā intelekta laboratorijas pārstāvji jau avansā ir izstrādājuši dažus potenciālos sapulču tematus:

- Sapulce par stilīgu repa dziesmu par to, cik stilīgi ir nesmēķēt

- Sapulce par to, kā padarīt "virālu" kampaņas heštagu

- Sapulce par asprātīgām un stilīgām memēm, kas aicinās jauniešus nesmēķēt

- Sapulce par stilīgā nesmēķētāja-maskota izveidi

Mēs ticam, ka kopā mums izdosies. Citējot vienu no "Spēks pateikt "Nē!"" reklāmas saukļiem: "Pīpēsi? Paldies, nē! Es labāk izvēlos mesties piedzīvojumos ar draugiem." (Goda vārds, to neizdomāja "Cehs.lv".)

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!