Elīna Lidere: Inovācijas valsts aizsardzībai
Foto: Privātais arhīvs

Karam Ukrainā sekoju līdzi, esot ASV. Studēju Bufalo Universitātē datorzinātnes un inovāciju vadību īpašā mācībspēku digitālo prasmju paaugstināšanas programmā. Lai arī atrodos salīdzinoši tālu no Ukrainas robežām, te tomēr diezgan aktīvi gan politiķi, gan uzņēmēji, gan mākslas pārstāvji cenšas iestāties pret Krievijas agresiju. Neesot tik tuvu agresoram, protams, amerikāņiem par šo karu ir citādas izjūtas. Tomēr ir vairākas lietas, ko no viņiem varam mācīties.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Ekonomiskais pārspēks

Jau pirmajā lekcijā, tikko sākās karš Ukrainā, mans tehnoloģiju uzņēmējdarbības kursa pasniedzējs Roberts Nīberts (Robert Neubert) sāka lekciju, uzliekot prezentācijas ekrānā Ukrainas kara karti. Viņš visiem studentiem uzdeva jautājumu, vai viņi zina, kas tur attēlots un kāpēc tas ir svarīgi.

Nevarētu teikt, ka bija pārsteidzoši daudz aktīvu atbilžu auditorijā, taču pasniedzēja vēstījums visiem palika skaidrs. Viņš uzsvēra, ka ASV guva pārspēku pār Padomju Savienību, tieši pateicoties ekonomiskajam pārsvaram. Pasniedzējs uzsvēra, ka tieši visi šajā auditorijā sēdošie ir atbildīgi par to, cik ekonomiski spēcīga un līdz ar to droša būs Amerika nākotnē.

Tāpat kā militārā tehnika, zinoši un spējīgi cilvēki, arī ekonomiskās sankcijas ir kaujas ierocis. Ne velti pēc sajūsmas par globalizācijas iespējām tagad arvien vairāk valstu skatās, kā stiprināt savu ekonomisko suverenitāti. Pat ja tas liekas neiespējami un dārgi, nākotnes ekonomikai izšķirošajās jomās tiek atvēlēti resursi un meklētas iespējas, kā attīstīt šīs spējas savā valstī.

Inovāciju gars studentiem

Amerikā šobrīd ir tik daudz uzņēmēju kā vēl nekad. Studenti, vismaz te, Bufalo Universitātē, tiek dažādi izglītoti un veicināti pašiem radīt savas idejas un attīstīt savu biznesu, pirms skatīties uz darbu korporatīvajā vidē. Bieži vien viņi studiju biznesa plānus izmanto kā atspēriena punktu sava biznesa uzsākšanai.

Interesanti, ka arī inženieri un programmētāji te aktīvi apgūst uzņēmējdarbību. Latvijā uz datorzinātnēm biežāk skatāmies kā uz trūkstošo darbaspēku, bet te es redzu lielu fokusu arī uz inovāciju radīšanu. ASV kopumā šobrīd ļoti daudz iegulda digitālo prasmju attīstībā, lai veicinātu ekonomisko izaugsmi un drošību. Te uzskata, ka programmēt var iemācīties ikviens. Līdz ar to Bufalo Universitātē ir pieejami datorzinātņu kursi visdažādākajās jomās – ne tikai inženierzinātnēs, bet arī medicīnā, kā arī, piemēram, digitālās mākslas programmēšana mediju studijās.

Lai panāktu straujāku tehnoloģiju zināšanu izaugsmi, Amerika ļoti daudz piesaista un pēc tam arī pētniecībā iesaista ārzemju studentus un pasniedzējus. Savukārt kā "Riga TechGirls" līdzradītāja es nevaru nepieminēt, ka te tiek domāts arī par to, kā arvien vairāk meiteņu un sieviešu iesaistīt digitālo prasmju apguvē. Galu galā tā ir puse no potenciālajiem talantiem, kuri citādi paliek ārpus šīs jomas.

Uzņēmumu loma pētniecībā

Iepazīstoties ar Bufalo vietējo inovāciju ekosistēmu, saprotu, ka ļoti liela loma te ir savstarpējai sadarbībai. Universitāte ļoti cieši sadarbojas ar vietējiem uzņēmumiem un ļoti integrēti darbojas kopā. Tādu pašu pieredzi esmu novērojusi arī Skandināvijas valstīs. Latvijā inovāciju ekosistēmai šajā ziņā vēl ir ļoti liels attīstības potenciāls – gan nebaidīties no vietējo uzņēmumu un pētniecības stiprināšanas, gan atļauties vērienīgākas politiskās ambīcijas inovācijās, gan attīstīt tradīcijas ciešākam kontaktam un informācijas apmaiņai starp inovāciju ekosistēmas dalībniekiem.

Šajā kontekstā interesanti bija arī iepazīt ASV universitāšu kultūru, kur tiek ļoti veicināta un attīstīta pašreizējo un bijušo universitātes studentu, kā arī pasniedzēju savstarpējā saikne. Piemēram, studenti inovāciju vadības priekšmetos, kurus es apmeklēju, tika aicināti meklēt "LinkedIn" ekspertus, kuri ir pabeiguši Bufalo Universitāti un tādējādi būtu atvērtāki palīdzēt. Latvijā tādā ziņā mēs visi esam viena rokas stiepiena attālumā, un tā ir iespēja, ko izmantot!

* Autore studē Bufalo Universitātē datorzinātnes un inovāciju vadību īpašā mācībspēku digitālo prasmju paaugstināšanas programmā, kuru koordinē un administrē "Riga Business School" kā RTU struktūrvienība un finansē ERAF.

Šis ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar "Delfi" redakcijas nostāju.
Seko "Delfi" arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Lai ierobežotu dezinformācijas kampaņu izplatību, portāls "Delfi" apturējis iespēju komentēt rakstus
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.