Reklāmai ir milzu spēks. Arī liela iespēja noblefot, pasniedzot publikai vēlamo par esošo. Gaumīgas afišas un jau laicīgi izplatīti reklāmas materiāli vērta potenciālo apmeklētāju vidū jo daudzsološāku kārtējo pasākumu izstāžu kompleksā “Rāmava” — SIA A.M.L un LR Zemkopības ministrijas kopdarbu izstādes Transports un ceļi un Lauku sēta vienā dupletā. Iespējams, uz “Rāmavu” cerībā rast sev jaunas idejas viņnedēļas nogalē devās daudzi, arī no tālākiem valsts nostūriem.

Bet dzīvē viss ir savādāk... Pārlūkojot izstādes ekspozīciju, šo rindu autoram, kurš “Rāmavu” radis apmeklēt savas pāris reizes gadā un līdz šim izstāžu rīkotāju veikumu vienmēr atzinis par gana labu esam, nācās atzīt, ka šoreiz no plaši izreklamētā, viņaprāt, iznācis vien tāds
dubultpurkšķītis
...

Bija un nebija

Izstādes Lauku sēta pieteikums solīja klātienē skatāmu un aptaustāmu lauku sētas modeli, kur dabā apskatīt labas idejas vides iekārtošanā. Solīts makā... Tiesa, bija kautkādi fragmenti, ko āra ekspozīcijas laukumā pārstāvēja gan vairākas stādaudzētāju un apzaļumotāju no — līdz firmas, gan pāris mākslīgie dīķi ar strūklakām un dabiskām mākslīgajām mežapīlēm, gan pēdējā laika topmodeļi no guļbaļķiem, dažādu koka suņu būdu kolonija, laukumiņš ar apaļkoka bruģi, pāris taciņas ar Siguldā ražoto mākslīgo bruģi. Bija glīta un nedārga keramika, vesela plejāde koka žogu paraugu, kazas, laivas... Un lielos vilcienos tas viss!...

Diez vai vērts lauku ļaudīm tērēt rudenī tik dārgo laiku un naudu degvielai, lai pusstundā to visu aplūkotu, jo praktiski visu no šīs ekspozīcijas jau var atrast lielākajos hipermārketos Rīgā un tās apkārtnē diendienā. Ja tik knaps piedāvājums bija ārpusē, tad abos ietilpīgajos paviljonos — ak vai! — tā īsti vispār nekā nebija, kur aci piesiet. Ja nu vienīgi japāņu motobūves giganta “Honda” piedāvājums — ekonomiski un saimniecībā noderīgi dažādas jaudas iekšdedzes dzinēji, arī parketa džips un pat jaunais Honda Civic ar gludo grīdu salona aizmugurē par ļoti pieņemamu cenu — Ls 7200. Tiesa, bija arī VW lētais gals un Krievijā ražoti automobiļi.

Tik dažādi japāņu aparāti...

Arī ārpusē bija “Honda” agregāti — pāris ekluzīvu jaunlatviešiem domātu mehānisko rotaļlietu par iespaidīgu cenu. Kāda lauku vīra kodolīgs komentārs: Sapirkuši te visādus dārgus mēslus, kas pašiem neder, un tagad mēģna muļķiem noandelēt! Izstādes apmeklētājus, iespējams, maldināja divi jau aprūsējušie četrriteņu Made in Japan traktorīši, katrs par vismaz 1200 lašiem. Dizains nepārprotami liecināja, ka čaklie aziāti ar tādiem mazdārziņos varētu būt rosījušies drīz pēc Otrā pasaules kara...

Par gaumi nestrīdas, varbūt šāds antīks četrratu dīzelītis tiešām labāks par tikpat dārgu čehu vai baltkrievu motobloku benzīnnieku? Skaidrības labad jābilst, ka tas bija pastāvīgais vietējā tehnikas veikala piedāvājums, kam nu nekāda sakara ar izstādi... Tai pat laikā noteikti interesants graudaudzētājiem bija SIA “Melderi K&V” sadarbībā ar SIA “Kemira Agro Latvija” izveidotās spēkbarības gatavošanas tehnoloģijas demonstrējums, kad var nokult graudus neatkarīgi no laika apstākļiem un neizmantojot graudu kaltes.

Rapšmašīna un citas rozīnītes

Lai arī, manuprāt, tik knapā eksponātu klāstā, taču bija arī pa lietai, kas priecēja sirdi. Eleganti vieglas bija Pļaviņās tapušās lazdas koka mēbeles — par tādu ilgmūžīgu krēslu vasarnīcai vai vienkārši dārza mājiņai varētu arī prasītos 45 latus maksāt. Bet zemniekiem, kuri mokās neziņā ar savas nišas meklēšanu zemkopībā, varbūt vērts padomāt par rapsi — ko un kā iesākt ar izaudzēto, uzskatāmi rādīja ugālietis Raimonds Pete ar pašizgatavoto rapšu spiedi.

Viss esot kārtībā

Ar žurnālista skarbo vērtējumu nesamierinās “Rāmavas” izstāžu vadītājs Gunārs Zalcmanis. Viņaprāt, šādas specializētās izstādes nevarot salīdzināt ar ikgadējām pavasara un rudens lielizstādēm. Apmeklētāju esot bijis turpat divreiz vairāk nekā līdzīgā monoizstādē, tikai ceļiem veltītā pasākumā, pērn, arī dalības maksa — diferencēti no 5 līdz 20 latiem par kvadrātmetru — jāpiekrīt, nav tā sālītākā.

Bālāka nekā cerēts esot izdevuses ceļiem veltītā ekspozīcija — ne īsti pieprasījuma, ne piedāvājuma, jo lielās būvfirmas jau ar tehniku apbruņotas, tāpēc mūsdienīgus un dārgus ceļu būves agregātus uz “Rāmavu” vest neatmaksājas un ekspozīcijā jāizlīdzas ar sīko komunālo darbu tehniku. Turpretī lauku sētai veltītā izstādes daļa, uzskata Zalcmaņa kungs, bijusi gana saistoša un piedāvājusi plašas iespējas gan eventuālajiem lauku tūrisma biznesa dalībniekiem, gan vienkārši ļaudīm, kas ikdienā sev apkārt grib redzēt sakoptu un labiekārtotu vidi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!