Imants Zālītis: Autopārvadātāji politisko intrigu dēļ gadiem atrodas ķīlnieku lomā
Foto: Itar-Tass/Scanpix

Ilgus gadus samilzusī situācija uz Latvijas – Krievijas robežas grauj Latvijas tēlu kā labam tranzīta punktam un negatīvi ietekmē visas pārvadājuma nozares. Tieši tāpēc tagad, kad izskan priekšlikums situāciju atrisināt, pierobežā ieviešot fiksēto rindu sistēmu, nav saprotams, kāpēc projekta drīza ieviešana ir mākslīgi jākavē politisko intrigu dēļ.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Jāpaskaidro, ka autopārvadātāji ir izstrādājuši un piedāvā pašu spēkiem un finanšu līdzekļiem ieviest elektronisko reģistrēšanos jeb "e-rindu", kas ļautu kravas transportlīdzekļiem veikt iepriekšēju reģistrāciju par robežas šķērsošanu. Šoferiem tas nozīmētu precīzāku laika plānošanu un izvairīšanos no piespiedu dīkstāves, jo ierašanās robežā uzrādītos elektroniskā sistēmā. Pierobežas sakārtošanai tas nozīmētu rindu un pašreizējā haosa likvidāciju. Tāpat progresīvā sistēma parādītu, ka Latvija iet līdzi laikam un informāciju tehnoloģijas apgūst un izmanto reālu problēmu atrisināšanai.

Par to, cik "e-rindas" ieviešana ir svarīga, pasažieru pārvadātāji pārliecinās katru dienu. Lai arī neesam tieši saistīti ar pastāvošo kravas transportlīdzekļu rindu, kilometriem garās lielgabarīta transportlīdzekļu rindas uz ceļiem rada sastrēgumus un apdraud kustības drošību visiem satiksmes dalībniekiem. Pārvadājot tūristus, jau gadiem nākas dzirdēt sašutuma pilnus komentārus par notiekošo pierobežā, tāpēc ceru, ka šī projekta realizācija netiks apdraudēta politisko domstarpību dēļ.

Par situācijas nopietnību pierobežā runāts gadiem. Tomēr gribu atgādināt, ka tur esošā infrastruktūra nav piemērota fizisko rindu uzturēšanai, tāpēc "e-rindu" redzu kā reālu alternatīvu. Lai arī ir izbūvēti stāvlaukumi, tie nespēj nodrošināt vietas tādā apjomā, kāds ir pieprasījums. Tas nozīmē, ka, noraidot elektroniskās rindas un neatrodot citu risinājumu, rindu problēma vilksies gadiem. Lai to nepieļautu, rindas obligāti ir jāoptimizē.

Protams, vieglāk ir ignorēt šo situāciju, tomēr jāsaprot, ka skats pierobežā ir dramatisks un tas nekādā veidā neliecina, ka tranzīts Latvijā ir prioritāte. Viena problēmas puse ir šoferu piespiedu dīkstāve, kas kavē jebkura pārvadātāja biznesu. Latvija katru dienu riskē zaudēt pārvadātājus, kuri, aprēķinot zaudējumus, ir gatavi izvēlēties citus maršrutus.

Otra problēmas puse ir apstākļi, kādos šoferi nīkst. Nav padomāts par viņu elementārajām ērtībām un viņi ir spiesti samierināties ar neskaitāmām dienām, kas pavadītas antisanitāros apstākļos. Pierobeža ir netīra un piegružota, kas nenoliedzami rada negatīvu tēlu par Latviju ikvienam, kurš pirmo reizi šķērso robežu, turklāt tā ir ne tikai Latvijas – Krievijas robeža. Tā ir visas Eiropas Savienības vienīgā robeža ar Krieviju, par kuras uzturēšanu kārtībā esam atbildīgi.

Uzskaitot šos argumentus, ir pārgalvīgi radīt mākslīgu problēmu, lai atteiktos no fiksēto rindu idejas. Igauņi uz Krievijas robežas jau ir ieviesuši elektronisko transportlīdzekļu reģistrēšanas sistēmu, kas Igaunijas pārvadātājiem gada laikā ekonomikai ir devusi aptuveni 4 miljonus eiro!

Šis ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar "Delfi" redakcijas nostāju.
Seko Delfi arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form