Foto: LETA
Latvija ir vienīgā vieta pasaulē, kur ilgtermiņā var pastāvēt un attīstīties latviešu valoda un kultūra. Mums tās ir jāsargā un jādara viss, lai abas izietu cauri gadsimtiem. Izietu cauri gadsimtiem un arī nākamajām paaudzēm būtu pieejams mūsu plašais kultūras mantojums, kurā bez šaubām ietilpst arī mūsdienu mūzika.

Mēs nevaram to prasīt darīt komerciālajiem medijiem, jo to galvenā prioritāte vienmēr būs nopelnīt pēc iespējas vairāk naudas. Gūt peļņu un sasniegt reitingus. Latvijā radītā mūzika kopumā diemžēl pagaidām nav komerciāli patiesi veiksmīgs produkts. Un, ja nebūs atbalsta, visticamāk, par tādu arī nekļūs.

Citādāk ir ar sabiedriskajiem medijiem, kuriem ir citi uzdevumi, cita atbildība un citi pienākumi. To darbības pamatā nav, nevar būt un nekad nebūs ne peļņa, ne reitingi un latviešu valodas un kultūras vērtību saglabāšana, un popularizēšana neapšaubāmi ir viens no to darbības stūrakmeņiem. Neviens cits par šīm vērtībām nedomās un Latvijā šobrīd nav ne Latvijas kultūras, ne Latvijā radītas populārās, uz jauniešiem orientētas mūzikas radio kanāla. Jā, ir Latvijas Radio 2, taču tas orientēts uz vecāku auditoriju un spēlē pārbaudītas vērtības. Tā nav platforma jaunajai paaudzei, kura ir un būs tā, kura gan eksperimentēs, gan kultivēs, attīstīs un saglabās Latvijas vērtības.

Daudz efektīvākas un racionālākas vienmēr būs lielākās valodas un kultūras. Tāpēc tikai mēs paši varam būt tie, kuri domā par savas valodas un kultūras saglabāšanu un stiprināšanu. Latviešu mūzika ir neatņemama mūsu kultūras sastāvdaļa, un mums ir pienākums dot tai iespējami plašāku skanējumu. Mums ir pienākums dot iespēju vietējiem mūziķiem gan sasniegt plašāku auditoriju, gan attīstīties, gan arī radīt bāzi viņu radītās mūzikas saglabāšanai.

Sabiedrisko pasūtījumu sabiedriskajiem medijiem definē NEPLP un latviešu valodas stiprināšana un Latvijas kultūras saglabāšana vienmēr būs viena no mūsu galvenajām prioritātēm. Latvijas Radio 3 programma Klasika jau šobrīd pēc būtības ir kultūras kanāls, taču tagad precīzāk nodefinējot pozicionējumu, būs iespēja sasniegt un uzrunāt daudz plašāku klausītāju loku.

Citādāk ir ar Latvijas Radio 5 (LR5) programmu "Pieci.lv". Līdzšinējie trīs gadi ir pierādījuši, ka ar pašreizējo mūzikas formātu netiek sasniegta iecerētā mērķauditorija. Taču LR5 ir, iespējams, profesionālākā radošā komanda Latvijas radio industrijā, šie cilvēki ir Latvijas Radio nākotne un viņiem arī turpmāk jābūt nozīmīgai Latvijas Radio daļai.

Latvijā nav populārās mūzikas kanāla jauniešiem un LR5 ir jākļūst par vietu, kur šādai mūzikai skanēt. Lai tas varētu notikt, NEPLP jāizdara izmaiņas sabiedriskajā pasūtījumā, un jau šajā vasarā klausītāji izdzirdēs jauno LR5 – mūsdienīgu, dinamisku un latvisku. Tādu, ar kādu lepotos jebkuras pasaules valsts sabiedriskais medijs. Latvijas Republikai nav jāapmaksā UK Top 40. Taču mums ir jāattīsta pašiem savs – Latvijas Top 40.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!