Foto: LETA
Pasaulē ceļu satiksmes negadījumi ir viens no trim izplatītākajiem nāves cēloņiem cilvēkiem no 5 līdz 44 gadiem. Katru gadu bojā iet 1,3 miljoni cilvēku, bet 50 miljoni tiek ievainoti. Turklāt katru dienu satiksmes negadījumos cieš 500 bērnu.

Kā uzsver  Starptautiskās automobiļu federācijas (FIA) prezidents Žans Tods, izplatītākais satiksmes negadījumu iemesls pasaulē joprojām ir palielināts ātrums.  Bieži tas ir saistīts ar citiem pārkāpumiem kā neatbilstošu automašīnas tehnisko stāvokli, braukšanu dzērumā vai citu apreibinošu vielu iespaidā, nenoregulētām autogaismām, sliktām riepām vai ko citu, kas pastiprina liela ātruma izraisītos riskus.

Pēc ANO pētījumiem ceļu satiksmes negadījumi nodara lielu ļaunumu arī globālajai ekonomikai, jo katru gadu ar negadījumiem saistītie zaudējumi pasaulē sasniedz 414 miljardus eiro, bet atsevišķai valstij vidēji tiek nodarīti zaudējumi 1 - 3% apjomā no Nacionālā kopprodukta.

Latvijā šā gada desmit mēnešos ir gājis bojā 171 satiksmes dalībnieks, tādēļ 2014. gads var kļūt par asiņaināko uz Latvijas ceļiem pēdējo četru gadu laikā. Jāatceras, ka novembris ir viens no bīstamākajiem mēnešiem, jo dienas gaišais laiks ir pavisam  īss, bet gājēji un riteņbraucēji, neskatoties uz regulārajiem atgādinājiem, bieži nelieto vestes un citus atstarojošus elementus. Aizvadītā gada asiņainajā novembrī Latvijā uz ceļiem bojā gāja 27 cilvēki, diemžēl arī šajā novembrī gandrīz vai katru dienu lasām par letāliem satiksmes negadījumiem.

Lai mazinātu negadījumu nodarīto postu pasaulē un atbalstot 2011. gadā izsludināto ANO Satiksmes drošības dekādi, ir apvienojušies desmit savas nozares globālie līderi, kā Facebook, IBM, PepsiCo un citi, nākot klajā ar  iniciatīvu "Kopā par drošākiem ceļiem". Izjūtot nepieciešamību samazināt bojāgājušo un ievainoto skaitu, globālās ekonomikas milži kopīgi atbalsta dažādas satiksmes drošības programmas.

Ne mazāk ANO satiksmes drošības dekādē iesaistās Starptautiskā automobiļu federācija (FIA) kopā ar tās biedriem - dažādu valstu autoklubiem.  Piemēram, FIA kopā ar riepu ražotāju Michelin ir izstrādājuši 10 satiksmes drošības Zelta likumus -  it kā labi zināmas patiesības, piemēram, ievērot ātruma ierobežojumus, vienmēr piesprādzēt drošības jostu u.c. (http://www.lamb.lv/?id=134 ). Šie likumi diemžēl bieži netiek ievēroti, un tas ir visizplatītākais satiksmes negadījumu iemesls Latvijā. Lai to skaitu mazinātu LAMB jau daudzus gadus rīko dažādas satiksmes drošības akcijas kā "Autogaismas kārtībā", "Seniori pie stūres" un citus. 

Sadarbībā ar FIA jau otro gadu pēc kārtas LAMB organizē  satiksmes drošības projektu "Brauc droši", kura  pamatuzdevums ir skaidrot un popularizēt 10 satiksmes drošības Zelta likumus Latvijas autovadītāju vidū. Šis projekts ir reāls liela pasaules uzņēmuma, starptautiskas organizācijas un atsevišķas valsts autokluba sadarbības piemērs. Projekta pieredze liecina, ka liela daļa Latvijas autovadītāju apzinās automašīnas tehniskā stāvokļa, autogaismu, braukšanas prasmju, riepu kvalitātes un citu būtisku elementu ietekmi uz satiksmes drošību, tomēr ir satiksmes dalībieki, kuriem šīs mācības ir katru gadu jāatkārto un arī tad ne vienmēr esam saklausīti. Diemžēl tā nav tikai Latvijas specifika, bet izplatīta situācija lielākajā daļā pasaules valstu.

Kā svarīgu tendenci jānovērtē arī citu Latvijas nevalstisko organizāciju un uzņēmumu īstenoto akciju skaita pieaugumu. Autovadītāji ir pozitīvi novērtējuši uzņēmuma "Getz Bros. & Co" nesen pabeigto projektu "Pārsteidz ziemu", kurā autovadītājiem bija bezmaksas iespēja pārbaudīt lampu intensitāti un augstumu, riepu protektora dziļumu un riepu spiedienu, akumulatoru jaudu un vējstiklu slotiņu nolietojumu. Drošas braukšanas skola un "Bosch Car Service" šoruden īstenoja automašīnu bezmaksas drošības sistēmu, elektroapgādes un lukturu pārbaudes akciju. Savukārt 500 atstarojošās vestes, izdalīšanai "tumšajiem" gājējiem, šuva uzņēmums, kas darbojas ieslodzījuma vietās.  Arī tas ir labs dažādu institūciju un uzņēmumu sadarbības piemērs ar kopēju mērķi - uzlabot satiksmes drošību.

Šādiem projektiem vai akcijām jābūt arvien vairāk, tajos jāiesaistās arī lielajiem, bagātajiem Latvijas uzņēmumiem, kuri varētu atļauties nelielu daļu peļņas ziedot satiksmes drošībai, jo tā skar visu sabiedrību, arī lielo uzņēmumu vadību, darbiniekus, viņu tuviniekus. Dažādām satiksmes drošības akcijām ir jākļūst par Latvijas ikdienu. Katram, kurš spēj, ir jāiesaistās un jāizjūt atbildība par līdzcilvēku un arī savu veselību un dzīvību. Turklāt satiksmes drošības balsij Latvijā ir skaļi jāskan ne tikai rudenī, gatavojoties ziemai, bet visu gadu. 

Autoklubam LAMB, kā sabiedriskai organizācijai, ir 20 gadu pieredze satiksmes drošības procesu analīzē. Dalība Starptautiskajā automobiļu federācijā (FIA), kurā ir miljoniem biedru 132 pasaules valstīs, sniedz zināšanas par satiksmes drošības aktualitātēm piecos kontinentos, tādejādi paverot iespēju salīdzinājumiem un labākās prakses meklējumiem Latvijas satiksmes drošībai.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!