Mārtiņš Kalniņš: Šogad būtiska uzmanība tiks veltīta mobilo maksājumu drošībai
Foto: Shutterstock

Pasaulē ievērojami pieaug viedtālruņu popularitāte, to lietotāju skaits globāli pārsniedz jau 2 miljardu robežu. Strauji attīstās arī viedierīču izmantošanas sniegtās iespējas, proti, līdzīgi kā sociālo mediju attīstība ir radījusi izmaiņas mūsu komunikācijas paradumos, būtiski ietekmējot arī tradicionālo mediju lomu, dažāda veida mobilie risinājumi maina iedzīvotāju ieradumus gan iepērkoties internetā, gan veicot naudas pārskaitījumus starp privātpersonām, tādējādi uzņemoties daļu tradicionālo banku funkciju.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Starptautiski pētījumi liecina, ka jau šobrīd lielākā daļa ekonomiski aktīvo iedzīvotāju, kuri ir jaunāki par 35 gadiem, visbiežāk sniedz priekšroku mobilo norēķinu risinājumiem. Tiek progonzēts, ka līdz šī gada beigām apmēram trešdaļa pasaules pirkumu interneta vidē varētu tikt veikti izmantojot mobilos maksājumus. Jau 2017. gadā mobilo maksājumu kopējais apgrozījums pasaulē pārsniegs 1.2 triljonus eiro. Vai fintech uzvaras gājiens jau tuvākajā nākotnē aizstās skaidru naudu ar "digitālajiem naudas maciņiem", ir grūti prognozēt. Taču ir skaidrs, ka mobilo maksājumu industrija attīstīsies un fintech pakalpojumi kļūst vēl ātrāki, ērtāki un lētāki, galveno uzmanību veltot šo risinājumu drošībai.

Pērn mobilo maksājumu jomas fokusā - klientu lojalitāte un drošība

Cilvēki labprāt izvēlas lietot aplikācijas, kuru funkcijas, īpašības un lietošana ir skaidri izklāstīta un saprotama. Jāatzīmē, ka šajā ziņā liela nozīme tiek pievērsta arī aplikāciju drošības aspektiem, piemēram, personas datu un bankas informācijas aizsardzībai. Drošības faktors tiek atzīts arī par būtiskāko, kas kavē cilvēku uzticību mobilajiem maksājumiem. Taču šajā ziņā jāņem vērā, ka, lai nodrošinātu mobilo maksājumu aplikāciju drošību augstākajā līmenī, izstrādātāji izmanto no finanšu institūcijām aizgūtu starptautisku pieredzi - piemēram, tās pašas drošības sistēmas, kuras izmanto bankas, iegūst finanšu nozares uzraugošo iestāžu izsniegtos apstiprinājumus u.tml. Pēc līdzīga principa, ievērojot augstākā līmeņa drošības aspektus, strādā arī maksājumu aplikācija "Monea" .

Apskatot pārdošanas un klientu lojalitātes aspektu, pērn mobilo maksājumu platformām arvien biežāk piemērotas dažādas klientu uzvedības novērošanas un atpazīšanas programmas. Datu apkopošanā tiek apskatīti klienta paradumi sociālajos tīklos, mobilo ierīču un maksājumu karšu izmantošanas paradumi u.tml. Apkopotie dati tiek izmantoti, lai nodrošinātu lielāku klientu iesaisti, kā arī motivētu biežāk izmantot konkrēto aplikāciju.

2015. gadā mobilo maksājumu joma pievērsusi uzmanību arī klientu lojalitātes stiprināšanai. Lai gan jau esam pieraduši pie lojalitātes programmām, piemēram, mazumtirdzniecības vietās un mobilo operatoru sniegtajos pakalpojumos, arī mobilo maksājumu tirgū ielaužas tendence veidot dažādas bonusu un atlīdzības programmas, balstoties uz klienta maksājumu paradumiem. To galvenokārt veicinājusi konkurence un cīņa par klientiem.

Viens no visplašāk lietotajiem lojalitātes programmu instrumentiem mobilo maksājumu industrijā, ir bonusa punkti, kurus iespējams krāt, veicot maksājumus, un vēlāk izmantot īpašiem piedāvājumiem. Mobilo aplikāciju izstrādātāji aktīvi izmantojuši arī sociālo tīklu iespējas to popularizēšanā, klientu piesaistē un lojalitātes veidošanā. Piemēram, apmaiņā pret LIKE aplikācijas "Facebook" kontā, lietotājam konkrētajā aplikācijā tiek "atvērtas" papildus opcijas un funkcijas.

Prognozē, ka līdz 2016. gada beigām trešdaļa pasaules pirkumu interneta vidē tiks veikti, izmantojot mobilos maksājumus un liela uzmanība tiks veltīta mobilo maksājumu drošībai

Mobilo maksājumu nozare ir tikai savas attīstības sākuma fāzē, tāpēc 2016. gadā tajā sagaidāmi interesanti pavērsieni. Šogad gan starptautiskie giganti "Google" un "Amazon", gan jauni tirgus spēlētāji veicinās sīvu tirgus konkurenci, un līdz ar to - straujāku mobilo maksājumu nozares attīstību. Tomēr jāatzīmē, ka šogad arvien spilgtāk iezīmēsies arī jauni mobilo risinājumu izaicinājumi - spēja pielāgoties atsevišķu valstu likumdošanai un pārvarēt citus šķēršļus. Piemēram, taksometru pakalpojumu sniedzējam "Uber" pērn bija rūgta pieredze ar Francijā noteikto likumdošanu un spēkā esošajiem normatīvajem aktiem. Līdzīgi ir ar "Apple Pay" norēķinu pakalpojumu ieviešanu, tā saskārās ar grūtībām Ķīnā un Austrālijā.

Lai nezaudētu esošos klientus un piesaistītu jaunus, arī turpmāk uzņēmumiem jābūt gataviem pielāgot savus pakalpojumus mūsdienu videi un šodienas patērētāja ikdienas paradumiem, šo nišu veiksmīgi mēģina iekarot tā sauktā point of sale (POS) aplikācija "Square". Šī aplikācija savienojumā ar klienta "Iphone" tālruni un nelielu papildus ierīci ļauj ērti un ātri norēķināties arī veikalā. Mazumtirgotāji visā pasaulē atzīst, ka šajā gadā par prioritāti kļūs klienti, kuri pirkumiem izmanto planšetdatorus un viedtālruņus. Līdz ar to fokusā nonāks mobilajām platformām radīti risinājumi, kas sniedz iespēju patērētājam ērti un ātri veikt pirkumu vai maksājumu, neesot pie datora.

Šobrīd daļa sabiedrības neuzticas mobilo maksājumu drošībai un stabilitātei. Ar šo problēmu saskaras netikai jaunie fintech sācējuzņēmumi, bet arī lielās, pasaules mēroga tiešsaistes transakciju sistēmas kā, piemēram, "PayPal" un "Stripe" u.c.

Jāuzsver, ka mobilo maksājumu tirgus spēlētāji klientu neuzticību vērtē kā vienu no TOP barjerām nozares izaugsmei. Datu drošība var arī būtiski uzlabot uzņēmuma tēlu vai radīt tam negatīvas un neatgriezeniskas sekas. Tas nozīmē, ka, apsverot šos aspektus, mobilo maksājumu platformu drošība aizvien būs viens no nozares spēlētāju dienaskārtības būtiskākajiem jautājumiem gan uzturot esošos drošības risinājumus visaugstākajā līmenī, gan meklējot un piemērojot jaunus drošības risinājumus.

Kopumā 2016. gadā pasaules iedzīvotāji savā ikdienā arvien biežāk sastapsies ar mobilajiem norēķiniem - kafejnīcās un restorānos, sabiedriskajā transportā, automašīnu stāvvietās, kinoteātros u.tml. Starptautiskās prognozes norāda arī uz drosmīgu tendenci - iespējams, līdz šī gada beigām trešdaļa pasaules pirkumu interneta vidē varētu tikt veikti ar mobilo maksājumu platformu palīdzību.

Šis ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar "Delfi" redakcijas nostāju.
Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form