Vitas Kraujas saruna ar dramaturgu, režisoru un 9. Saeimas deputātu Paulu Putniņu, kuram 12. novembrī apritēs 70 gadi.- Sakiet, kāpēc tik sen neko jaunu neesat uzrakstījis! - Kā tad
ne! Bet līdz jums tas nav nonācis, jo man nav teātra, nav skatuves.
Luga, turklāt mūsu šodienas luga, uz skatuves - tā ir dialoga iespēja
rakstniekam ar sabiedrību. Tā ir teātra lielā jēga un sūtība. Mūsu
laiks ir milzu lielo konfliktu laiks. Īstā maize teātrim. Aktuālam
teātrim! Taču īsto aktualitāti teātris spēj gūt vienīgi no šeit un
tagad radītas lugas - dziļi ienirstot tēmās, bet spilgti virspusē
iznesot šā laika konfliktus. Vai kaut kas tāds ir mūsu teātros? Tiesa,
izņēmums ir Hermaņa JRT. Viņi paši sacer lugas, ne jau gluži ģeniālas,
bet lielisku aktieru izpildījumā rodas spilgtas izrādes, kur skatītājs
atpazīst sevi visā asumā. Ar lielu interesi gaidu JRT izrādi par mūsu
šodienas laukiem. Bet citi Latvijas teātri? Tie uzkrītoši
izvairās no tiešas saskarsmes ar šodienas konfliktiem un tēmām. Arī
manas lielās asās laikmetisko konfliktu lugas guļ neiestudētas.
Direktori zūdās - režisoriem neinteresējot. Šķiet, teātros valda liela
atsvešinātība no dzīvās dzīves. Krietnā valsts dotējumā liels
pašapmiers, pašslavināšanās, tāda kā pašpietiekamība, čabināšanās savos
mazajos mākslas lauciņos, nepieskaroties mūsu visu kopīgajai zemei. Pieteicos
pats režisēt smagsvara tautas lugu "Miljonāra ugunsvieta". Ar šo
priekšlikumu, šķiet, pārbiedēju teātru direktorus Rīgā un Valmierā.
Milzu tramīgums - neredzamo "pelēko kardinālu" - biksēs vai brunčos -
spiedieni, jo var iznākt kaut kas sabiedriski asi uzrunājošs, nevis
tikai kritikas eliti pašmērķīgi jūsminošs. Var jau būt: "kardināli"
balstās uz to, ka ilgi teātros neesmu strādājis. Tā ir. Taču savulaik
no apmēram desmit iestudētajām lugām divos profesionālajos teātros uz
lielās skatuves nevienu neesmu izgāzis, turklāt tās ir bijušas
skatītāju pieprasītas izrādes. Šodien kritikas debesīs saceltie
režisori, piemēram, Nacionālajā teātrī uz lielās skatuves tikai pāris
sezonu laikā ir izgāzuši krietnu birumu labu lugu. Pašlaik par
"Miljonāra ugunsvietu" savam teātrim konkrēti ieinteresējies Dailes
direktors Aivars Līnis. Ar tādu kā mazas neticības ziņkāri vēroju un
gaidu - realizēsies vai nerealizēsies šis projekts? - Vai Jēkaba ielas Augstajā namā ar' prototipu nav papilnam? -
Prototipi ir visapkārt. Pilnīgā līdzsvarā kā Jēkaba ielas nama
iekšienē, tā ārpusē uz ielas. Ideāla dramaturģiskā situācija. Un
konflikti! Taču, ja runājam ārpus teātra līdzībām... Kļūst skumji un
bezcerīgi. Prasības pret savas valsts varu vienmēr ir uzturējuši
visdažādāko valstu iedzīvotāji. Taču Jēkaba ielas piketos bija vērojams
kas nelāgs - nevis konstruktīvas, loģiskas prasības, bet gan akla naida
kurināšana pret valsti, valsts varu, tās nesējiem, galu galā - pret
mūsu nacionālo pastāvēšanu. Vispār jau unikāla ir latviešu tauta:
valsts varas pusē darbojas meļi, zagļi, pūstoši riebekļi, kamēr tiem
pretī - tūkstošiem reižu vairāk - godīgi, darbīgi, krietni cilvēki... Kā
tas tā var būt? Jo vairāk tāpēc, ka tieši tie otrie tos pirmos ir
virzījuši valsts pārvaldīšanas virzienā. Briesmīga kļūdīšanās? Bet
tagad tā ir jau tāda kā iekodēta sistēma - jau katrā nākamajā cēlienā
vai sasaukumā. - Neskatoties uz cienījamo vecumu, jūsu vaigā manu tādu kā cinismu... -
Jā, jā, jā! Kā tad! Kārtības rullī ir rakstīts, ka Saeimas deputātam
jābūt ciniķim... Šajā ziņā trenējamies - kā nu katrs mākam. Ir īpaši
cinisma kursi, kur visi zubrāmies. Kas visefektīvāk sevī iemājina
cinismu - valsts tam maksā zvērīgas prēmijas. Toties mediji,
politologi, īpašas sabiedriskās organizācijas un intelektuālā elite
uzrauga, lai tas tā būtu un notiktu. - Bet ja nopietni? -
Pārsteidz naida potēšanas un dēstīšanas milzīgie panākumi. Katrs no
mums pašreiz sabiedrībā notiekošo uztver atšķirīgi. Es asi izjūtu, ka
esmu nostādīts, pasludināts pret savu tautu. Tās dēļ - kā par lielāko
un svētāko dārgumu - visu savu apzinīgo dzīvi esmu dedzis un centies.
Šodien man ir traģiska sajūta. Jā, daudz nelāgā ir no valdības puses.
Un tomēr iezogas pārliecība - kāda ļauna roka no ārpuses šķeļ
latviešus. Jo nevar taču būt, ka tik iznīcinošs ienaidnieks latvietis
ir pats sev! Saeima savās komisijās, frakcijās, daudzajos
dienestos dara milzu, vienam prātam grūti aptveramu darbu. Te
likumdošanā tiek kalta šīs valsts cilvēka visa dzīve. Jā, arī ar
pārrēķināšanos, ar kļūdām, gan jau arī ar viena otra savtīguma ievijumu
- kā jau cilvēku dzīvē. Taču veiksmīgā pārākums ir milzīgs. Katrā no
daudzajām Saeimas komisijām varētu minēt desmitiem gadījumu, kad
saspriegtās diskusijās tiek atrasts tas labākais likuma vai likuma
panta risinājums. Nesen mūsu Izglītības, kultūras un zinātnes
komisija daudzās garās sēdēs strādāja pie atvērtā Zinātniskās darbības
likuma. Es vēroju daudzos ieinteresētos speciālistus no Zinātņu
akadēmijas, no universitātes visaugtākajiem līmeņiem, speciālistus no
Izglītības un zinātnes ministrijas, juristus - no Saeimas komisijas un
Juridiskā biroja, no ministrijas, no augstskolas utt. Deputātu
saspringtā ieklausīšanās dažādajās ļoti specifiskajās peripetijās un
niansēs. Optimālā varianta kopīga meklēšana. Lai Latvijas zinātne spētu
raisīties ar pilnu jaudu. Likumprojekta atkārtota caurlūkošana ar
jauniem priekšlikumiem trijos lasījumos. Lai pēdīgi Saeima to akceptētu
plenārsēdē - arī visos trijos lasījumos. Vairs bez garām debatēm, jo
galvenais darbs bija paveikts komisijā. Bet ko mūsu mediji šajā sakarā
piespēlē sabiedrībai? Sak, liekēžu bars - īkšķis uz augšu, īkšķis uz
leju... Tukši podziņu spaidītāji... Tā, lūk, tiek izgaismots Saeimas
darbs. Kam tas ir izdevīgi? - Politisko aktualitāšu nozīmība
te kāpj, te plok, bet rakstītais vārds paliek. Tādēļ gribu zināt, kā
jūtas dzīvs latviešu dramaturgs septiņpadsmitajā atgūtās neatkarības
gadā? - Teikšu atklāti - slikti jūtas. Jo, kā zināms, latvieši
ir vienīgā tauta, kas ēd tikai savējos. Kā politikā, tā teātrī. Tā
daudz kur citur. Palūkosimies apkārt civilizētajā Eiropā - kā tur tiek
lolota un celta laikmetiskā nacionālā luga. Bet pie mums tas ir gluži
pretēji. Nevis lai būtu, bet lai nebūtu! Tam par attaisnojumu tiek
piesaukta gan klaja dumjība, gan pliki meli. Tā pirms kāda
laika kāda no mūsu teātra kritiķēm - gluži kā no aizpērnās kartupeļu
bedres izrāpusies - izsaucās: nesaprotu, kas tas ir - nacionāls! Tas
notiek laikā, kad pat lielās nacionāli neapdraudētās tautas - franči,
krievi, angļi - tik saspringti iestājas par savu nacionālo identitāti
un kultūru, tajā skaitā par mūsdienu nacionālo lugu rašanos un to
iedzīvināšanu teātros. Kāds mūsu režisors, attaisnodams savu
lakstošanos ap angļu lugām, intervijā pat pameloja, ka latvieši vienmēr
esot rakstījuši lugas kilogramiem, bet teātros tās tikušas iestudētas
reti. Bet fakti liecina, ka, piemēram, mūsu Nacionālais teātris
divdesmito gadu beigās, trīsdesmito gadu sākumā regulāri savā sezonas
repertuārā uzņēma lielāko daļu tieši latviešu lugu - skaitā ap
piecpadsmit vai pat vairāk. Tas bija process, kurā veidojās spēcīgi
dramaturgi. Tagad tā visa nav. Mūsdienu luga ir dziļa pabērna lomā ar
visām no tā izrietošajām sekām. Skatītājs tiek atradināts no sevis
paša, tiek vests prom no sevis, turklāt, ļoti ietekmīgā mākslas žanrā -
teātrī. Acīmredzot Kultūras ministrija nespēj risināt šo ačgārno
prettautisko situāciju, kaut teātru valsts naudas maks ir tās rokās. Laimīgs gadījums ir JRT - ar saviem centieniem pievērsties latviskās identitātes kopšanai uz skatuves. -
Šovasar noritējušā festivāla "Ieskats 2007" sakarā rakstnieks Hermanis
Paukšs sacīja, ka arī dramaturgam Paulam Putniņam piedāvājis lomu kādā
sava teātra izrādē. - Nav gan piedāvājis. Bet, ja būtu
piedāvājis, es atteiktos. Kā es saprotu, Hermaņa Paukša teātris ir tāds
kā ielāps noniecinātās un izstumtās šodienas latviešu lugas grambainajā
ceļā. Paukšs pāris mēģinājumos režisē pārsvarā ar pašdarbības
aktieriem. Tas ir mīļi. Bet latviešu mūsdienu autoriem un to lugām tas
ir pazemojoši. Tur nav iespējams pretendēt uz skatītāja uzrunāšanu kaut
cik plašākos un nopietnākos mērogos. - Pirmdien, visticamāk -
sakritības dēļ tieši jūsu septiņdesmitajā dzimšanas dienā, būsiet starp
tiem, kas saņems "Autortiesību bezgalības balvu 2007". - Jā,
biju patiesi pārsteigts par šo piešķīrumu. Sen, sen man nekas nav bijis
piešķirts. Toties noraidīts gan. Un atkārtoti. Kaut vai VKKF
"stipendija par mūža ieguldījumu". Laikam jau lēmēji nevar saskatīt to
"ieguldījumu". - Pērn iestudētā "Pusdūša", kaut sarakstīta
pirms vairāk nekā divdesmit gadiem, skan tik mūsdienīgi. Kā jūs izjūtat
jēdzienu "bezgalība"? - Kā es saprotu Bezgalības balvu? To
piešķir par darbiem, kas iztur laika pārbaudi un ir lietojami ilgi,
ilgi, ja ne mūžīgi. "Pusdūšā" ir iekodēts kāds psiholoģisks recidīvs,
kas ir iemiesots ļoti, ļoti daudzos cilvēkos. Uz to vedināju
paskatīties no komiskā aspekta. Bet komiskais īpaši saista publiku.
Tāpēc "Pusdūšai" ilglaicīgums ir nodrošināts. (Iesmejas.) Protams, ja
lugu iestudē. - Uzmanieties, ka neieskrāpējat Dievam vaigā.
"Šausmas, Janka sācis jau domāt", "Naktssargs un veļas mazgātāja", "Pie
puķēm, kur ģimenei pulcēties" - šīs psiholoģiski niansētākās Paula
Putniņa lugas ir baudījušas ilgu skatuves dzīvi un bijušas skatītāju
mīlētas. Bet jūs pieminējāt mūžību. Kā pats vērtējat - tās labā esat
pietiekami darījis? - Tas būtu no sērijas "vai tavs mūžs kam
lieti der"? Lūk, jautājums. No tā, ko garajos gadu desmitos esmu
darījis, šodienas laikabiedri daudz ir centušies mani izsvītrot. Tas
saistās gan ar Dailes un Liepājas teātra laiku režijā, gan ar Teātra
darbinieku savienības vadīšanas laiku īpaši grūtos un izšķirīgos
apstākļos. Filmiņās, rakstiņos un izteikumos tiek pieaicināti
stāstnieki, kas šiem notikumiem īsti nemaz klāt nav bijuši. Savukārt
politikā iesaistījos aiz tīra ideālisma. Kur šodien mūsu ideāli?
Vieglākas dzīves tīkojumos Īrijā... Politikā vienmēr esmu bijis
izteikts komandas cilvēks. Vara, amati un vadīšana mani nekad nav
valdzinājusi. Tad vēl publicistika avīzēs un žurnālos. Un tad
dramaturģija. Manas lugas ir daudz spēlētas un radušas dzīvu atbalsi
sabiedrībā. Tās esmu saglabājis daudzajās lugu grāmatās. Tās - skaitā
starp četrdesmit un piecdesmit - nu ir kā neapejami fakti. Savulaik
dažādos periodos par saviem dramaturģiskajiem sacerējumiem esmu
novērtēts ar Andreja Upīša prēmiju, divām Andreja Pumpura prēmijām,
tāpat ar Annas Brigaderes prēmiju. Toreiz pat biju iecelts Akadēmiskā
drāmas teātra augstajā Goda cilvēka statusā. Iespējams, ka tas viss
tagad neskaitās. Bet pašas lugas - tās vienīgās paliek. Lai sver uz
nākotnes svariem! Kaut arī kā neviens cits rakstniecības laikabiedrs no
kritiķienēm un ne tikai, daudzkārt tiešāk vai netiešāk esmu saukts par
lugu netalantīgu sacerētāju. Kāda "Rīgas Laika" kundzīte publiski
paģērēja aizliegt man vispār rakstīt. Īsti čekas garā! Pēdējais manu
lugu nobradājiens - tādā kā apkopojuma grāmatā par mūsu dramaturģijas
pēdējo pusgadsimtu - bija skumji nožēlojams. It īpaši savā aprobežotībā
dzīvas lugas priekšā. Tāpēc allaž satrūkstos, kad joprojām
gluži sveši cilvēki nāk klāt, teikdami paldies par redzētām manu lugu
izrādēm un taujādami pēc turpinājuma. Bet manu lugu skatītāju pulks
kopumā bijis bezgalīgs - simtiem un simtiem tūkstoši. Paldies! Pie tā
arī turos.
Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit