Foto: Privātais arhīvs
Elektroauto skaits Latvijā patlaban vēl nav sasniedzis pat 1% īpatsvaru no kopējā autoparka, taču ņemot vērā atbalsta mehānismus elektroauto iegādei, kā arī kopējās pasaules tendences, elektrisko transporta līdzekļu skaits Latvijā un īpaši Rīgā varētu pieaugt. Un tad ļoti aktuāls kļūs jautājums par elektrouzlādes pieejamību galvaspilsētā.

Jauno biroju būvniecības procesā elektrouzlādes punktu ierīkošana jau notiek. Būvniecībā esošu jaunu daudzstāvu dzīvojamo māju gadījumā tas attīstītāju jautājums tiek risināts. Taču pavisam cita situācija ir lielākajā daļā Rīgas guļamrajonu.

Purvciemā, Imantā, Ziepniekkalnā, Zolitūdē, Vecmīlgrāvī un visos citos padomju laikā izbūvētajos mikrorajonos, kur dzīvo lielākā daļa rīdzinieku. Arī Āgenskalnā, Torņaklnā un vēsturiskajā centrā, kur atrodas pirmskara apbūves nami. Kā ir ar elektrouzlādes iespējām visu šo mikrorajonu iekšpagalmos, stāvlaukumos, pilsētas ielās?

Patlaban tādu iespēju nav un nevar izslēgt, ka, palielinoties elektroauto skaitam, Rīgas guļamrajoni sāks līdzināties vecajai Šanhajai ar tās vadu mudžekli virs ielām un gar namiem.

Visticamāk neatbildēts jautājums ir arī dzīvojamajām mājām pieejamās elektrības jaudas – vai tās pietiks, ja elektroauto lietotāju skaits palielināsies no 1% līdz, teiksim, 20%? Vai ar esošajiem pieslēgumiem kādas konkrētas mājas iedzīvotāji varēs vienlaicīgi, piemēram, darbināt veļas mašīnas, tējkannas, kā arī uzlādēt savus elektriskos transportlīdzekļus? Iespējams līdz ar elektroauto izplatību būs vajadzīgas arī papildus elektroenerģijas ražošanas jaudas.

Bez dzīvokļiem vēl jau ir arī biroji, medicīnas un administratīvās ēkas un citi galamērķi, uz kuriem ikdienā iedzīvotāji dodas tai skaitā ar auto.

Pierīgas pašvaldībās, kur pēdējo gadu laikā pieaug iedzīvotāju skaits, cilvēki lielākoties dzīvo privātmājās un tur šādas problēmas ar pieslēgumiem un jaudām visticamāk neradīsies, jo katrs īpašnieks jau būvniecības stadijā domā par šiem risinājumiem. Taču galvaspilsētā un citās mūsu lielajās pilsētās, kur dzīvojamie mikrorajoni ir izveidojušies pirms daudziem gadiem un tajos ir daudzas daudzīvokļu mājas, elektroauto uzlāde jau tuvākajā laikā varētu kļūt par izaicinājumu.

Līdz ar to valstij un pašvaldībām, lemjot par atbalsta programmām elektroauto iegādei, būtu jāsāk pavisam nopietni strādāt pie elektrouzlādes infrastruktūras plānošanas lielo pilsētu mikrorajonos.

Ir jābūt ilgtermiņa redzējumam un prognozēm, gan par uzlādes punktu skaitu un pieejamību, gan par nepieciešamajām jaudām. Veicot remontdarbus pilsētu iekšpagalmos, ierīkojot stāvvietas, jau tagad tur ir jāparedz elektrības pieslēgumi. Jo bez uzlādes elektroauto nebrauks.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!