Visā pasaulē naftas krājumi un fosilais kurināmais izsīkst, tādēļ alternatīvie enerģijas avoti ir kļuvuši par visas pasaules prioritāti. Degvielas cenu kāpums daudziem autobraucējiem ir licis sākt interesēties par alternatīviem enerģijas avotiem, piemēram, biodīzeli.
Dīzeļdzinēju izgudroja vācu zinātnieks Rūdolfs Dīzels (Rudolf Diesel), saņemot patentu 1893. gada 23. februārī. 1900. gadā savu izgudrojumu viņš prezentēja pasaules industriālajā izstādē Parīzē.

Ne visi zina, ka dzinēju, kas tika izmantots prezentācijā, Rūdolfs Dīzels darbināja ar zemesriekstu eļļu. Vēl vairāk - 1913. gadā viņš apgalvoja, ka nākotnē augu eļļu degvielas kļūs tikpat svarīgas kā fosilais kurināmais.

20. gadsimta 20. gados dīzeļdzinēju ražotāji savus dzinējus darbināja ar fosilo dīzeli viena iemesla dēļ - tas bija lētāks. Zinātnieki izsaka pieļāvumu, ka drīz šāda veida kurināmais mums nebūs pieejams vispār. Tomēr jau 20. gadsimta sākumā bija atsevišķi cilvēki, kas lietoja biodīzeli. Plašākā sabiedrībā par interese par biodegvielām parādījās 1973. gadā, kad Naftas eksportētājvalstu organizācija (Organization of Petroleum Exporting Countries) paziņoja, ka nepiegādās ASV un Rietumeiropai degvielu, kā atbildi šo valstu atbalstam Izraēlai tās konfliktā ar Sīriju un Ēģipti.

Iespējams, ka nākotnē - kad būs izsīkuši visi naftas un fosilā kurinājuma krājumi - arī Latvijā mēs visi brauksim ar auto, kuru dzinēji tiek darbināti ar biodīzeli. Šobrīd ar dīzeļa dzinēju darbināmiem auto ir visai slikta reputācija un jāatzīst – nepamatoti.

Runājot ar cilvēkiem, esmu saskāries ar vairākiem aizspriedumiem par automašīnām, kas darbināmi ar dīzeļa dzinējiem. Piemēram, ilgi jāgaida, līdz šāda auto motors uzsilst, tas ir trokšņains, tam ir slikts paātrinājums, un dīzeļa auto brauc lēnāk, kā auto ar benzīna dzinēju. Kādreiz, pirms daudziem gadiem, šādiem apgalvojumiem bija pamats. Mūsdienās tie sen vairs nav patiesi.

1.Auto ar dīzeļa dzinēju uzsilst lēnāk

Lai motors un tam apkārtesošie agregāti uzsiltu, ir jātērē enerģija. Dīzeļmotoru galvenā priekšrocība ir ekonomiskums. Tas nozīmē, ka netiek tērēta lieka enerģija motora ātrākai uzsilšanai. Dīzeļmotoram nepieciešamās detaļas ir nedaudz smagākas, kā benzīna motoram, tātad nepieciešama papildus enerģija.

Mūsdienās ir uzstādāmas dažādas palīgsistēmas, kas domātas gan motora ātrai uzsildīšanai, to nedarbinot, gan auto salona uzsildīšanai.

2.Dīzeļmotori ir trokšņaini

Mūsdienu dīzeļmotoru degvielas iesmidzināšanas sistēmas pilnībā atšķiras no iepriekšējās paaudzes dīzeļmotoru iesmidzināšanas sistēmām. Tagad tiek izmantota COMMON RAIL tehnoloģija, kas ļauj regulēt iesmidzināmās degvielas daudzumu un izsmidzināšanas brīdi. Šī sistēma līdz minimumam ir samazinājusi gan tradicionālos dīzeļmotoru trokšņus, gan izplūdes gāzu kaitīgo kvēpu izmešus.

3.Dīzeļmotori nodrošina sliktāku motora paātrinājumu kā benzīna motori

Braucot automašīnā ar jaunās paaudzes dīzeļmotoru, mūsdienās nevar izjust atšķirību no benzīna motora, pat pretēji, dīzeļmotors nodrošina lielāku paātrinājuma sajūtu.

4.Ar dīzeļa dzinēju nevar ātri pabraukt

Šodien ar dīzeļdzinējiem aprīkotie automobiļi maksimālā ātruma ziņā zaudē ļoti maz (aptuveni līdz 5 km/h). Dīzeļmotoru iespējamā jauda nodrošina auto kustību ātrumā, kurš ievērojami pārsniedz atļautos satiksmes noteikumos.

Starp citu, prestižajās Lemānas 24 stundu auto sacensību uzvarētāji pēdējos divos gados brauca automašīnās ar dīzeļa dzinējiem (Audi), arī viņu tuvākie konkurenti (Peogeot) sacensībās izmantoja dīzeļa dzinējus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!