Raivo Videviks: Igaunijas mājsaimniecības atvērta elektroenerģijas tirgus apstākļos
Foto: Publicitātes foto

Igaunijas piemērs labi parāda: lai tirgus funkcionētu un attīstītos, tas vispirms ir jāatver un vienlaicīgi jāturpina jau iesāktie infrastruktūras projektu darbi, lai Baltijas valstis varētu iekļauties Ziemeļvalstu elektrosistēmā.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Elektrum klientu skaits Igaunijā kopš tirgus atvēršanas ir būtiski pieaudzis – ja, piemēram, 2013. gada janvārī Elektrum Eesti apkalpoja 6000 klientu, tad aizvadītā gada decembrī jau 17 500, bet 2014. gada janvārī – jau vairāk nekā 22 000 klientu.

Konkurence saasinās, brīvais tirgus veiksmīgi darbojas visās Baltijas valstīs, un to pierāda arī rezultāti. Pēc pilnīgas tirgus atvēršanas arī Igaunijā tirgus izpausmes kļūst intensīvākas, jo iespēju izvēlēties sev piemērotāko pakalpojumu izmanto gan juridiskie klienti, gan arvien vairāk mājsaimniecību, – elektroenerģijas tirgus šim segmentam tika atvērts jau pagājušā gadā.

Igaunijā netika veidots atbalsta mehānisms trūcīgām mājsaimniecībām

Mājsaimniecības Igaunijā vidēji gadā patērē 2500 kWh elektroenerģijas, tādēļ arī kaimiņiem elektroenerģijas cenas pieaugums 2013. gada sākumā bija nozīmīgs – par 30%, salīdzinot ar regulēto tarifu. Jautājums par valsts atbalstu tika publiski apspriests, taču politisks lēmums un rīcība, lai sniegtu atbalstu mājsaimniecībām, kurām ir zemi ienākumi, nenotika. Igaunijā gan skaļākas diskusijas izraisīja nevis elektrības cenas pielīdzinājums reālajām biržas cenām, bet gan augstie pārvades un sadales maksājumi.

Igaunijā sociālajā sistēmā ir izstrādāts plašs pabalstu klāsts attiecīgajām iedzīvotāju grupām. Dažādo atbalstu veidu skaitā vienā no tiem "Pabalsts par dzīvesvietas uzturēšanas izmaksām" kā palīdzība materiālās grūtībās nonākušiem cilvēkiem ir iespēja saņemt tekošo komunālo rēķinu apmaksu, tajā skaitā arī par patērēto elektroenerģiju. Protams, pastāv noteikti nosacījumi kā cilvēks uz to var pretendēt, ņemot vērā ikmēneša neto ienākumus uz ģimenes locekli un izdevumus par komunālajiem pakalpojumiem. Jāteic, ka šī pabalsta palīdzību var saņemt, ja ģimene nevar iztikt ar citiem sociālajā sistēmā sniegtajiem atbalstiem, tādējādi šis atbalsts sniedz iespēju tikt galā ar rēķiniem par dzīvesvietu.

Piedāvājumi mājsaimniecībām piemēroti Igaunijas klientu paradumiem

Līdzīgi kā Latvijā, arī Igaunijā maksājumu par elektrību veido vairākas komponentes – elektrības cena, nodokļi, kā arī regulēti sadales un pārvades tarifi.

Mājsaimniecību klientiem elektrību 2013. gada sākumā piedāvāja 7 tirgotāji, bet šobrīd pēc vairākkārtējas maiņas tirgū aktīvi darbojas jau 8 tirgotāji. Tirgus darbojas, konkurence ir sīva, un joprojām ir jomas, kurās nepieciešami uzlabojumi, piemēram, apvienoti rēķini un efektīvākas iespējas lietotājam mainīt tirgotāju.

Elektrum mājsaimniecībām šobrīd piedāvā trīs dažādus produktus:

- fiksētu produktu vienai laika zonai bez patēriņa nodrošinājuma maksas;

- fiksētas cenas produktu divām laika zonām ar patēriņa nodrošinājumu;

- Nord Pool Spot biržas cenai piesaistītu piedāvājumu.

Elektrum produktus esam piemērojuši Igaunijas klientu vajadzībām. Lai arī tirgus princips – tērēt vairāk un par 1 kWh maksāt mazāk – darbojas tikai vienā no produktiem, esam pārliecinājušies, ka mūsu šībrīža piedāvājumi klientus apmierina. Vismaz pagaidām nav domāts piedāvājumus mājsaimniecībām izstrādāt, pamatojoties uz patēriņu lielumu.

Kopš tirgus atvēršanas produktu piedāvājums, protams, ir mainījies – ir mainījušās elektroenerģijas cenas, kā arī esam atteikušies no patēriņa nodrošinājuma maksas produktam ar vienu laika zonu. Lai arī tirgus atvēršanas brīdī piedāvājums bija arī uz 18 mēnešiem, šobrīd esam no šāda produkta atteikušies, jo klientu interese bija neliela. Mūsu galvenais secinājums – nav nepieciešams radīt vēl vairāk produktu, ja klienti skaidri ir norādījuši savas vēlmes un viņus apmierina 3 piedāvātie varianti. Tas palīdz veidot un uzturēt viegli uztveramu komunikāciju ar klientu. Mūsu nākotnes izaicinājums ir nevis produktu daudzveidībā, bet jau esošo produktu pievienotās vērtības radīšanā. Piemēram, energorisku apdrošināšana.

Elektroenerģijas tirgus Igaunijā attīstās

Igaunijas mājsaimniecības ir apradušas ar jauno situāciju, tirgus apstākļiem un jaunajiem nosacījumiem. Tirgus Igaunijā turpina veidoties un attīstīties. Ja pašā tirgus atvēršanas brīdī un mirkli pirms tam bija vērojams satraukums un nervozitāte, tad šobrīd var teikt, ka šāda trauksme vairs nav vērojama, jo klienti tirgu un tā piedāvātās iespējas ir iepazinuši un izvēles iespējas atzinuši par labām. Cilvēki šī pusotra gada laikā ir uzsūkuši informāciju, mācījušies salīdzināt, izvērtēt, un kas būtiski – izvēlēties ne tikai lētāko, bet arī sev izdevīgāko un piemērotāko piedāvājumu. Jo ilgāk tirgus ir atvērts, jo vairāk cilvēki pierod pie situācijas un nekrīt panikā un mainīgie un ilgstošie procesi kļūst ērtāki un efektīvāki. Līdz ar tirgus izpratnes pieaugumu un iedzīvotāju zinātības paplašināšanos arvien vairāk klientu priekšroku dod produktiem, kuru cena veidojas no aktuālās elektroenerģijas cenas Nord Pool Spot biržā, kura ir visai zema un klientam izdevīga.

Tirgus ir atvērts, tiek izbūvēti un jau izmantoti jauni starpsavienojumi, attīstās klientu apkalpošanas pakalpojumi

Jau šobrīd redzam, ka, salīdzinot ar 2013. gadu, tirgus cenas ir būtiski kritušās, un tas nenoliedzami ir daļēji saistīts arī ar jaunu starpsavienojumu izbūvi un izmantošanu. Taču šī ziema bija salīdzinoši ļoti silta, tādējādi arī elektroenerģijas patēriņš bija mazāks nekā citus gadus. Domāju, ka cilvēki vēl šīs sakarības neredz, taču viņus visnotaļ priecē zemākas cenas.

Protams, kā jau jebkurā tirgus situācijā, arī šeit ir bijušas elektroenerģijas cenas svārstības – jo ne vienmēr, kad ir labvēlīgi laika apstākļi ražošanai, patēriņš ir liels, un otrādi. Tomēr fiksēto piedāvājumu segmentā cenas atšķirības šī pusotra gada laikā ir bijušas nelielas.

Elektrum komunikācija ar klientiem izmanto dažādus saziņas veidus, lai klientiem būtu ērti un viņi būtu apmierināti. Tā kā Elektrum pārdošana ir cieši saistīta ar internetvidi, tad lielākā daļa klientu saziņai ar mums ikdienā izmanto bezmaksas klientu servisa tālruni, kā arī e-pastu. Ik mēnesi sagatavojam un klientiem nosūtām arī informatīvu publikāciju par aktualitātēm tirgū, mūsu piedāvājumiem, sadarbības iespējām. Šīs publikācijas klienti novērtējuši ļoti pozitīvi.

Elektrum īsā periodā ir sasniegusi visai labus rādītājus – Igaunijā esam stabili 2. vietā ar 16 % tirgus daļu, savukārt nākamajam tuvākajam sekotājam ir mazāk par 3 %. Protams, mēs apzināmies agrākā monopola Eesti Energia pozīciju, taču konkurence ir kas tāds, no kā mēs iegūstam, un tā ļauj mums sasniegt jaunas virsotnes.

Šis ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar "Delfi" redakcijas nostāju.
Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form