Foto: F64
NEPLP savā mājas lapā, informējot par 7.decembra sēdē pieņemtajiem lēmumiem, ziņo: "NEPLP apstiprināja grozījumus elektronisko plašsaziņas līdzekļu SIA "Radio Augšdaugava", SIA "QBS" un SIA "RETRO FM Liepāja" izsniegtajās apraides atļaujās. Visi trīs minētie grozījumi paredz radio programmas nosaukuma maiņu uz "Radio Marija Latvija", kas ir nekomerciāla radiostacija. "Radio Marija" misija pasaulē un Latvijā ir darīt klausītājiem pieejamu saturu, kas rodams baznīcas vidē."

Tajā pat 7.decembrī portālā Katolis.lv publicēts sekojošais: "Kā pastāstīja "Radio Marija Latvija" pārstāvis Rihards Miķelsons ...""Radio Maria World Family" izvērtēja dažādus iespējamos raidīšanas variantus un izvēlējās pārpirkt trīs FM frekvences..."

Par to, ka NEPLP paspārnē plaukst nelikumīgs radio frekvenču pirkšanas - pārdošanas bizness, radio nozarē runā jau gadiem, taču šis ir pirmais gadījums, kad kāds par to paziņo tik atklāti.

Radio frekvences pieder valstij un tās neviens nevar ne nopirkt, ne pārpirkt. Likums nosaka, ka tiesības raidīt kādā radio frekvencē tiek iegūtas konkursa kārtībā. Konkursa laikā NEPLP, no iesniegtajām koncepcijām, izvēlas to, kas pēc NEPLP locekļu uzskatiem vislabāk kalpos sabiedrības interesēm.

Likuma būtība ir tāda, ka, ja komersants nav spējīgs nodrošināt ēterā programmu, kas atbilst konkursā uzvarējušajai koncepcijai, tad viņam sava apraides atļauja ir jānodod NEPLP, bet NEPLP ir jāizsludina jauns konkurss. Tāpēc ne velti katras apraides atļaujas beigās ir atgādinājums: "Saskaņā ar EPLL 24.panta trešo daļu programmas formāts un valoda nav maināmi." Formāts, tā ir koncepcijas būtība.

Tajā pat laikā, komersantam ir tiesības pārdot kompāniju, kurai pieder apraides atļauja, kā tas nesen notika ar AS "Radio SWH". Taču pēc darījuma jaunajam īpašniekam ir jāturpina veidot programma atbilstoši konkursā uzvarējušajai koncepcijai. Kas AS "Radio SWH" piederošo raidstaciju gadījumā arī notiek.

Ar "Radio Marija Latvija" situācija ir pavisam savādāka. NEPLP vienkārši nāk klajā ar paziņojumu, ka turpmāk Rīgā, popmūzikas aktuālo hitu radiostacijas "NRJ" vietā skanēs diametrāli pretēja rakstura "Radio Marija Latvija" ar "saturu, kas rodams baznīcas vidē". Turklāt, tas notiks bez jebkāda konkursa.

Bez jebkādiem paskaidrojumiem tiem, kas samaksājot dalības maksu, piedalījās konkursā uz šo frekvenci, bet zaudēja. Bez jebkādas argumentācijas sabiedrībai un, pirmkārt, "NRJ" klausītājiem, kuru skaits, saskaņā ar jaunākajiem TNS Latvija datiem ir 36 000.

Tas pats attiecas uz "Retro FM" Liepājā un "Radio Augšdaugava" Krāslavā. Te nu jānorāda, ka arī šo "darbu" NEPLP radio nozares kurators D.Mjartāns ir veicis ar sev raksturīgo nekompetenci un paviršību, kā rezultātā "Radio Marija Latvija" tagad varēs lauzīt galvu: kā lai īsteno "saturu, kas rodams baznīcas vidē" ar apraides atļaujā norādīto, ka tas jādara specializētā tūrisma radiostacijā, turklāt nodrošinot divas muzikālās koncepcijas vienlaicīgi. Spriediet paši:

"12. Programmas formāts (saturiskā ievirze, mērķauditorija):

Augšdaugava - specializētā tūrisma radiostacija ar lielām interaktīvām iespējām.

Muzikālā koncepcija - tas ir harmonisks stils - New Age, Soft Pop, Smooth Jazz, Lounge un Contemporary Easy Listening kombinācija.

13. Muzikālā koncepcija (kopējā un atsevišķi žanri):

Mūsdienu kristīgā popmūzika un rokmūzika, kā arī akadēmiskā baznīcas un liturģiskā mūzika.

Saskaņā ar EPLL 24.panta trešo daļu programmas formāts un valoda nav maināmi." Tikai šajā gadā vien D.Mjartāna vadībā NEPLP ir īstenojis vismaz trīs vērienīgas afēras.

Vispirms, afēru ar krieviski raidošo "Skonto+", kas bija viens no iemesliem kāpēc A.Dimants zaudēja NEPLP priekšsēdētāja amatu. Pēc tam, 5.novembrī, afēru ar nacionālās apraides atļaujas piešķiršanu "Top radio", kura programmā ir 100% krievu valodas lietojums, neraugoties uz to, ka pašas NEPLP pieņemtā "Elektronisko plašsaziņas līdzekļu nozares nacionālās attīstības stratēģija 2015.-2017.gadam" skaidri nosaka:

"3.4. Lemjot par programmu apraides aptveršanas zonu palielināšanu... NEPLP vērtē tikai to elektronisko plašsaziņas līdzekļu pieteikumus, kuru veidotajā programmā vismaz 60% raidlaika tiek veidoti latviešu valodā."

Un, visbeidzot, šī afēra ar "Radio Marija Latvija".

Tiešā vai netiešā veidā šie trīs NEPLP lēmumi ietekmē simtiem tūkstošu eiro kustību noteiktu komersantu virzienā. Turklāt, man ir pamats aizdomām, ka tas notiek savtīgu interešu dēļ. Tāpēc, jau oktobrī par šiem faktiem tika ziņots kompetentām iestādēm.

Taču atgriezīsimies pie afēras ar "Radio Marija Latvija".

Nešaubos, ka darījuma summa ir mērāma vairākos simtos tūkstošos eiro. Nešaubos arī par to, ka katoļi nebūtu pirkuši minētās trīs SIA, ja pirms darījuma nebūtu droši, ka NEPLP atļaus ne tikai nosaukuma, bet arī programmas koncepcijas nomaiņu, ko likums neparedz. Ja NEPLP strādātu valsts interešu aizstāvji, tad Latvijā jau sen būtu likums, kas pieļautu arī apraides atļauju izsoles, kuru rezultātā vairāki miljoni eiro nonāktu patukšajā valsts kasē, nevis NEPLP tīkamu cilvēku kabatās.

Taču tad, kā tiek runāts radio nozarē, NEPLP locekļiem nebūtu iespējas "uzvārīties".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!