Foto: Publicitātes foto
Plānojot jauninājumus iepirkšanās procesā, mazumtirgotājiem ir kārtīgi jāapdomā, kādam nolūkam izmaiņas tiek veiktas un kādas tehnoloģijas būs visatbilstošākās, lai sasniegtu izvirzīto mērķi. Ja uzņēmējs vēlas palielināt pārdošanas rādītājus, jebkura modernā tehnoloģija gluži nepalīdzēs viņam sasniegt taustāmus rezultātus. Izvēlei ir jābūt pārdomātai, vadoties pēc iepriekš izvirzītiem plāna punktiem un pircēja profila, lai veidotu pēc iespējas ilgtspējīgākus ieguldījumus uzņēmuma attīstībā.

Salīdzinoši nesen ieviestās pašapkalpošanās kases jau ir pierādījušas savu efektivitāti kā ātrāka iepirkšanās alternatīva. Pēc "StrongPoint" veiktās aptaujas datiem, arī liels latviešu pircēju skaits jeb 48% aptaujāto* labprāt tās izmanto šī paša iemesla dēļ.

Latvijā ir novērojama tendence, ka jaunas pašapkalpošanās tehnoloģijas ienāk lēnāk un mazāk nekā kaimiņvalstīs, toties pēc pirmajām izmēģinājuma reizēm iedzīvotāji ātrāk tās apgūst un arī labprātāk izmanto turpmāk. Turpretī Lietuvā tehnoloģijas ienāk salīdzinoši ātrāk un lielākā mērogā, bet iedzīvotāji pret tām ir rezervētāki un pielāgojas jaunajiem risinājumiem ilgākā laika periodā. Tāpēc uzņēmējiem Latvijā nav pamata bailēm par pircēju paradumu maiņas neelastību.

Pircēji vēlēsies pavadīt mazāk laika veikalos

Viens no virzieniem, kuros tirgotāji var plānot veikalu attīstību, ir iepirkšanās laika samazināšana klātienes veikalos. Aptaujas dati liecina, ka trešdaļa Latvijas iedzīvotāju iepērkas līdz 30 minūtēm, kamēr gandrīz puse jeb 48% – līdz 20 minūtēm.

Pandēmijas iespaidā cilvēki ir pieraduši ātri izskriet cauri veikalam, saliekot iepirkumu grozā nepieciešamās preces, un, ilgi nekavējoties, doties uz apmaksas zonu, lai iespējami īsāku laika posmu uzturētos telpās un pasargātu sevi no drūzmēšanās starp citiem cilvēkiem. Šī tendence turpināsies, arī pandēmijas ietekmei mazinoties, jo tādējādi cilvēkiem ir vairāk brīvā laika citiem ikdienas pienākumiem un atpūtai.

Pašapkalpošanās kases jau ir pierādījušas savu efektivitāti, gan dodot iespēju uzņēmumiem izmantot vērtīgo cilvēkresursu atbildīgāku uzdevumu pildīšanai, gan sniedzot pircējiem iespēju iepirkties brīvi un bez nevēlamas saskarsmes ar citiem cilvēkiem. Nākotnē šāda tipa pirkuma veikšanas ierīces būs ne tikai lielajos pārtikas veikalos, bet arī mazākos un cita tipa preču veikalos, piemēram, apģērba. Pandēmijas apstākļi ir veicinājuši labvēlīgu augsni cilvēku paradumu maiņai un jaunu tehnoloģiju apgūšanai, tāpēc, domājams, jaunie "standarti" ir uz palikšanu.

Pārdomāti ieguldījumi pircēju vēlmēm atbilstošās tehnoloģijās

Jau minētajā aptaujā Latvijas iedzīvotājiem tika vaicāts, kādi tehnoloģiju risinājumi uzlabotu viņu iepirkšanās pieredzi. Trešdaļa jeb 30% aptaujāto vēlētos pašapkalpošanās kasēs iespēju, ka sistēma automātiski atpazīst produktu bez vajadzības manuāli meklēt katalogā. Šāds risinājums testa veidā ir ieviests kaimiņvalstī Lietuvā, un pirmie rezultāti ir vainagojušies panākumiem – gan pircējiem ir ērtāk un ātrāk veikt savus pirkumus, gan veikala darbiniekiem nav jāvelta laiks, labojot sistēmā ievadītās kļūdas.

Taču 32% aptaujāto vēlētos tieši viedo ratiņu iepirkšanās risinājumu. Izmantojot šo risinājumu, nav nepieciešams stāvēt veikala rindās pie kases vai veikt produktu skenēšanu un apmaksu pašapkalpošanās kasēs – pircējs var paņemt ratiņus, ievietot tur savus iepirkumu maisiņus un veikt nepieciešamos pirkumus ar ratiņos uzstādīta skenera palīdzību. Ratiņos, tāpat kā pašapkalpošanās kasēs, ir uzstādīti svari, tāpēc tiek novērsti arī krāpniecības riski, jo katras pieliktās preces svars tiek uzskaitīts un, ja netiek noskenēts, pircējs tiek brīdināts par nepieciešamību to darīt.

Pats iepirkšanās process ir automatizēts, tāpēc no pircēja tas neprasa jaunas specifiskas prasmes. Šis risinājums var darboties arī kā mārketinga aktivitāšu nesējs, jo ratiņiem pievienotais ekrāns iekļauj iespēju izvietot dažādus piedāvājumus, piemēram, gatavas receptes ar uzskaitītiem produktiem, kas nepieciešami ēdiena pagatavošanai. Tādā veidā produktu sarakstā var iekļaut tā brīža akcijas vai jaunās preces.

Vēl tālākas nākotnes prognozes sola pilnīgu līdz šim zināmo veikalu transformāciju, paplašinot noliktavas zonu un samazinot produktiem atvēlēto telpu, veikala telpas padarot par "pieredzes zonām". Šādam formātam par pamatu būs iespēja cilvēkiem izvēlēties, piemēram, speciālā ekrānā redzama jau gatava ēdiena sastāvdaļas, ko darbinieki sagatavos nepieciešamajos daudzumos un atbilstoši iepakotus pircējam, tādējādi pircējs varēs smelties iedvesmu no veikalā izvietotajiem ekrāniem, kamēr veikala personāls veiks produktu atlasi viņa vietā.

Katram uzņēmējam ir jāapzinās savs pircējs un viņa vēlmes, jo dažādiem veikaliem ir arī atšķirīga klientūra, kas katra savu perfekto iepirkšanās pieredzi saredz citādu, tāpēc, par pamatu ņemot klientu vēlmes un apvienojot tās ar mūsdienu tendencēm, veikalam ir garantēta ilgtspējīga attīstība.

* Pētījums veikts pēc "StrongPoint" pasūtījuma šī gada martā un aprīlī trīs Baltijas valstīs, katrā aptaujājot 800 iedzīvotājus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!