Foto: Publicitātes foto
"Mana veiksmes atslēga darbam ir attieksme. Ar klientiem runāju tā, kā vēlētos, lai runā ar maniem ģimenes locekļiem," saka farmaceite BAIBA VALKOVSKA.

Nav brīnums, ka, būdama savas karjeras sākumposmā, Baiba drīz vien kļuvusi par Mēness aptiekas 11 vadītājas labo roku, jo ir atbildīga, zinoša, apveltīta ar iniciatīvu un aktīva, nodrošinot gan aptiekas ikdienas darbu un konsultējot klientus, gan paaugstinot profesionālo kompetenci. „Man ļoti tuva ir ģimene, un tieši caur saikni ar to es sevi izjūtu un pozicionēju darbā, kurā svarīgākais ir saglabāt cilvēcību un prast izmantot visas savas zināšanas. Cenšos palīdzēt, uzklausīt, iejusties. Kad runāju ar klientu, dienas negācijas vai sliktu garastāvokli nolieku malā," teic Baiba.

Deviņi pieturas punkti sarunā ar farmaceiti

1. Sākums atbildīgā amatā

„Pirms kļuvu par aptiekas vadītājas vietnieci, kā studente nostrādāju aptiekā trīs gadus, kā diplomēta farmaceite – gadu. Sāku no pamatiem – kārtoju preces, rūpīgi lasīju instrukcijas. Aptiekas dzīve nav tāda kā studijas. Te ir cita pasaule. Studējot mēs iegūstam teorētisko bāzi, un tikai no katra paša ir atkarīgs, cik esi gatavs papildināt zināšanas ar praksi."

2. Cilvēki mēdz būt dažādi

„Gadās pa kādam nepatīkamam klientam, taču tad es domāju, ka šim cilvēkam, iespējams, ir slikta diena vai viņš ir slims. Ir klienti, kas noslēgušies sevī vai arī jūtas pārāki un visu zinoši, nav gatavi uzklausīt, un mēģinājums sniegt vispilnīgāko konsultāciju viņos izraisa pretestību. Šos cilvēkus es sajūtu jau pasveicinot – ja atbildes nav, saprotu, ka plaša saruna var neizdoties. Tomēr turpinu darīt savu darbu, jo viss, kas attiecas uz zāļu lietošanu, pircējam tāpat ir jāpasaka un jāuzraksta. Grūtie klienti biežāk ir nejaušie garāmgājēji. Ja tomēr kāds aptiekā iegriežas atkal, ir vēl viena iespēja atrast kontaktu un pamazām pagarināt sarunu par zāļu lietošanu, blaknēm, kombinēšanu ar citiem medikamentiem."

3. Mani pastāvīgie klienti

„Galvenokārt tie ir smaidīgi un draudzīgi cilvēki gados, kuri gaida, kad būšu darbā, un zāles iegādājas vienīgi pie manis. Ienāk un saka: Baibiņ, tik sen neesi redzēta! Man tūlīt beigsies insulīns, labi, ka esi darbā! Es atgādinu, ka zāles var izsniegt jebkura mana kolēģe, taču nojaušu, kādēļ viņi vēlas mani satikt. Parasti aprunājamies ne tikai par zālēm un to lietošanu, bet arī par visu citu, kas tobrīd viņus satrauc. Pastāvīgie klienti ir atvērtāki konsultācijai, gatavi runāt vienmēr un daudz."

4. Informēšanai ir nozīme

„Ja saprotu, ka klients neorientējas zālēs, ko viņam izsniedzu, stāstu par to lietošanu pat tad, ja manī neklausās, jo ceru, ka šī informācija tik un tā aizķeras. Ja tomēr ne, tad esmu droša, ka mājās izlasīs vismaz to, ko uzrakstu uz zāļu kastītes. Informēt ir mans pienākums."

5. Individuālu pieeju ikvienam

„Farmaceitam noteikti vajadzētu spēt atrast individuālu pieeju katram klientam. Būtu jāmainās arī sabiedrības uzskatiem, jo farmaceits nav tikai zāļu izsniedzējs. Ar šādu paviršu attieksmi esmu saskārusies ne reizi vien, turklāt biežāk no jaunu cilvēku puses, kuri neizprot, ka mēs, farmaceiti apgūstam profesiju piecus gadus, ka ieguldām daudz laika un darba, lai būtu zinoši un spētu palīdzēt ikvienam, kurš ienāk aptiekā."

6. Visa pamatā – zinātkāre

„Man patiešām ir milzīga interese par farmāciju. Ja dzirdu, par kādu jaunu preparātu, pētu, ar ko tieši tas atšķiras no esošajiem, īpaši, ja runa ir par uztura bagātinātājiem. Farmaceita pienākums ir saprast atšķirības un atrast atbilstošo katrai vajadzībai. Tādēļ ir svarīgi klientu izjautāt: kāds ir viņa mērķis; kādus preparātus jau lieto; cik ilgi; ar ko kombinē? Tikai tad, kad iegūta iespējami plaša informācija, var ieteikt piemērotāko."

7. Neapstāties pie esošajām zināšanām

„Ja apstājies attīstībā, tu vairs neesi īsts farmaceits. Šajā profesijā ir jāmācās, kamēr vien strādā. Tāpēc jau ir izveidota attiecīga farmaceitu tālākizglītības sistēma – semināri, kursi. Lai uzturētu labu zināšanu līmeni par tēmām, kas mani interesē, bet semināros tiek apskatītas retāk, lasu grāmatas, publikācijas, meklēju jaunumus internetā. Dažreiz tā aizraujos, ka pat nepamanu, kā aizskrien laiks."

8. Ceļā uz sapņa īstenošanu

„Pašlaik man ir svarīgi kļūt par sertificētu farmaceiti. Lai to paveiktu, jāstrādā un jāiegūst nepieciešamie apmācību punkti.

Man ir arī sapnis – vēlētos vadīt aptieku, ko būtu izveidojusi, piešķirot tai auru, patīkamu gaisotni, tādu aptieku, kam būtu uzticīgi pastāvīgie klienti un kurā ikviens saņemtu ļoti īpašu attieksmi."

9. Par kopīgu izaugsmi

„Vēlos turpināt strādāt draudzīgā kolektīvā, kur viens par visiem un visi par vienu. Kolektīva garam ir nozīme – visiem ir jāskatās vienā virzienā, jābūt kopīgiem mērķiem un kopā uz tiem jāvirzās. Svarīgi, lai ikviens savu pienākumu aptiekā veic godprātīgi, lai mums ir prieks par kolēģu veiksmēm, lai kopā ir labi."

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!