Valsts akciju sabiedrības "Latvijas Valsts ceļi" (LVC) pasūtījuma piegādātāju apvienība SIA "Transportbūvju konsultācijas" un SIA "Estonian, Latvian & Lithuanian Environment" izstrādājusi trokšņa samazināšanas rīcības plāna projektu autoceļu posmiem, kuros satiksmes intensitāte ir vairāk nekā trīs miljoni transportlīdzekļu gadā. Trokšņa samazināšanas rīcības plāna projektu paredzēts īstenot līdz 2018.gadam.

Mārupes novadā šis projekts skar autoceļa P133 lidostas "Rīga" pievedceļa posmu no Kalnciema ielas līdz lidostai, kas ir vairāk nekā kilometru garš un kur gada vidējā satiksmes intensitāte pārsniedz piecus miljonus transportlīdzekļu gadā.

Minētajā ceļa posmā satiksmes izraisītā diennakts vidējā trokšņu līmeņa norma (līdz 55 decibeliem) jeb pēc LVC aprēķina – trokšņu radītais kopējais diskomforts, ir pārsniegta par 10 decibeliem, kas skar nepilna kvadrātkilometra platību un šķērso galvenokārt darījumu un lidostas apbūves teritorijas.

Novērtējot trokšņa līmenim pakļauto iedzīvotāju skaitu autoceļa P133 posma Kalnciema iela – lidosta "Rīga" tuvumā, konstatēti 16 mājokļi ar 36 iedzīvotājiem, kas atrodas teritorijās, kur trokšņa rādītāja vērtības dienas laikā no pulkst.7 līdz 19 ir lielākas par 50 decibeliem. 11 mājokļi ar 24 iedzīvotājiem atrodas teritorijās, kur trokšņa rādītājs pārsniedz normu vakara stundās (no pulksten 19 līdz 23), bet četrus mājokļus ar septiņiem iedzīvotājiem skar pārlieku liels troksnis nakts laikā no pulkst.23 līdz 7.

Savukārt visu diennakts laiku trokšņu līmeņa pārsniegtās normas radīto diskomfortu izjūt deviņu mājokļu 21 iedzīvotājs.

Daļa mārupiešu klasificēti kā piederīgi Rīgas aglomerācijas teritorijai, kur minētajā ceļa posmā pārlieku lielo satiksmes trokšņu radītās neērtības izjūt kopumā 16 iedzīvotāji no četriem mājokļiem.

Eksperti, ņemot vērā teritorijas lietošanas funkciju, novērtējuma periodu un summējot aprēķinātās platības, konstatējuši, ka vislielākā teritorija, kurā pārsniegti trokšņa robežlielumi, ir tieši nakts laikā, bet vismazākā – dienā.

Ikšķilē iedzīvotājus nomāc dzelzceļa radītie trokšņi, kas uz šo vietu attiecināmi no dzelzceļa līnijas "Rīgas pasažieru – Krustpils" posma "Salaspils – Aizkraukle", kas, atšķirībā no Mārupes, skar jau plašākai sabiedrības daļai izmantojumus objektus. Tostarp tuvumā atrodas 14 izglītības iestādes, kur trokšņu līmenis visos diennakts periodos pārsniedz tā robežlielumus, izpētījusi vietne ikskile.com. To vidū, kas atrodas tieši Ikšķiles novada teritorijā, ierindojas Ikšķiles vidusskola un bērnudārzi "Urdaviņa" un "Mazulītis".

Tāpat pilsētā un novadā apbūvētajās teritorijās dienas laikā trokšņu līmeņa normas pārsniegumus rada satiksme uz autoceļa A6 Rīga-Daugavpils.

Kaut gan par Starptautiskā lidostas "Rīga" apkārtni Stratēģiskajā kartē definēta tikai teritorija 5 kilometru attālumā no 30 kilometru garās lidostas "Rīga" skrejceļa ass, kuras centrs atrodas skrejceļa viduspunktā, kuras apkārtnē dzīvojamā apbūve aizņem salīdzinoši nelielu platību, un lidostas "Rīga" tuvumā esošās Rīgas pilsētas teritorijas vēsturiski dominējošais izmantošanas veids bijuši mazdārziņi, pēdējos gados daudzās vietās tie pārveidojušies par savrupmāju rajoniem.

Arī pārējos lidostas "Rīga" tuvumā esošajos novados daudzās vietās, kur vēl pirms desmit gadiem bijušas lauksaimniecības zemes, pašreiz uzbūvētas privātmājas.

Valsts akciju sabiedrība "Starptautiskā lidosta "Rīga"" gan norāda, ka gaisa kuģu radītais troksnis, kas ir lielāks par 65 decibeliem, skar tikai vienu mājokli lidostas tiešā tuvumā. Neviens iedzīvotājs neesot pakļauts 55 dB nakts troksnim. Tomēr samērā daudz cilvēku dzīvo teritorijās, kur diennakts troksnis ir lielāks par 50 dB, un vēl lielāks iedzīvotāju skaits pakļauts vakara troksnim, kas lielāks par 45 dB.

Vislielākais iedzīvotāju skaits, kas pakļauti gaisa kuģu izraisītā vides trokšņa pārsniegumiem, ir vakara stundās, proti, gandrīz 5000 cilvēku, un tie ir galvenokārt Babītes, Jaunmārupes, Spilves, Mežāru ciemos, kā arī Rīgā Beberbeķu apkaimē un Imantas rietumu daļā dzīvojošie. Mārupes novada Skultes ciema lielākā daļa teritorijas atļautā izmantošana ir noteikta kā jauktas izmantošanas apbūve, un trokšņa līmenis vakaros tur nepārsniedzot 55 dB, tādēļ trokšņa rādītāja pārsniegumi neesot konstatēti.