Viņš informēja, ka, iespējami ātri panākot vienošanos ar tilta būvniekiem par esošā līguma laušanu, vēl jāizsludina jauns konkurss, kur pieteikšanās ir 52 dienas, tad ir jāizvērtē piedāvājumi, līdz ar to galīgo lēmumu varētu pieņemt šā gada beigās vai nākamā gada sākumā.

"Ziemā atsākt būvdarbus nebūtu prātīgi, tādējādi tos varētu atsākt tikai pavasarī, kad zeme ir atkususi," klāstīja Strods. Pēc viņa aplēsēm, būvdarbus iespējams pabeigt divu sezonu laikā, tādējādi Dienvidu tilta trešo kārtu ekspluatācijā varētu nodot, ātrākais, 2013.gadā.

RD Satiksmes departamenta direktors informēja, ka domes izveidotā Dienvidu tilta labā un kreisā krasta pieeju būvniecības projekta vadības grupa ir atbalstījusi lēmumu izbeigt līgumu ar Zemgales virziena maģistrālā transporta mezgla būvnieku "Transport Systems", kas paredz, ka finansējumu var piesaistīt tikai RD, un izsludināt jaunu iepirkumu par tilta trešās kārtas būvniecību ar finansējuma piesaisti.

"Pašreizējais līgums saista gan domi, gan būvnieku, bet jauns iepirkums ar citu finansējuma modeli būtu droša garantija, ka projekts tiks pabeigts," sacīja Strods, piebilstot, ka pašlaik nav nekādu indikāciju par to, ka finansējumu varētu piesaistīt esošā līguma ietvaros.


Strods norādīja, ka pašlaik Dienvidu tilta trešās kārtas pabeigšanai būtu nepieciešami aptuveni 17,5 miljoni latu. Tiesa, departamenta direktoram nav aplēšu, cik tilta būvniecības pabeigšana varētu izmaksāt, izsludinot jaunu iepirkumu, jo būvniecības izmaksas dinamiski mainās. Jāņem vērā arī laika ietekme – ja projekts tiks atsākts pēc vairākiem gadiem, nepieciešamais finansējums būs lielāks.

RD opozīcijas deputāts Juris Viņķelis (deputātu frakciju bloks "Vienotība") gan pauda šaubas par iespējamu sadārdzinājumu. "Kurš uzņemsies atbildību, ja trešā kārta izmaksās nevis 17,5 miljonus latu, bet gan 35 miljonus latu," viņš vaicāja un atgādināja, ka pašvaldība jau iepriekš pārmaksājusi par Dienvidu tilta būvniecību un nebūtu pareizi atkal izvēlēties tik riskantu ceļu.

Labāk būtu atrast nepieciešamos līdzekļus RD budžetā, piešķirot astoņus miljonus latu Zemgales virziena maģistrālā transporta mezgla būvniecībai nākamgad, un deviņus miljonus latu 2013.gadā, klāstīja Viņķelis.

Strods savukārt uzsvēra, ka viņam nav pārliecības, ka esošā līguma ietvaros Dienvidu tilta trešās kārtas būvniecība tiks pabeigta pārskatāmā nākotnē. Savukārt, ja būs jauns līgums, tilta būvniecība tiks pabeigta ātrāk, viņš sacīja, atzīstot, ka, iespējams, tas gan izmaksās vairāk.

Saskaņā ar RD Satiksmes departamenta direktora teikto aptuvena vienošanās ar "Transport Systems" par līguma laušanu jau ir panākta, tādējādi pozitīva komitejas lēmuma gadījumā to varētu parakstīt jau otrdien, sagatavojot arī nepieciešamo RD lēmumu.

RD Satiksmes un transporta lietu komitejas vadītājs Vadims Baraņņiks ("Saskaņas centrs", SC) atzina, ka Dienvidu tilta būvniecība ir jāpabeidz, taču jau pusotru gadu nekādi darbi objektā nenotiek un nav arī garantiju, ka līdzekļi tilta būvniecības pabeigšanai tiks atrasti. Viņa viedoklim pievienojās deputāts Nikolajs Zaharovs (SC), kurš atzina, ka "Transport Systems" līdz šim bijis ļoti pacietīgs. Nav nekādu garantiju, ka pašvaldības nākamgad varēs aizņemties līdzekļus, uzsvēra Zaharovs.

Viņķelis aicināja komiteju neatbalstīt līguma laušanu, norādot uz izmaiņām valdībā un to, ka "SC jau tūlīt būs koalīcijā", taču deputātu vairākums viņa priekšlikumu neatbalstīja. Tādējādi tika nolemts lauzt līgumu ar Zemgales virziena maģistrālā transporta mezgla būvnieku "Transport Systems" un uzdot Satiksmes departamentam izsludināt jaunu iepirkumu par Dienvidu tilta trešās kārtas būvniecības pabeigšanu ar finansējuma piesaisti. Tiesa, ja Finanšu ministrija atļaus, pašvaldība finansējumu piesaistīs pati. "Transport Systems" valdes loceklis Māris Kvite sēdē apliecināja, ka būvnieks piedalīsies arī jaunajā konkursā.

Komiteja atbalstīja līdzekļu piešķiršanu Dienvidu tilta trešās kārtas posma no Bauskas ielas līdz Ziepniekkalna ielai konservācijai – kopumā tai nepieciešami 13,83 tūkstoši latu, tostarp 1830 lati nepieciešami konservācijas projekta izstrādei, bet konservācijas darbu veikšanai nepieciešami 12 tūkstoši latu. Līdzekļus plānots piešķirt no mērķdotācijas pašvaldības autoceļiem un ielām. Jautājums vēl tiks skatīts RD Finanšu departamentā.

Jau vēstīts, ka RD Satiksmes departaments iepriekš atzina, ka Zemgales virziena maģistrālā transporta mezgla būvniecību nav iespējams pabeigt laikā. Līgums ar būvnieku "Transport Systems" par Dienvidu tilta trešās kārtas (posms no Bauskas ielas līdz Ziepniekkalna ielai) būvniecību tiks noslēgts 2009.gada 10.martā, paredzot, ka darbi jāpabeidz 36 mēnešu laikā no būvdarbu sākšanas. Darbi tika sākti 2009.gada maijā, un tos bija paredzēts pabeigt līdz 2012.gada maijam. Līguma kopējā summa ar pievienotās vērtības nodokli bija 27,972 miljoni latu, un līgums paredzēja arī ikgadēju cenu pārrēķinu, piemērojot inflācijas/deflācijas koeficientu. 2009.gadā objekta finansēšanai bija piešķirti 9173 miljoni latu, bet 2010.gadā – tikai 1,26 miljoni latu, tādējādi pērn 1.jūlijā būvniecība tika pārtraukta.

Šogad augusta sākumā "Transport Systems" pašvaldību informēja, ka, ņemot vērā būvniecības darbu apturēšanu jau kopš 2010.gada jūlija un to, ka joprojām nav iespējams prognozēt nepieciešamā finansējuma pieejamību ne 2011., ne 2012.gadā, un ir pilnīgi skaidrs, ka tilta trešo kārtu nebūs iespējams nodot ekspluatācijā sākotnēji paredzētajā termiņā, būvnieks piedāvā lauzt 2009.gadā noslēgto līgumu un vienoties par visiem ar to saistītajiem jautājumiem.

Departaments jau iepriekš atzina, ka nav iespējams tieši pateikt, vai un kad faktiski būs pieejams finansējums darbu turpināšanai Dienvidu tilta trešajai kārtai. Iespējams, ka 2012.gada valsts budžeta projektā varētu tikt iekļauta norma, kas ļautu pašvaldībai aizņemties līdzekļus vai saņemt valsts galvojumu tilta trešās kārtas realizācijai. "Jebkurā gadījumā ir skaidrs, ka uzbūvēt objektu un realizēt līgumu, kā sākotnēji bija paredzēts, nav iespējams," atzina pašvaldības pārstāvji.

Būvniecības ģenerāluzņēmēja "Transport Systems" pārstāve Kristīne Zeltiņa aģentūrai BNS iepriekš atzina, ka būvnieks ir informēts par līguma laušanu un tas notiks pēc abpusējas vienošanās. "RD piešķir finansējumu būvniecībai, tāpēc nav pamata iebilst pret līguma laušanu," viņa norādīja.

Tilta trešā kārta jeb Zemgales virziena maģistrālais transporta mezgls ietver jaunas automaģistrāles – Jāņa Čakstes gatves – un nobrauktuvju izbūvi no Dienvidu tilta līdz Ziepniekkalna ielai. Satiksmes mezglā paredzēti divi divlīmeņu šķērsojumi – Jāņa Čakstes gatves un Bauskas ielas šķērsojums un Jāņa Čakstes gatves un Ziepniekkalna ielas šķērsojums.

Tilta būvniecības ģenerāluzņēmējs ir "Transport Systems" (iepriekšējais nosaukums ‒ "Dienvidu tilts"), kurā apvienojušās sešas Latvijas celtniecības kompānijas ‒ "Skonto būve", "Latvijas tilti", "BMGS", "Tilts", "Rīgas tilti" un "Viadukts".