Risinājums, kas piedāvāts rīdziniekiem, ir domāts, lai palīdzētu satiksmei, samazinātu automašīnu skaitu ziemā. Tas nav nekādā veidā saistīts ar kaut kādām sociālām programmām vai atbalstu kādai vienai konkrētai iedzīvotāju grupai. "Mēs gribam dabūt autovadītājus prom no ielām ar savām mašīnām, un tādā veidā motivējam, lai viņi pārsēstos sabiedriskajā transportā," žurnālistiem uzsvēra Ušakovs.

Jau ziņots, ka tiesībsarga ieskatā Rīgas domes lēmumā par braukšanas maksas atvieglojumiem personām, kurām ir transportlīdzekļu reģistrācijas apliecība, tiek radīta nevienlīdzīga attieksme pret mazāk aizsargāto, nabadzības riskam pakļauto sabiedrības daļu, kas ir spiesta pārvietoties ar sabiedrisko transportu un par to maksāt visos laika apstākļos, jo nevar atļauties nopirkt automašīnu.

Pēc Rīgas mēra domām, autovadītājiem piešķirtās atlaides ir izdevīgas visiem, jo, samazinoties mašīnu skaitam ielās, sabiedriskais transports kursē mazliet ātrāk. Tādējādi ne tikai rīdzinieki, kas ar sabiedrisko transportu pārvietojas ikdienā, bet arī autovadītāji, kas pamet savas mašīnas, var paspēt uz mājām vai darbu par dažām minūtēm ātrāk.

"Tas ir tehnisks risinājums, līdz ar to tiesībsargam veltīgi varbūt nevajadzētu iejaukties, bet nodarboties ar saviem tiešajiem pienākumiem," sacīja Ušakovs.

Pēc provizoriskiem aprēķiniem, pirmajā dienā iespēju bez maksas pārsēsties sabiedriskajā transportā izmantojuši ap 2000 autovadītāju. "Tas ir pozitīvi, ņemot vērā, ka "Rīgas satiksmei" tas neko nemaksā, jo, ja autovadītājam nebūtu piedāvāts iekāpt autobusā, viņš tur arī nekāptu - paliktu savā mašīnā un attiecīgi uzņēmums tāpat neko nesaņemtu," skaidroja Ušakovs. Par to, cik autovadītāju sabiedrisko transportu izmantojuši bez maksas pirmdien, 17.decembrī, pašvaldībā pagaidām datu neesot.

Atbildot uz iebildumiem, ka iespēju vizināties bez maksas, visticamāk, izmanto arī tie automašīnu īpašnieki, kas ikdienā vai nu automašīnu neizmanto, vai arī brauc ar motociklu vai kravas automašīnu, Ušakovs atzina: "Protams, ka jebkurā sistēmā ir iespējama neliela krāpšanās - tas ir skaidrs. Bet, ja redzam, ka sabiedriskajā transportā šajā dienā bezmaksas braucienu skaits ir 11 000, bet ik dienu pārvadājam 400 000 pasažieru, tas apjoms ir minimāls un adekvāts, ņemot vērā kopējo pozitīvo rezultātu, ko redzam uz ielām."

Kā ziņots, otrdien Satiksmes un transporta lietu komitejā atbalstīti grozījumi pašvaldības saistošajos noteikumos un līgumā ar pašvaldības SIA "Rīgas satiksme", kas paredz "īpašos apstākļos" Rīgas pilsētas izpilddirektoram noteikt izmaiņas sabiedriskā transporta izmantošanas kārtībā, tostarp nosakot, ka tajā īslaicīgi iespējams braukt bez maksas.

Rīgas domē plkst.16.30 sasaukta ārkārtas sēde, lai lēmumu par šīm izmaiņām pieņemtu nekavējoties. Izmaiņas normatīvajos aktos nepieciešamas ne tikai, lai nodrošinātu autovadītāju bezmaksas pārvietošanos sabiedriskajā transportā stipras snigšanas laikā. Tās attieksies arī uz citām situācijām, piemēram, masu pasākumiem, plūdiem, avārijām un tamlīdzīgiem notikumiem.