Augu eļļas, kas palīdz cīņā ar veselības problēmām un lieko svaru
Foto: Shutterstock

Augu eļļas ir garšīgas – to nu zina katrs. Bet tas vēl nav viss – izrādās, mūsu virtuves plaukti ir pilni ar veselībai, skaistumkopšanai un svara regulēšanai par labu nākošām vielām! Tikai jāizpēta, kura eļļa labāk tiek galā ar katru konkrēto problēmu. Lūkosim tikt skaidrībā!

Sezama eļļa

Tā pazīstama jau kopš tālas senatnes un tikusi augstu vērtēta tās dziedniecisko, gastronomisko un kosmetoloģisko īpašību dēļ. Avicenna savos darbos ir aprakstījis vairāk nekā 100 receptes, kas balstītas uz sezama eļļu. Arī ājurvēdā šī eļļa tiek plaši pielietota.

Vieglās konsistences un saldās garšas eļļa ir bagāta ar vitamīniem, cinku un kalciju, tādēļ tā tiek izmantota osteoporozes un sirds-asinsvadu slimību profilaksei. Īpaši noderīgs, ja ir:

  • dažādas plaušu slimības, aizdusa, astma un sauss klepus,
  • cukura diabēts,
  • kuņģa-zarnu kolikas, nefrīts, pielonefrīts, nierakmeņi,
  • anēmija, iekšēja asiņošana vai hipertireoze,
  • paaugstināta kuņģa skābe.

Sezama eļļa palielina trombocītu skaitu, novērš trombu veidošanos un uzlabo asins recēšanu, aptaukošanās gadījumos veicina svara zudumu un stiprina organismu.

Izmantojama arī kā attārpošanas līdzeklis.

Lineļļa

To uzskata par sieviešu produktu, jo tā palīdz izstrādāt estrogēnu. Spēcīgs antioksidants. Šī eļļa bija zināma senajā Krievijā, kur to lietoja ne vien iekšķīgi, bet arī ārīgi kā matu un ādas kopšanas līdzekli.

Lineļļu noteikti ieteicams iekļaut grūtnieču ēdienkartē, jo tas satur daudz nepiesātināto Omega-3 taukskābju (pat vairāk nekā visiem zināmā zivju eļļa!), kas nepieciešamas bērna smadzeņu pareizai attīstībai. Pētījumi liecina, ka šīs eļļas lietošana uzturā par 40% samazina insulta risku.

Lineļļa satur daudz E vitamīna, kas tiek uzskatīts par jaunības un ilgmūžības garantu, kā arī F vitamīnu, kas novērš "slikta" holesterīna nogulsnēšanos artērijās, uzlabo matu un ādas stāvokli. F vitamīns veicina svara mazināšanos, dedzinot piesātinātos taukus, un labi harmonē ar E vitamīnu.

Šī eļļa satur arī citus mūsu organismam nepieciešamos vitamīnus, piemēram, A vitamīnu, kas atjauno mūsu ādas šūnas un veicina matu augšanu, B vitamīnu, kas labvēlīgi ietekmē nagu augšanu, ādas veselību un nervu sistēmas līdzsvaru.

Ēdamkarote eļļas no rīta tukšā dūšā nodrošinās to, ka tavi mati kļūs kuplāki un spīdīgāki, bet āda – gludāka.

Vari pamēģināt arī lineļļas matu maskas. Ūdens peldē uzsildītu eļļu iezied sausos matos, apsedz ar plēvi un siltu dvieli, noturi aptuveni trīs stundas un tad izmazgā. Šāda maska pārāk sausus matus padarīs mazāk trauslus, tie sāks augt ātrāk un kļūs spīdīgāki.

Jāņem vērā, ka tā izmantojama bez termiskas apstrādes, jo augsta temperatūra to bojā, radot nepatīkamu smaku un tumšu krāsu! Tādēļ labāk to izmantot kā salātu piedevu. Atceries: šī eļļa glabājama ledusskapī tumšā pudelē, un tās derīguma termiņš ir ierobežots!

Augu eļļas, kas palīdz cīņā ar veselības problēmām un lieko svaru
Foto: Shutterstock

Sinepju eļļa

Pirms vairākiem gadsimtiem šī bija delikatese, kas "noprovējama" tikai imperatora galmā. Sinepju eļļā ir visi taukos šķīstošie vitamīni, tai ir specifisks aromāts un pikanta garša, kas lieliski papildina salātus, akcentējot dārzeņu garšas īpašības, un salāti ar šo eļļu ilgāk saglabā svaigumu. Jebkurš cepums, kura sastāvā ir šis produkts, ir pufīgs un ilgi neapkalst.

Diētisko un gastronomisko īpašību ziņā sinepju eļļa krietni pārspēj pie mums populāro saulpuķu eļļu: D vitamīna vien šajā "imperatora delikatesē" ir pusotru reizi vairāk! Tajā ir daudz A vitamīna, kas veicina ķermeņa augšanu un paaugstina imunitāti, vitamīni K un P, kas palielina kapilāru izturību un elastību.

Turklāt šī eļļa satur B6 vitamīnu, kam ir nozīmīga loma organisma slāpekļa apmaiņā, kā arī aminoskābju sintēzes un sabrukuma procesos.

Daudzi dietologi sinepju eļļu uzskata par īstu medikamentu: tā lieliski der kuņģa–zarnu trakta, sirds un asinsvadu, kā arī saaukstēšanās slimību ārstēšanai. Daži mediķi iesaka profilaktiskos nolūkos no rītiem tukšā dūšā lietot pa ēdamkarotei šīs eļļas.

Kukurūzas eļļa

Augstais E vitamīna saturs kukurūzas eļļā veicina imūnsistēmas nostiprināšanos. To sauc arī par "jaunības vitamīnu", jo tas ir antioksidants, kas palēnina novecošanās procesus, ietekmē holesterīna daudzumu asinīs, uzlabo aknu, žultspūšļa un zarnu trakta darbību. E vitamīns ir neaizstājams "sieviešu kaišu" un nervu slimību ārstēšanā.

Nepiesātinātās taukskābes, ko satur kukurūzas eļļa, paaugstina organisma pretošanās spējas infekcijas slimībām un veicina liekā holesterīna izvadīšanu no organisma. Nerafinēta kukurūzas eļļa tautas medicīnā izsenis pielietota migrēnas, iesnu un astmas ārstēšanā.

Olīveļļa

Homērs olīveļļu savulaik nosaucis par "šķidro zeltu". To lietoja jau senajā Ēģiptē. Olīveļļa tiek uzskatīta par visvērtīgāko no visām augu eļļām. Tā normalizē asinsspiedienu, uzlabo sirds un gremošanas trakta darbību. Dati liecina, ka regulāra olīveļļas lietošana vairākkārt samazina iespēju saslimt ar krūts dziedzera vēzi. Ārīgi lietojot, tai ir dezinficējošas un atjauninošas īpašības.

Īpaši vērtīga ir ekstraklases eļļa, uz kuras etiķetes parasti norādīts itāliski Olio d'oliva l'extravergine vai angliski extra virgin olive oil. Tajā skābes līmenis nepārsniedz 1%, un tiek uzskatīts, ka, jo zemāks skābuma līmenis, jo augstāka eļļas kvalitāte. Vēl vērtīgāka ir aukstā spieduma eļļa, kaut arī šis jēdziens ir nosacīts – eļļa tiek sildīta arī šādas pārstrādes procesā.

Ar laiku olīveļļas garšas īpašības pasliktinās, tādēļ tā izlietojama gada laikā. To ieteicams glabāt, sausa, tumšā un vēsā (bet ne aukstā) vietā, virtuves smaržām un smakām nesasniedzamu, jo tā labi uzsūc visus aromātus.

Turpinājums sekos.

Source

Orākuls.lv
Pamanījāt kļūdu?
Iezīmējiet tekstu un nospiediet Ctrl + Enter!

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Comment Form