Sākums Noslēgusies SEB Youth LAB vasaras prakses programmas otrā sezona, bet jau ar nepacietību to gaidām atkal nākamvasar. Kāpēc ir vērts tai pieteikties? Noskaties, kas par to sakāms šī gada prakses programmas dalībniekiem! SEB Youth LAB vasaras prakses programmas otrā sezona ir noslēgusies. Divu mēnešu garumā 19 aizrautīgi un zinātkāri studenti strādāja dažādās bankas pārvaldēs, pilnveidojot savas zināšanas un profesionālās iemaņas. Pateicoties dažādajām atbalsta un izaugsmes programmām, apmācību kursiem, investoru iniciatīvām un citām uzņēmējdarbības atbalsta iespējām, tā vien šķiet, ka nekad vēl nav bijis tik viegli savu ideju pārvērst strauji augošā uzņēmumā, kā tas ir šobrīd. Ar Baltijas Demo dienu noslēdzās 'SEB Youth LAB' vasaras prakses inovāciju laboratorija, kurā jaunieši no Latvijas, Lietuvas un Igaunijas prezentēja sešu nedēļu garumā veidotos risinājumus dažādiem izaicinājumiem, ar ko banka saskaras ikdienā. SEB Youth LAB Inovāciju programmas finālā tikās labākās komandas no Latvijas, Lietuvas un Igaunijas, lai noskaidrotu, kura ir visdrosmīgākā, gaidītākā un ilgtspējīgākā inovācija. Kā veicās jauniešiem un kādi ir šī gada Youth LAB kolēģi Lietuvā un Igaunijā? Skaties uz uzzini! Šobrīd ir ideāli apstākļi, lai jaunieši atrastu darbu, – vakanču ir daudz, bet darba tirgū ienākošo jauniešu skaits ir mazinājies. Lai gan vairums pretendentu uz brīvajām darba vietām ir ar augstāko izglītību, teorētiskās zināšanas tomēr nespēj pilnībā aizstāt praktiskās iemaņas, tāpēc jauniešiem par vienu no svarīgākajām prioritātēm būtu jāizvirza prakse. Viens no Inovāciju programmas nozīmīgākajiem brīžiem – Latvijas demo diena – ir aizvadīts. 4 komandas, 3 minūtes un 3 ceļazīmes uz Baltijas demo dienu. Kuras komandas iegūs iespēju tikties ar labākajiem kolēģiem no Lietuvas un Igaunijas? Un, kā komandu veikumu vērtē Inovāciju vadītājs Kārlis Karolis? Skaties video! Kāda ir darbadiena SEB Finanšu centrā, kur aizrit lielākā daļa no studentu darbīgās ikdienas šovasar? Skaties un uzzini vairāk par jauniešu iespaidiem un atziņām! Starp darba pienākumiem un aktīvu projektu prototipu veidošanu jāatrod laiks arī kafijas pauzei un sarunām ar #SEByouthLAB kolēģiem par to, kā pēc pirmajām nedēļām mainījies sākotnējais priekšstats par banku. Līdz ar darbu bankā un Inovāciju centrā veidojas arī jaunas draudzības, attīstās iemaņas un krājas pieredze. Noskaties video! Aizvadīta otrā #SEByouthLAB programmas nedēļa. Paralēli ikdienas darbam bankā, jaunieši komandās strādā pie dažādām inovācijām. Ir definētas problēmas, tiek meklēti tām risinājumi, notiek ideju prāta vētras, apgūta dizaina domāšana un vēl daudz kas cits. Kā jauniešiem sokas? Noskaties video! Ir aizvadītas pirmās dienas SEB Youth LAB vasaras praksē. Ir satikti kolēģi, iepazīti prakses vadītāji, izveidotas komandas un saņemti pirmie uzdevumi. To, kā mums ar tiem veicās, vari noskatīties šeit. Seko līdzi arī turpmāk mūsu gaitām šajā uzdevumā - palīdzēt veidot nākotnes banku jau šodien. Trešdaļa jauniešu Latvijā vecumā no 18 līdz 25 gadiem apvieno mācības ar darbu un saņem 500 līdz 800 eiro pēc nodokļu nomaksas. Tas ir vidēji par vismaz 200 eiro mazāk nekā viņi vēlētos saņemt atbilstoši savām zināšanām un prasmēm, secināts SEB bankas aptaujā*. SEB bankas 'Youth LAB' vasaras prakses programmai šogad saņēmām pieteikumus no 140 jauniešiem. 30 paši motivētākie tika aicināti piedalīties atlases noslēdzošajā kārtā, kur jauniešiem bija iespēja parādīt savas spējas un prasmes darboties komandā un rast risinājumus dažādiem izaicinājumiem. Vairākums jauniešu, studējot vai pēc mācībām, izmanto iespēju iziet praksi savā profesijā, liecina SEB bankas veiktās aptaujas rezultāti.* Jaunieši ir pārliecināti, ka tikai prakse reālajā darba vidē sniedz pilnīgāku priekštatu par izvēlēto profesiju un ļauj iegūt reālu pieredzi.
Sponsor Logo



SEB Youth LAB jauniešu pieredze: vai viegli kļūt par veiksmīgu uzņēmēju?

Pateicoties dažādajām atbalsta un izaugsmes programmām, apmācību kursiem, investoru iniciatīvām un citām uzņēmējdarbības atbalsta iespējām, tā vien šķiet, ka nekad vēl nav bijis tik viegli savu ideju pārvērst strauji augošā uzņēmumā, kā tas ir šobrīd. 

"Apple", "Facebook", "Skype" – tie ir tikai daži no pasaules mēroga veiksmes stāstiem, kas iedvesmo ne vienu vien jaunieti sapņot par pašam savu biznesu. Taču, vai tikai finansiālais atbalsts un apmācību iespējas ir tas, kas palīdzēs izveidot veiksmīgu un pelnošu uzņēmumu? Un, vai vispār jaunietim bez pieredzes tas ir pa spēkam?

"SEB Youth LAB" vasaras prakses ietvaros arī mēs, 19 studenti no dažādām augstskolām un dažādām studiju programmām, pievēršamies īpašam uzņēmējdarbības aspektam, kas ir ideju un risinājumu jaunrade. Īsā laika posmā tas palīdzējis saprast, ka no vienkāršas idejas līdz gatavam risinājumam ir veicams garš un nebūt ne vienkāršs ceļš.

Lai izveidotu ilgtspējīgu piedāvājumu, pirmkārt, ir jāatrod niša jeb problēma, ko varētu risināt konkrēts produkts vai pakalpojums. Jauniem uzņēmumiem, jo īpaši bez ievērojama starta kapitāla, ir visai grūti ielauzties esošajā tirgū. Nespēja atšķirties no konkurentiem un inovāciju trūkums ir viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc jaunie uzņēmumi bankrotē. Lai arī jēdziena “inovācija” definīcijas ir dažādas, visvienkāršāk to būtu skaidrot kā jaunu ideju, kurai ir piesaistīts biznesa modelis. Proti, ideju, kurai ir izpildījuma plāns.

"Youth LAB" Inovāciju programmā katrai komandai tika piešķirts noteikts produkts vai pakalpojums, ko nepieciešams uzlabot. Nākamajās nedēļās tikām pakāpeniski ievadīti produkta pilnveidošanā. Darījām to pakāpeniski, izmantojot dažādus ideju fiksēšanas rīkus. Šāda metode palīdzēja strukturēt domāšanu un secīgi pievērsties inovācijas realizēšanas posmiem. Papildinot jau esošās zināšanas, secinājām, ka jaunietim, uzsākot uzņēmējdarbību, ir jārēķinās ar vairākiem būtiskiem faktoriem. Ar savu pieredzi dalās trīs no "Youth LAB" dalībniekiem – Emīls, Liene un Lauris, kuri, būdami studenti, jau paguvuši spert pirmos soļus uzņēmējdarbībā.

Pētīšana pirms pārdošanas

Svarīgākais, ko sapratām – prioritāte ir klienta, nevis uzņēmēja vēlmes un vajadzības. Emīls atsaucas arī uz savu personīgo pieredzi – lai pēc start-up’a attīstītu uzņēmējdarbību, ir jābūt priekšzināšanām un izpratnei par konkrēto tirgu.

Inovācijas būtiskākais aspekts ir pielietojams risinājums, nevis idejas unikalitāte. Šie jaunieši jau paši ir pārliecinājušies, ka uzņēmējs nevar paļauties tikai uz savu intuīciju, bet nākas daudz plānot, precizēt savu mērķauditoriju, konsultēties ar interesentiem un saprast, vai nav kādi zemūdens akmeņi, kas var apdraudēt visas biznesa idejas stabilitāti.

Ne tikai Emīls, bet arī Liene no savu veidoto startup projektu pieredzes atceras sarežģījumus, ar ko nācās saskarties plānošanas gaitā. Uzņēmuma nozare var būt visdažādākā – ēdināšana, kokapstrāde, grāmatvedība, informāciju tehnoloģijas vai kas pilnīgi cits, taču ikvienā no tām plānošana ir galvenais posms, kura laikā ir jāveic padziļināta izpēte.

Teorija un prakse

Lai arī ir pieejamas dažādas apmācības un programmas, kuras jaunietim ļauj gūt ieskatu uzņēmējdarbībā, ļoti vērtīga ir prakse jau ļoti stabilos uzņēmumos vai organizācijās.

Veidojot uzņēmumu, ir nepieciešams lērums sociālo un praktisko iemaņu (soft skills), kuru jaunietim var nebūt pieredzes trūkuma dēļ, taču to, protams, var mainīt, apzinoties konkrētu prasmju nepieciešamību un mērķtiecīgi tās attīstot. Tā atzīst Lauris.

Paredzot, ka pirmās pāris reizes vēl nāksies izgāzties un aprauties, vēlos spert pirmos soļus tik laicīgi, cik vien iespējams. Dažreiz sev jautāju, kāpēc vēl to neesmu izdarījis. Lauris

Pēc savas ”maiņas” varēšu atpūsties

Liene uzsver, ka jauniešiem, kuri studiju laikā nestrādā, bieži vien ir daudz brīvā laika, kuru lietderīgi var izmantot sava hobija attīstībā, kas ar laiku var kļūt arī par pelnošu biznesu. Tā kā ne visi ir gatavi sākumā strādāt “idejas vārdā”, jaunuzņēmumiem bieži vien ir jārēķinās ar pašu spēkiem. Uzņēmums prasa vairāk laika (vai pat visu laiku), nekā parasts slodzes darbs. Īpaši jaunos uzņēmumos ir svarīgi, lai ne tikai vadītājs, bet arī darbinieki būtu gatavi izdarīt vairāk un veltīt uzņēmumā izaugsmei ne tikai savu laiku, bet arī rūpes. 

Emīls uzskata: ”Manuprāt, uzņēmumu veidot ir grūti, īpaši, ja to dari viens pats. Veiksmīgas uzņēmējdarbības pamatā ir lieliska komanda – nevis vienkārši cilvēki, kam ir daudz brīva laika, bet gan tādi, kuri savstarpēji saprotas un deleģē viens otram konkrētus darba pienākumus.”

Veiksmīgas uzņēmējdarbības pamatā ir lieliska komanda – nevis vienkārši cilvēki, kam ir daudz brīva laika, bet gan tādi, kuri savstarpēji saprotas un deleģē viens otram konkrētus darba pienākumus. Emīls

Ne visi startup ir veiksmes stāsti

Nedrīkst aizmirst, ka gan jaunam, gan pieredzējušam uzņēmējam var nepaveikties un ilgi plānotā tirgus iekarošana paliek neīstenota. Ar to jāsamierinās. Taču jāspēj atšķirt samierināšanos no priekšlaicīgas padošanās. Uz jautājumu – vai nebaidies veidot savu uzņēmumu? – Lauris pārliecinoši atbild: ”Jaunietim, to darot, ceļā stājas šķērslis – pieredzes trūkums –, jo, piemēram, viss laiks, kas tiek pavadīts darba vidē, jau dod kādu izpratni par to, kā efektīvi strukturēt un labi pārvaldīt savu organizāciju. Paredzot, ka pirmās pāris reizes vēl nāksies izgāzties un aprauties, vēlos spert pirmos soļus tik laicīgi, cik vien iespējams. Dažreiz sev jautāju, kāpēc vēl to neesmu izdarījis.”

Gan pašu jauniešu iegūtā pieredze, gan "Youth LAB" praksē apgūtās zināšanas liecina, ka jauniešus no reālas uzņēmējdarbības uzsākšanas galvenokārt attur neziņa un neticība savām spējām. Bet mēs, "Youth LAB" jaunieši, esam pārliecināti, ka no neziņas nav jābaidās, tieši otrādi – ja par ideju “deg” acis, ir jāiet un jādara. Un tad panākumi neizpaliks.

Projekta ''SEB Youth LAB - vieta iedvesmojošiem atklājumiem'' veidotāji: saturs - SEB, dizains - Natālija Šindikova, izstrāde - Karīna Sabecka un Artis Dzundza, projektu vadītājas - Marta Cīrule, Kristīne Melne, Liene Lacberga.
Informējam, ka DELFI portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē.