Sebastiana Fetela otrais čempiona tituls ir aerodinamikas burvja Adriana Ņūveja, saliedētās "Red Bull" komandas un motivētā jaunā vācu pilota kopīgu pūliņu rezultāts. Katras puses atsevišķo ieguldījumu kopējā lietā novērtēt nav viegli, taču nemāniet sevi - Sebastiana Fetela faktors šajā spēlē ir nozīmīgs un neaizvietojams.

Ņūveja jaunais čempions

Čempioni, ar kuriem kopā ir strādājis Adrians Ņūvejs ir visai iespaidīgs: Alens Prosts, Mario Andreti, Naidžels Mansels, Airtons Senna, Bobijs Rahals, Mika Hakinens, Deimons Hils, Žaks Vilnēvs, Kimi Raikonens un tagad arī Sebastians Fetels.

Pēdējos divos gados Fetels ir bijis būtiskākais faktors Adriana Ņūveja panākumu pamatā un otrādi. Abiem kontā ir divi pilotu čempiona tituli un otrais Konstruktoru kauss ir tikai formalitāte. Tituli, uzvaras un pirmās starta pozīcijas ir tikai sausā statistika, tomēr aiz tā visa stāv Fetela cilvēciskais faktors un to vislabāk raksturo tieši Ņūvejs.

"Sebastianam ir ļoti liels dabas dots talants, taču papildus tam viņš ir ļoti mērķtiecīgs, inteliģents un nebaidās no smaga darba," savu jaunāko čempionu raksturoja Adrians Ņūvejs. "Man bieži rodas sajūta, ka viņš ko jaunu iemācās ik reizi, kad dodas trasē un turklāt viņš ļoti reti pieļauj vienu kļūdu divas reizes. Viņš nav augstprātīgs, ja Sebastians nostartē zem līmeņa, kuru uzskata sev par atbilstošu, tad ir ārkārtīgi nikns uz sevi."

Protams, Fetels nav vienīgais pilots Formulā 1, kas no sevis prasa ļoti daudz un smagi strādā, lai mērķi sasniegtu, jo citādi šajā līmenī nemaz nevar. Taču papildus tam Fetelam ir liela zinātkāre par tehniskajām lietām - arī tām, kas tiešā veidā neietekmē viņa pilotēšanu vai uz to vispār neattiecas. Tieši šī dziņa izprast visas detaļas un nianses pēc Ņuveja domām ļāva Fetelam tik pārliecinoši šogad pārspēt savu komandas biedru Marku Vēberu, kuru tradicionāli visi uzskata par tehniski ļoti spēcīgu pilotu, kas mašīnas attīstībā nes milzīgu ieguldījumu.

Fetels pirmais atklāja riepu noslēpumu

Formulā 1 tehniskās attīstības un uzlabojumu sāncensība notiek par sekundes desmitdaļām un bieži simtadaļām, tomēr mašīnas sniegumu trasei nodod tieši riepas. Ja rodas kaut nelielas problēmas ar riepām, tad zaudētas ir sekundes un sūri grūti izcīnītās desmitdaļas ir vējā. Tas vēl vairāk bija attiecināms uz šo sezonu, kad "Pirelli" ienāca F1 ar revolucionāri neizturīgām (pēc īpaša pieprasījuma) riepām. Tieši Fetels pirmais un vislabāk izprata šo neatklāto teritoriju.

Viss sākās vēl iepriekšējā gadā pāris dienas pēc viņa pirmā titula izcīnīšanas. Laikā, kad jaunais vācietis varēja uzdzīvot kopā ar saviem draugiem, viņš piecas dienas pēc kļūšanas par čempionu atgriezās Abu Dabī, lai piedalītos pirmajos "Pirelli" riepu testos. Viņš bija tikai viens no pāris komandu pamatsastāva pilotiem, kas piedalījās testos pilnas abas dienas (vēl bija Fernando Alonso). Kamēr daudzi nolēma atpūsties pēc smagās sezonas, Fetels sāka domāt par savu nākamo čempiona titulu.

Nebūs pārspīlēts, ja apgalvosim, ka 144 apļi šajos testos 'Yas Mariana' trasē ielika stūrakmeni riepu zinībās, kas sezonas pirmajā daļā ļāva Fetelam gūt virsroku.

Taču ar to Fetelam nebija gana. Nesen intervijā "Autosport" žurnālam "Pirelli" sporta nodaļas boss Pols Hemberijs atklāja visai unikālu informāciju, kas ļoti daudz liecina par Fetelu. Testu aizlieguma laikā decembrī, kad piloti bauda brīvdienas, "Pirelli" savā Milānas bāzē rīkoja 'atvērto durvju dienu', kur uzaicināja pilotus, lai prezentētu savas jaunās riepas, izskaidrotu to uzbūvi, īpašības, riepu ražotāja mērķus un attīstības virzienu sezonas gaitā, uzklausītu pilotu jautājumus un padomus. Vienīgais, kas ieradās ciemos pie "Pirelli" bija Sebastians Fetels...

Par Fetela motivācijas līmeni un atdevi bija pārsteigts arī Hemberijs, norādot, ka tāda ir vācu pilota pieeja visām mašīnas attīstības jomām. Fetels pavadīja Milānas bāzē gandrīz divas stundas, kuru laikā uzdeva neskaitāmus jautājumus, ieguva ļoti vērtīhu informāciju un vēl pirms pirmajiem ziemas testiem viņš zināja skaidri un gaiši, ko var sagaidīt no šīm riepām un kādā virzienā komandai ir jāstrādā, lai tām pielāgotos.

Tēpēc absolūti neizbīna fakts, kāpēc Fetels apguva "Pirelli" riepu uzvedību ātrāk un labāk par visiem saviem konkurentiem, ieskaitot savu komandas biedru Marku Vēberu, kuram pāreja no "Bridgestone" uz "Pirelli" bija pamatīgs pašpārliecības pārbaudījums, ar kuru austrālietis mokās visu sezonu - katastrofālie starti tam ir uzskatāms pierādījums.

Tikmēr Fetels pirmajos posmos ļoti uzmanīgi meklēja veidus, kā pagarināt "Pirelli" riepu dzīves ilgumu, pielāgojot savu pilotēšanas stilu un mazinot sānu slodzes uz riepām ātrajos līkumos (vēl viena problēma, ar ko netika galā Vēbers). Protams, "Red Bull" modeļa lieliskie aerodinamiskie rādītāji šo uzdevumu Fetelam atviegloja, taču vai tad tieši tāds nav komandas tehnsikā departamenta (šeit atkal atgriežamies pie Ņūveja) uzdevums?

Kas būs tālāk?

Šosezon priekšā vēl četri posmi, bet aizvien biežāk tiek uzdots jautājums par to, vai Fetels un "Red Bull" tā spēs dominēt arī nākamajā sezonā. Ņemot vērā, ka tehniskie noteikumi gandrīz nemainās uz 2012.gada sezonu, tad nav pamats lielai spēku samēru revolūcijai Formulā 1 un "Red Bull" būs ļoti spēcīgi arī nākamgad.

Kas attiecas uz pašu Fetelu, tad visbiedējošākais konkurentiem un tiem, kas nav sajūsmā par vācieša otro titulu, ir fakts, ka viņam ir tikai 24 gadi un visas iespējas kļūt tikai labākam, pilnveidoties. Viņš jau šobrīd ir pilots, kuram nav izteikta Ahileja papēža un kombinācijā ar Ņūveja izcilajām spējām, šis duets tuvāko gadu laikā varētu sasniegt to līmeni, ar kuru mums saistās pašas leģendārākās pilota un konstruktora savienības Formulā 1: Kolins Čepmens un Džims Klārks vai Kens Tairels un Džekijs Stjuarts.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!