Lai gan šajā sezonā Formula 1 mašīnas nosaukt par elegantām mēle nepagriežas, tās nebūt nevar nosaukt par visu laiku neglītākajām sacīkšu mašīnām. Turklāt skaistums ir subjektīvs jēdziens un gan jau sezonas gaitā pieradīsim pie formulu 'lauztajiem deguniem' – galu galā sacīkšu mašīnu skaistums slēpjas to ātrumā.

"Lauzto degunu" noteikums

Pirms 2012.gada sezonas FIA par 75mm samazināja mašīnas purngala augstumu – tātad visa tā formulas priekšējā daļa, kas kopā ar antispārnu ir kā viena detaļa un tiek stiprināta pie šasijas, drošības apsvērumu dēļ nedrīkst būt augstāk pat 55cm no mašīnas grīdas. Tajā pašā laikā monokoka augstums palika nemainīgs 62,5cm un šeit arī rodas 7,5cm lūzuma zona.

Jautāsiet – kāpēc nevar samazināt arī monokoka augstumu, lai iztiktu bez neglītiem 'pīļdeguniem? Tam ir vismaz divi iemesli – vispirms jau komandu inženieri vēlas maksimāli augstu pacelt mašīnas priekšējo daļu, lai ļautu zem formulas ieplūst pēc iespējas lielākai gaisa plūsmai, kas paātrinoties zem mašīnas aizmugurējās daļas rada vakuuma efektu un nodrošina piespiedējspēku. Otrs iemesls slēpjas priekšējās balstiekārtas ģeometrijā un pat par 7,5cm zemāki augšējo piekares stieņu stiprinājuma punkti neļaus nodrošināt priekšējo riteņu savērsuma leņķu amplitūdu, kas ir nepieciešama "Pirelli" riepu pilnvērtīgai izmantošanai.

"McLaren" izvēlas būt skaisti

Pagaidām tikai "McLaren" komanda (vēl gaidāmas "Mercedes", "Marussia" un HRT jauno modeļu prezentācijas) ir iztikusi bez 'lauztā deguna' secefekta un nenoliedzami "MP4-27″ modelis pagaidām ir seksīgākais šī gada metienā. Nav šaubu, ka Vokingas komanda to nenolēma darīt tikai estētisku apsvērumu dēļ, jo neviens viņu elegancei nepievērsīs uzmanību, ja Hamiltons un Batons būs bezcerīgi lēni. Tātad "McLaren" ir izskaitļojuši, ka šāds risinājums ir tik pat efektīvs vai pat vēl labāks.

Šeit gan jāņem vērā, ka "McLaren" jau izejas pozīcijas bija nedaudz citas – komandas iepriekšējām modelim šasijas priekšējās daļas augstums bija zemāks nekā vairumam konkurentu. Turklāt arī priekšējā antispārna risinājums "McLaren MP4-27″ ir visai atšķirīgs un nodrošina lielāku un precīzāk tēmētas gaisa plūsmas novirzīšanu tieši zem mašīnas. Bez šaubām komanda ir pavadījusi neskaitāmas stundas CFD (skaitļošanas šķidruma dinamika) simulatorā, lai pārliecinātos, ka šāds risinājums neapraks viņu cerības pacīnīties par titulu 2012.gadā.

Heidi Kluma bez krūtīm…

Tostarp jau vairāki F1 eksperti ir nodēvējuši šo Formula 1 mašīnu paaudzi par neglītuma galngalu. Bijušais F1 pilots Hanss Joakims Štuks pat ir paziņojis, ka formulas tagad atgādina supermodeles bez savām labākajām vērtībām.

"Riepas ir pārāk šauras, aizmugurējie antispārni pārāk mazi, priekšējie antispārni pārāk lieli un purngals ir pilnīga izgāšanās," skaidro Štuks. "Iedomājaties Heidi Klumu bez viņas jaukās pēcpuses un krūtīm – tieši to šobrīd noteikumi ir izdarījuši ar Formula 1 mašīnām. Cerēsim, ka tās vismaz būs ātras."

Tostarp arī "Pirelli" motoru sporta nodaļas boss Pols Hemberijs intervijā "Autosport" atzina, ka jaunie modeļi daudzu līdzjutēju izpratnē ir "neglīti kā cūkas". Brits neizslēdza iespēju, ka tas varētu atbaidīt gan līdzjutējus, gan potenciālos sponsorus.

"Tieši tā daudzi līdzjutēji, kas nav tik dziļi iesaistīti šajā sporta veidā, uztvers jauno mašīnu vizuālo tēlu," paziņoja Hemberijs.

Ir bijis vēl briesmīgāk

Galu galā nevar aizmirst, ka šobrīd Formula 1 mašīnu izskatu ļoti lielā mērā nosaka ārkārtīgi stingrie tehniskie noteikumi, kas ierobežo konstruktoru ideju brīvību. 'Lauztie deguni' nav pirmais precedents, kad izmaiņas tehniskajos noteikumos rada ļoti neglītas sekas. Traģikomiskas sekas izmaiņām noteikumos bija arī pagājušā gadsimta sākumā, kad sacīkšu mašīnam tika noteikts limits uz dzinēja cilindru diametru, tomēr tajā pašā laikā netika ierobežots virzuļa gājiens. Tā rezultātā 1910.gadā sacīkšu trasēs devās unikālais "Lion-Peugeot" modelis ar komiski augstu dzinēju mašīnas priekšpusē un garām izplūdes gāzu caurulēm, kas atradās virs pilota galvas.

"Lion-Peugeot" 1910.gada versija bija pietiekami konkurētspējīga – mašīna 80 km sacīkšu distanci veica mazāk kā 40 minūtēs, uzrādot 130 km/h lielu ātrumu, lai arī straujos pagriezienos augstais smaguma centrs bieži lika mašīnai apgāzties. Par laimi autosporta estētiem 1910.gadā voiturette klasē dīvainais franču ražojums piekāpās "Hispano-Suiza" krietni klasiskākajam modelim.

Kas uzvarēs 2012.gadā: skaistums vai efektivitāte? Šo retorisko jautājumu var pagriezt arī citādi: cik garai bez-uzvaru sērijai "McLaren" pietiks pacietības pirms tā pielāgos 'neglītā pīlēna' filozofiju?

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!