Kaut arī Rīgas sabiedriskā transporta elektroniskajai norēķinu sistēmai jeb e-talonam nav būtisku priekšrocību, salīdzinot ar iepriekšējo kompostrētāju norēķinu sistēmu, tās lietošana un uzturēšana tuvākajos 13 gados izmaksās vismaz par 100 miljonus latu vairāk, revīzijā konstatējusi Valsts kontrole (VK).

Neskatoties uz būtisko sadārdzinājumu, SIA "Rīgas satiksme" (RS) pirms lēmuma pieņemšanas par kopīga uzņēmuma dibināšanu ar "Affiliated Computer Services Solutions France S.A.S", izveidojot SIA "Rīgas karte", lai ieviestu elektronisko norēķinu sistēmu, nenoteica sasniedzamos rezultātus un neizvērtēja pieaugošo izmaksu pamatojumu iepretī sabiedriskā transporta lietotāju un pakalpojuma sniedzēju ieguvumiem.

RS, neizmantojot pretendentu atlases sarunu procedūras nolikumā noteiktās tiesības pieprasīt papildu informāciju par noteiktiem izdevumu posteņiem piedāvājumos, kurus bija iespējams salīdzināt, noslēgusi līgumu ar uzvarētāju, kura iesniegtās izmaksas bija par 1,064 miljoniem latu lielākas nekā cita pretendenta piedāvājumā.

Lai arī RS bija tiesīga piesaistīt pieejamos ES fonda līdzekļus 2007.-2013.gada plānošanas periodā, kapitālsabiedrība to nedarīja.

VK uzskata, ka izvēlētais e-talona ieviešanas modelis ar kopīga uzņēmuma starpniecību nepamatoti palielinās sabiedriskā transporta pakalpojumu izmaksas un tarifus, kā arī prasīs papildus Rīgas nodokļu maksātāju naudu kompensācijām pārvadātājam.

RS ekonomiski nepamatoti ir apņēmusies par elektroniskās norēķinu sistēmas uzturēšanu 13 gados samaksāt līdz pat Ls 16,034 miljoniem latu vairāk nekā to savā piedāvājumā bija apņēmies veikt pats darījuma partneris. Elektroniskās norēķinu sistēmas uzturēšana ar kopīga uzņēmuma starpniecību Rīgas Satiksmei 13 gados izmaksās līdz pat 7,445 miljoniem latu vairāk nekā sistēmu uzturot pašu spēkiem, jo saskaņā ar kopīgā uzņēmuma dibināšanas līgumu šāda summa tiks izmaksāta dividendēs otram dalībniekam.

Turklāt RS saņemtās dividendes no SIA "Rīgas karte", kas saskaņā ar biznesa plānu 13 gadu laikā var sasniegt līdz pat 7,750 miljonus latu, nebūs jāiekļauj aprēķinos par RS zaudējumiem un piešķiramo dotāciju, tādējādi par šo summu nesamazinot ar dotāciju kompensējamos zaudējumus.

VK arī konstatēja, ka RS 2009.gadā trīs mēnešu laikā nepamatoti no pasažieriem iekasējusi 594 221 latus, prettiesiski palielinot maksu par braukšanas biļeti pie transportlīdzekļa vadītāja laikā, kad pasažieriem nav iespēju citur iegādāties vienu vienreizējās braukšanas biļeti.

VK secinājusi, ka izveidotā atlaižu sistēma netiek efektīvi pārvaldīta, jo tā nenodrošina viedkartei piesaistītā atvieglojuma zaudēšanu brīdī, kad pasažieris ir zaudējis atlaides saņēmēja statusu.

Revīzija RS veikta par laiku no 2008.gada 1.janvāra līdz pērnā gada 30.aprīlim, atsevišķiem darījumiem līdz 31.oktobrim.

Sabiedrība par atklātību "Delna" vērsusies pie Rīgas domes priekšsēdētāja, lūdzot izvērtēt RS valdes priekšsēdētāja Leona Bemhema atbildību par VK konstatētajiem pārkāpumiem un lemt par viņa atbilstību amatam.

"Delna" uzskata, ka VK revīzijas ziņojums liecina par neefektīvu un nelietderīgu pašvaldības līdzekļu tērēšanu. Organizācija uzskata, ka nav pieļaujams, ka pēc tik būtiskām problēmām, kādas Valsts kontrole konstatējusi e-talona ieviešanā Rīgas sabiedriskajā transportā, kā arī ņemot vērā ievērojamo sabiedriskā transporta biļešu cenu pieaugumu, pašvaldības ieguldījumu šajā uzņēmumā, netiek izvērtēta uzņēmuma vadītāja atbildība un atbilstība ieņemamajam amatam.

Pati RS gan vēl pirms VK revīzijas publiskošanas norādīja, ka revidenti nav konstatējusi pārkāpumus, bet tikai pauduši savu viedokli par sistēmas ieviešanas lietderību.

VK pieeja, izdarot secinājumus un apgalvojumus, balstīta uz šā brīža ekonomisko situāciju un drīzāk vērsta uz īstermiņa finanšu ieguvumiem, uzskata RS. Savukārt, pārejot uz elektroniskajiem norēķiniem, RS prioritāte bija ilgtermiņa ekonomiskais ieguvums, nepieciešamība palielināt pakalpojuma sniegšanas efektivitāti, izveidot klientu servisu, paplašināt biļešu klāstu, biļešu sistēmas elastību un finanšu drošību.

"Rīgas satiksme" nepiekrīt VK "izvirzītajām versijām" par dažādiem riskiem, kas saistīti ar izvēlēto sistēmas uzturēšanas modeli un tā turpmāko ietekmi uz "Rīgas satiksmes" ieņēmumu un izdevumu sadaļu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!