Foto: Publicitātes foto
Vienības velobrauciena pirmsākumi meklējami tā dēvētajos Ulmaņlaikos - Latvijas pirmās brīvvalsts laikā no 1936. līdz 1939.gadam. Starti tika doti visu apriņķu centros ar finišu Rīgā, izņemot 1937.gadu, kad riteņbraucēji finišēja Jelgavā. Mūsdienās Vienības brauciens ir atjaunots kopš 1995.gada.

Vienības brauciens tā pirmsākumos bija nacionāla mēroga un patriotisma caurstrāvots notikums, kas pielīdzināms Dziesmu svētkiem. Tajā piedalījās visu novadu iedzīvotāji.

"Sacensības notika divas dienas, kuru laikā ikviena dalībnieka mājinieki, pagasta un pilsētu iedzīvotāji otrajā plānā atstāja ikdienas rūpes, aktīvi juta līdzi saviem varoņiem un klausījās radio tiešraides. Katra apriņķa gods bija dalībniekus laipni uzņemt, paēdināt un naktī izguldīt, bet uzvarētājus sagaidīt mājās ar ovācijām un jautru lustēšanos. Tas bija liels notikums!" stāsta Saulkrastu Velosipēdu muzeja direktors Jānis Serēgins. "Mūsdienās sacensības ilgst vienu dienu, taču saglabājušās tradīcijas dalībniekus palutināt ar gardu putru, dzērieniem vai citiem veselīgiem pašmāju produktiem, rūpējoties par patriotisku un pacilājošu noskaņu visa pasākuma laikā. Tāpat palikusi tradīcija nodrošināt veselības aprūpi, veloremontu un drošību sacensību laikā."


Vienības brauciena pirmsākumos maršrutu garums, kas tika pieveikts ar visparastāko velosipēdu, varētu pārsteigt pat mūsdienu riteņbraucējus, kuri ikdienā dod priekšroku modernākiem braucamrīkiem. "Piemēram, 3. Latvijas riteņbraucēju Vienības braucienā bija sešas klases. No tām garākā bija 275 kilometri pieredzējušiem sportistiem (kuri bija uzvarējuši distancēs virs 50 kilometriem), bet īsākā - 70 kilometri vecvīriem (vecākiem par 45 gadiem)," stāsta muzeja direktors. "Pat sacensību vecākā dalībniece Leontīne Bebris (50 gadi) godam pieveica dāmu klases 72 kilometru distanci!"

"Godinot velobraucēju izturību un cīņassparu, Latvijas pirmās brīvvalsts laikā tika sveikts ikviens dalībnieks – sportists, vecākais velobraucējs, dāmas, cilvēki ar invaliditāti… Tā kā riteņbraukšana tolaik bija populārākais sporta veids, un Latvija varēja lepoties ar sešām velosipēdu rūpnīcām un vairāk kā 30 mazām velodarbnīcām, balvas bija iespaidīgas – jauni velosipēdi posmu uzvarētājiem, kausi, medaļas, pašvaldību speciālbalvas, rakstāmlietas un citas piemiņas balvas," stāsta Jānis Serēgins.

Mūsdienās godināšanas tradīcija ir palikusi spēkā – pie atbalstītāju balvām un piemiņas veltēm tiek ne tikai posmu labākie, bet ikviens dalībnieks.

Šogad Vienības braucienā būs trīs distances - Latvijas Olimpiskās komitejas (LOK) Sporta brauciens (102 kilometri), SEB MTB brauciens (47 kilometri) un "Itera" Tautas brauciens (37 kilometri).

Foto: materiāli no Saulkrastu Velosipēdu muzeja direktora Jāņa Serēgina kolekcijas

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!