Foto: Shutterstock

Vegānisms pēdējā laikā gūst arvien lielāku popularitāti. Dažādas aptaujas visā pasaulē sniedz atšķirīgus rezultātus, bet kopumā vegānismu kā savu dzīvesveidu izvēlas apmēram 1% pasaules iedzīvotāju – vairāk nekā 79 miljoni cilvēku. Tas licis mainīt arī pārtikas ražotāju un tirgotāju paradumus.

Saskaņā ar statista.com datiem, absolūtā vegānisma līdere ir Indija – tur sevi par vegāniem uzskata 9% iedzīvotāju. Taču jāņem vērā, ka Indijā veģetārisms un vegānisms sakņojas dziļi šīs valsts kultūrā, vēsturē un tradīcijās. Daudzviet pasaulē tā ir ļoti jauna tendence. Eiropā līderos izvirzījusies Vācija, kur šādu dzīvesveidu izvēlas apmēram 3% sabiedrības, tai seko ASV ar 2% vegāniska dzīvesveida piekritējiem. Statistikas dati liecina, ka ASV vegānu skaits trīs gadu laikā pieaudzis pat par 600%.

Dažādas aptaujas visā pasaulē uzrāda atšķirīgus rezultātus, tomēr kopumā var secināt, ka lielākais vegānu īpatsvars ir Āzijā, bet Eiropas valstīs to skaits svārstās vidēji no 1% līdz 4% iedzīvotāju.

Latvijā, līdzīgi kā daudzās citās Eiropas valstīs, vegāni ir aptuveni 1% iedzīvotāju. Un, tāpat kā citur pasaulē, arī Latvijā šis viens procents ir pamanīts: tiek atvērtas arvien jaunas vegāniem draudzīgas kafejnīcas un restorāni, un arī citi uzņēmumi, kuros var iegādāties pārtiku, iekļauj savā sortimentā vegāniem piemērotus produktus.

"Mūsdienās cilvēkam, kurš nelieto uzturā gaļu vai jebkādus dzīvnieku izcelsmes produktus, nebūt nav jāatsakās no iecienītajām uzkodām. Arī "Narvesen" iet līdzi laikam un lielākajās tirdzniecības vietās piedāvā iegādāties vegānisko burgeru, veģetāro kebabu, kafiju ar auzu pienu, izcilas karstās uzkodas bez dzīvnieku izcelsmes sastāvdaļām, kā arī pašu svaigāko jaunumu – hotdogu ar vegānisko desiņu," stāsta SIA "Narvesen Baltija" mārketinga un komunikācijas departamenta direktore Ilze Dumceva.

"Tas ir tikai viens piemērs, kā tradicionāli un iemīļoti produkti var tikt pielāgoti, lai nevienam no tiem nebūtu jāatsakās pārliecības vai uztura specifikas dēļ. Turklāt šādi jauni produkti, kas parādās Latvijas tirgū, ir arī jauna ekonomikas izaugsmes niša – piemēram, "Narvesen" vegāniskās hotdogu desiņas tiek ražotas tepat, Latvijā, sadarbībā ar ražotāju "Milzu"," atklāj Dumceva.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!