Lētie roltoni, pulveru zupas un kartupeļu putras – ātrākais ceļš uz papildu kilogramiem
Foto: Shutterstock

Kādreiz, dodoties izbraucienā ārpus mājas, mēdzam taču paķert līdzi piemājas veikalā pavisam lēti nopirktās ātri pagatavojamās nūdeles, pulveru zupiņas un putras, ko gatavo tik vienkārši – pulverim uzlejot karstu ūdeni? Taču šajos produktos nav iespējams atrast pat ne vienu vienīgu vērtīgu plusiņu.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Apskati sastāvdaļas

"Roltoni" jau kļuvis par sugas vārdu, lai apzīmētu viegli pieejamās un ātri pagatavojamās nūdeles. "Šo produktu cena, protams, izsaka visu, bet iesaku pameklēt citas ātri pagatavojamo ēdienu alternatīvas ar labāku sastāvu," stāsta uztura speciāliste Lizete Puga. "Šajos produktos man grūti atrast kaut vienu vērtīgu lietu! Ir pieejami citi produkti, piemēram, ar karstu ūdeni aplejamās auzu pārslas, griķu pārslas, rīsu pārslas, bet kuriem nav piecpadsmit sastāvdaļas, kā tas ir roltonu nūdelēs."

Produkta marķējumā sastāvdaļas norādītas dilstošā secībā. Tās, kas minētas sākumā, ir visvairāk. "Piemēram, labās rīsu nūdelēs būtu jābūt tikai rīsu miltiem, labos kviešu makaronos – tikai augstākās kvalitātes kviešu miltiem, olai, var būt arī sāls. Bet, ja redzam, ka sastāvdaļu saraksts ir ļoti garš, tad vajadzētu padomāt, vai arī mājās gatavojot mēs izmantotu piecpadsmit sastāvdaļas un pieliktu klāt vēl trīs veidu garšas pastiprinātājus," teic uztura speciāliste.

Ko nozīmē zema uzturvērtība

Roltoniem, pulveru zupām, pulveru putrām un citiem šāda veida produktiem uzturvērtība ir gaužām zema. "Tas it tikai ātru kaloriju avots!" Uztura speciāliste skaidro - "lai teiktu, ka produkts ir veselīgs un varam lietot ikdienas uzturā, tam būtu jāsatur šķiedrvielas, vitamīni, minerālvielas. Bet šie produkti ir pliki ogļhidrāti, kas dod ātri zūdošu enerģiju. Tie ātri paceļ cukura līmeni, bet sāta sajūtu nedod."

Šādos produktos ir pilnīgi hidrogenēti tauki, un tas nozīmē, ka tie ir pilnīgi izmainīti tauki. "Varētu teikt, ka apēdot paciņu roltonu, mēs jau esam uzņēmuši dienā nepieciešamo devu ar piesātinātajām taukskābēm. Šādu produktu lietošana var veicināt holesterīna līmeņa pieaugumu, tāpat arī liekā svara attīstību. Ja piesātinātās taukskābes uzņemam daudz, mums tās būtu jāizlīdzina ar fiziskajām aktivitātēm, bet, ja šādu aktivitāšu ikdienā nav daudz, tad tas ir ātrākais ceļš pretī liekajiem kilogramiem," stāsta Lizete Puga.

Turklāt šādos produktos ir ļoti daudz sāls. "Ar to mazo roltonu paciņu uzņemam dienā nepieciešamo sāls devu. Dienas norma pieaugušajiem ir 5 grami sāls. Un, ja roltonos ir 4,5 grami, tad dienas norma jau izpildīta. Bērniem tā ir pat vairāk nekā dienas norma." Un, kā izrādās, kaitīgas ir ne tikai makaronu piedevas, kas iepakotas līdzi, bet paši makaroni. "Ja skatāmies pašus makaronus, tad tajos ir šis lielais sāls daudzums. Ne tikai tajā pulverīti, ko pievienojam," stāsta speciāliste.

Var jau teikt, ka vienreiz apēsti šādi produkti neko ļaunu nenodarīs, bet varbūt ir vērts sākt ar nelielu solīti dzīvesveida izmainīšanā. Jo apēstie nevērtīgie produkti tikai lēnām plusojas viens pie otra. "Tas vienkārši ir stāsts par kvalitatīvu ēdienu, bet šādi produkti ir tukši, bez jebkādas vērtības. Pliks ogļhidrātu un cukura avots ar sāli," stāsts Lizete Puga.

Tags

Nevērtīgs uzturs Ēdienu uzturvērtība
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form