Našķis paliek našķis, arī sportojot
Foto: Shutterstock

Saspringtā darbu dunā nereti tik dienas beigās attopamies, ka roka paslīdējusi un apēsta gan piemājas veikalā nopirktā citronu biezpienmaizīte, gan kolēģa jubilejas kliņģeris, gan slepus no somiņas izvilktās šokolādes konfektes. Kaut arī apzināmies, ka našķi ar augstu tauku, sāls un pievienotā cukura daudzumu – bulciņas, čipsi, kūciņas un cepumi – dod vien mirkļa prieku, mēs mēdzam ar tiem našķoties. Kā izvēlēties našķus rudenī, kad enerģiju gribas, bet papildu kilogramus gan nē?

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Mistiskā formula ar nedaudz cukura, sāls un sviesta

"Ja izvēlamies veselīgus, pilnvērtīgus našķus, kuros ir daudz olbaltumvielu un citu vērtīgu uzturvielu, uzkodas var būt pat neatņemama svara zaudēšanas komponente. Ir tādi našķi, kas var radīt sāta sajūtu dienas garumā, tādējādi samazinot tieksmi pēc neveselīgajiem produktiem," skaidro uztura speciāliste Guna Bīlande. Pēc viņas teiktā, veselīga izvēle ir tad, ja pārtikas produkta sastāvā ir mazāk par 3 gramiem tauku, mazāk par 1,5 gramiem piesātināto taukskābju, mazāk par 5 gramiem cukura un mazāk par 0,3 gramiem sāls. Tāpēc Guna iesaka sekot līdzi produktu marķējumam vai vēl labāk - gatavot našķus pašiem, jo tas ļauj kontrolēt pievienotā sāls, cukura un taukvielu daudzumu. "Tieši cukurs, sāls un sviests ir tie, pēc kuriem mūsu organisms tiecas atkal un atkal. Ne velti omes, vārot putru vai cepot, pievieno nedaudz cukura, nedaudz sāls un nedaudz sviesta – garšas kārpiņas gavilē. To izmanto arī pārtikas industrija".

Pārāk daudz fruktozes veicina svara pieaugumu

Izvēloties našķus veikalā, svarīgi aplūkot, cik ogļhidrātu, cukura, tauku un transtaukskābju, sāls ir produktā. "Lai našķis būtu veselīgs, šos vēlamies pēc iespējas mazāk, savukārt olbaltumvielas un šķiedrvielas – pēc iespējas vairāk". Uztura speciāliste skaidro, ka visvairāk tiek runāts par trim ogļhidrātu veidiem – cieti, cukuriem un šķiedrvielām. "Lai cilvēka smadzenes, sirds un citi muskuļi varētu funkcionēt normāli, nepieciešams uzturēt pastāvīgu glikozes līmeni asinīs". Cukurs ir pārtikas produkts, kas ir kristāliska, salda, parasti balta viela, ko galvenokārt izmanto saldajai garšai. "Ķīmiski cukuru veido glikozes un fruktozes "laulība". Pārmērīgi daudz fruktozes var veicināt svara pieaugumu". Cukurs ne vienmēr uz marķējuma norādīts kā cukurs. "Tam ir vairāk nekā piecdesmit dažādu nokrāsu jeb vārdu. Kukurūzas sīrups, glikoze, fruktoze, glikozes–fruktozes sīrups, kokosriekstu ziedu nektārs, dateļu cukurs, dekstroze, saharoze, laktoze un maltoze ir vien neliela daļa no tiem." Tas, kā cukurs uzvedīsies organismā, atkarīgs no produktā esošo šķiedrvielu daudzuma. "Jo vairāk produktā būs šķiedrvielu, jo cukurs asinīs uzsūksies lēnāk".

Ne tikai kaloriju skaits

Svara pieaugumu veicina ne tika kalorijas, tāpēc būtu nepareizi sekot tikai kaloriju norādēm uz produkta marķējuma, norāda uztura speciāliste. Ne tikai cukurs vai tauki paši par sevi var radīt svara pieaugumu, arī uzkodas nepareizos laikos. "Uzkodas vēlu vakarā vai našķošanās visas dienas garumā var radīt svara pieaugumu, pat ja tiks ēsti visdiētiskākie produkti". Vakarā nevajadzētu aizrauties ne tikai ar neveselīgajām uzkodām, bet arī ar saldajiem, sulīgajiem augļiem. "Protams, augļi noteikti ir jāēd. Tajos ir glikoze un fruktoze, bet sastāvā ir arī daudz citu vērtīgu savienojumu – šķiedrvielas, minerālvielas, vitamīni, antioksidanti, organiskās skābes, kas palīdz saglabāt labu veselību. Tomēr vēlu vakarā apēdot kaudzi ābolu, melones vai vīnogu ne par kādu veselīgumu runāt nevar". Kā vakara uzkodu Guna Bīlande drīzāk iesaka kaut ko nelielu un taukvielām vai olbaltumvielām bagātu, lai radītu ilgstošu sāta sajūtu un apmierinājumu, piemēram, tumšo šokolādi vai karoti riekstu sviesta. "Olbaltumvielas rada sāta sajūtu, bet tauki ir vienīgie, kas dod apmierinājuma sajūtu, un tas ir pierādīts pat zinātniski".

Našķis paliek našķis, arī sportojot

"Pat, ja tie ir veselīgie našķi, tas nenozīmē, ka tos var ēst bezgalīgos daudzumos," uzskata fitnesa trenere Līga Dziļuma. Reizēm kļūdaini domājam, ka, ja sportojam, tad varam atļauties vairāk našķu, tomēr "tā ir ilūzija, kas nereti noved pie svara pieauguma". Līga iesaka izmēģināt citu pieeju, kas palīdzēs bez liekas piepūles ievērot veselīgus ieradumus. "Ieteiktu sportot tāpēc, lai justos labi, lai ķermenis būtu vesels un spēcīgs, un iesaku ēdienu uztvert kā degvielu, kas dod enerģiju un labsajūtu. Nevis domāt par sportu kā sodu tam, ka apēsts kāds našķis par daudz." Pēc fitnesa treneres teiktā, tas nenozīmē, ka jāatsakās no našķiem vispār. "Pilnvērtīgi našķi, kas sastāv no pilngraudu produktiem, žāvētiem augļiem un sēklām, būs pat labs enerģijas avots pirms treniņa, kā arī palīdzēs atjaunoties pēc slodzes".

Idejas mazkaloriju našķiem

Līga Dziļuma, ievērojot veselīgu dzīvesveidu, ģimenē rada pilnvērtīgus saldumus, kas ir ļoti garšīgi, bet kuros ir maz kaloriju. Viņas ģimene novērtējusi gan zemesriekstu sviesta un šokolādes saldējumu, gan gardos braunijus bez pievienotā cukura, gan ķirbja un apelsīnu kūku. Pamēģini arī tu!

Tags

Veselīgi saldumi Veselīgi našķi Vegānu kūka Vegānu saldējums Braunijs Veselīgas uzkodas Figūrai draudzīgas uzkodas Cukurs
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form