Viena no cilvēku iemīļotākajām nodarbēm ārkārtējās situācijas laikā ir ēdiena gatavošana. Tā kā sarežģītais posms nav atcēlis garšu kārpiņu lutināšanu, šoreiz "Tasty" aicina iepazīties ar sešiem kulinārijas "projektiem", kas šajā sarežģītajā laikā gatavotājiem palīdz aizgaiņāt drūmās domas un tikt galā ar bezdarbību, bet ēdājiem – atvieglot ikdienu.

Latvijā izsludinātā ārkārtējā stāvokļa laikā DELFI publikācijas par jaunā koronavīrusa izraisīto slimību Covid-19 pieejamas bez maksas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

"Gardā siļķe kažokā"

Ar nosaukumu "Gardā siļķe kažokā" sevi veiksmīgi pieteicis Reizenbergu ģimenes bizness. Kā sarunā ar "Tasty" pastāstīja Andris Reizenbergs, pasaules mērogā pazīstamais bārmenis ar pavāra un konditora profesiju, ideja neradās pēkšņi. "Uz visiem svētkiem mana sieviņa gatavo siļķi kažokā. Vienmēr skatījos un domāju, cik labi viss ne tikai kopā izskatās, bet arī garšo, tāpēc jau sen radās doma vietnē "Instagram" uztaisīt "šubas" profilu un taisīt pēc pasūtījuma. Kūkas un saldos var pasūtīt, bet "šubu" nekur nebiju redzējis – gan jau kaut kur lielveikalos var pasūtīt, bet tas vairs nav tas."

Reizenbergs teic, ka ideja aizmirsta un palikusi karājamies gaisā līdz brīdim, kad valstī izsludināts ārkārtējais stāvoklis. "Lai vienkārši nesēdētu četrās sienās, izdomājām pamēģināt trauciņos uztaisīt "šubu" un ielikt pārdošanā. Aizskrēju uz tirgu visu sapirkt un braucot domāju, kaut tik neviens šodien kaut ko tādu jau nebūtu ielicis. Biju nedaudz sabijies, jo, nedod Dievs, kāds būs paspējis jau ielikt pirms mums." Sākumā iepirkti 10 trauciņi un viss nepieciešamais pagatavošanai, bet pēc tam puse vakara pavadīts pie plīts. "Ieliku internetā paziņojumu, ka man ir 10 siļķes kažokā, un ātri vien telefons bija karsts," atceras Reizenbergs, piebilstot, ka arī šobrīd cilvēku interese ir gana liela.

Andris vairāk nodarbojas ar produktu iegādi, sagatavošanu un piegādi, savukārt sieva ir galvenais proporciju noteicējs. Ja iesākumā pārdošanā piedāvāta tikai "šuba", tad nu jau ēdienkarte papildināta ar auksto zupu, "Nevainīgo Mēriju" un auksto gaļu jeb galertu. "Mēs attīstāmies, un arī pasūtījumu kļūst vairāk. Manuprāt, siļķe kažokā cilvēkus tik ļoti uzrunāja tādēļ, ka viņi ir noilgojušies pēc kaut kā klasiska, ko ikdienā negatavo. Tas arī nav tik vienkārši – pat bietes novārīt nav viegli. Padomju laika ēdiens cilvēkiem asociējas ar kreptīgumu, piemēram, "šubu" ar majonēzi, krējuma mērcīti, kartupeli un bietēm."

View this post on Instagram

A post shared by Garda_Silke_Kazoka (@garda_silke_kazoka) on Apr 20, 2020 at 9:54am PDT


Reizenbergs norāda, ka sortimenta paplašināšanās saistīta arī ar izmaksām – piegādāt tikai siļķi kažokā kļuvis finansiāli neizdevīgi. "Domāju, ka pie siļķītes taču gribas arī klāt padzerties. Un ko gribas? Ne jau ābolu sulu, tāpēc loģisks solis šķita piedāvāt "Nevainīgo Mēriju"." Pavasarī ik gadu aktualitātes uzplaukumu piedzīvo aukstā zupa. Kā uzsver Reizenbergs, transportējot to nevar sabojāt un mājās tā neprasa īpašu uzglabāšanu. Savukārt aukstās gaļas ieviešana ēdienkartē esot sievas nopelns. Viņš teic, ka pats nav aukstās gaļas fans, taču nolēmuši pamēģināt un devušies uz tirgu iepirkt cūku kājas. "Pieprasījums bija diezgan liels, vienā brīdī vairs netikām galā, tāpēc tagad meklējam vēl vienu katlu."

Šobrīd labumu gatavošana notiek mājās. Reizenbergs norāda, ka viņš Valsts ieņēmumu dienestā (VID) ir reģistrējis saimniecisko darbību, kā arī nokārtojis nepieciešamās formalitātes ar Pārtikas un veterināro dienestu (PVD). Lielu paldies par palīdzību Reizenbergs teic arī brālim, kurš tur rūpi par mājaslapu un saziņu ar klientiem.

Andris atklāj, ka šajā laikā daudzi mēdz ēdiena piegādes pakalpojumus izmantot kā pārsteigumu garastāvokļa uzlabošanai, nosūtot porciju draugiem un tuviniekiem. Taču, runājot par "Gardās siļķes kažokā" nākotni pēc ārkārtējās situācijas atcelšanas, Reizenbergs norāda – šobrīd tiek apsvērta ideja par nelielas kafejnīcas atvēršanu. "20. aprīlī bija pagājis mēnesis, kopš strādājam pie šī projekta. Laiks ir aizskrējis, tikai Lieldienās paņēmām divas brīvdienas, lai atvilktu elpu, jo skrējiens ir pamatīgs. Jāiet uz priekšu, jāiet līdz galam!"

"The Ribiņas"

Jaunu kulināro projektu "The Ribiņas" pandēmijas laikā uzsācis arī uzņēmējs un šefpavārs Mārcis Krūmiņš, kurš ikdienā saimnieko "333 Cafe". Ierastajā ritmā diena tiek pavadīta, apkalpojot klientus un nākot klajā ar jaunām receptēm, taču ārkārtējās situācijas laiku viņš saredzējis kā īsto brīdi, lai attīstītu ideju, kur galvenajā lomā ir ribiņas. "Sākumā mēs paši tās marinējam, pēcāk lēni, 4-5 stundu garumā gatavojam, glazējam un tikai tad liekam vakuuma iepakojumos un piegādājam."

Mārcis norāda, ka vēlme savu veikumu piegādāt līdz pat namdurvīm bijusi jau senāk, taču tikai un vienīgi pie ribiņām domas nebija apstājušās. "Pirms šīs situācijas tam vienkārši nebija laika. Tagad, protams, ir brīvāks, un šis laiks patiesībā piespiež tevi domāt vēl vairāk un meklēt citus risinājumus. Šis ir mans privātais izdzīvošanas projektiņš sarežģītajā laikā, kas apvienots ar priecīgiem cilvēkiem, kuri par adekvātu ciparu var saņemt kvalitatīvu produktu."

View this post on Instagram

A post shared by the RIBIŅAS (@theribinas) on Apr 20, 2020 at 12:40pm PDT


Kā stāsta Krūmiņš, gaļu sagādā vietējie ražotāji, bet viņš pieliek roku tālākajā procesā – no marinēšanas līdz piegādei. "Lai konkrēto produktu sagatavotu, paiet divas dienas," atklāj vīrietis.

Ārkārtējās situācijas periods Latvijā jau tuvojas pusotram mēnesim, taču šis projekts "palaists tautās" vien pirms neilga brīža. "Manuprāt, tas nav ļoti vēlu. Man vienmēr ir paticis visu nostrādāt līdz galam, lai esmu pilnībā pārliecināts, ka naktī varēšu mierīgi gulēt – visas detaļas ir pārdomātas. Kamēr visu sataisījām, pagāja laiks."

Jau pirmajā dienā cilvēku atsaucība bijusi necerēti liela, min Krūmiņš. "Draugu un paziņu loks, kas izveidojies gadu laikā, ļoti atbalsta šādu iniciatīvu un sūta pozitīvas atsauksmes par testa versijām. Tieši tāpēc bija skaidrs, ka šo projektu var laist arī plašāk. Šobrīd viss ir aizgājis ļoti labi, redzēs, kā būs tālāk. Nevaru apsolīt, bet ļoti gribētu šo projektu turpināt arī tad, kad dzīve atgriezīsies vecajās sliedēs."

"MB Kitchen"

Miķeļa Bendika ikdienas nodarbošanās nav saistīta ar kulināriju. Viņš ir strādājis par komandu un departamentu vadītāju dažādos uzņēmumos, bet šobrīd sevi sauc par konsultantu efektivitātes un digitālās transformācijas jautājumos. Taču ēst gatavošana bijusi vīrieša hobijs un terapija jau kopš 10 gadu vecuma. "Ikdienas darbā rezultāts ir novērojams, taču tas nāk ļoti lēni. Savukārt ēdiena gatavošanā var skaidri redzēt sākumu un beigas, un tas man vienmēr bijis svarīgi. Uzreiz veidojas atgriezeniskā saite un iespējams saprast, vai tas bija labi vai nē. Atgriezeniskā saite un cilvēku prieks mani motivē visvairāk."

"Vienmēr esmu domājis par to, ka varētu uztaisīt "street food" nojumīti vai mazu kafejnīciņu, taču pamatdarbs ir absolūti citā jomā, tāpēc ideja tā arī palikusi domu līmenī," stāsta Bendiks. Gadu gaitā radi un draugi varējuši viņa gatavotos labumus baudīt svētkos, pasākumos un pat pārgājienos, taču šobrīd, ārkārtējās situācijas laikā, kad kopā sanākšanas pasākumi atlikti, tādas iespējas nav. Taču "Instagram" kontā Bendiks arvien vairāk saņēmis aicinājumus: "Kad kaut ko gatavo, uztaisi nedaudz vairāk un atved arī mums." Laika aizpildīšanas un draugu iepriecināšanas nolūkā vīrietis aicinājis gribētājus pieteikties, kas arī devis iespēju "iztestēt", kādā virzienā nākotnē varētu savas kulinārās prasmes likt lietā. "Šis laiks, kad visi, arī es, lielāko daļu laika pavada mājās, bija laba motivācija, lai pamēģinātu darīt to, par ko domāju jau sen."

View this post on Instagram

A post shared by Miķelis Bendiks / MBkitchen (@mbkitchen_) on Apr 12, 2020 at 12:18am PDT


Izmēģinājuma raunds bijis veiksmīgs – radi un draugi nogaršojuši viņa veikumu, atzinuši par labu esam, kā arī dalījušies padomos, kā garšu buķeti padarīt vēl bagātīgāku. Tas devis motivāciju nopietnāk izvērtēt iespēju "MB Kitchen" labumus piedāvāt citiem, iespējams, hobiju pārvēršot nelielā biznesā. Šobrīd Bendiks sācis padziļināti interesēties un noskaidrot nepieciešamās formalitātes, kas jāveic, lai sevis gatavotos labumus varētu piedāvāt un piegādāt ikvienam interesentam, ne tikai kā pašizolācijas prieku draugiem. "Aktīvi strādāju pie tā, lai atrastu sadarbības partnerus un varētu to piedāvāt kā reālu pakalpojumu cilvēkiem," stāsta Miķelis. "Viens variants ir vērt vaļā savu uzņēmumu, otrs – pieslēgties jau esošam."

Kas tad īsti ir viņa ēdienkartes augšgalā? Tā ir plucināta cūkgaļa ar kartupeļu biezputru un svaigu kāpostu jeb "coleslaw" salātiem. "Pirmkārt, tas ir izteikts "comfort food". No tā var ļoti labi paēst, un iestājas "ēdiena koma". Otrkārt, pagatavošana ir ļoti piņķerīga. Tas ir dikti laikietilpīgi, un neviens normāls cilvēks sev vakariņas netaisīs 7–11 stundas. Treškārt, šis ēdiens ir ārpus ikdienas normas. Mēs ikdienā bieži ēdam cūkgaļu, bet ne šādā formātā. Amerikāņu stila ēdiens dod eksotikas sajūtu," pārdomās dalās Miķelis.

"Valtera restorāna" kiosks pie loga

"Valtera Restorāns" aktīvi darbojas kopš 2013. gada, piedāvājot viesiem iepazīt Latvijas jauno laiku virtuvi. Kopš aprīļa vidus pie viena no restorāna logiem iekārtots mini kiosks, kur iespējams iegādāties uz vietas ceptu saldskābmaizi un sendviču komplektus. "Kā jau vienmēr, īpašās idejas prātā parasti ienāk spontāni," teic restorāna īpašnieks Valters Zirdziņš. Viņš skaidro, ka šis projekts radīts hobijam un priekam, kā arī lai mazinātu drūmumu un bēdu ieleju, kas paveras, skatoties uz nozari un mazajām vietām kopumā. Ar maizes cepšanu un labumu gatavošanu šefpavārs šobrīd pamatā nodarbojas viens, taču saka lielu paldies ikvienam, kas brīvprātīgi iesaistījies saimnieciskos darbos vai padomu sniegšanā.

"Kad restorāns darbojās ikdienas režīmā, bija diezgan daudz vietējo piegādātāju," atklāj Zirdziņš, piebilstot, ka vienošanās, piemēram, par zaļumu audzēšanu notikusi jau ziemā. "Vienojāmies, ka martā būs jau pirmās dilles. Teicām: "Audzējiet un vediet šurp!" Nu situācija tiešām bija gandrīz vai tāda, ka viņiem jāpļauj dilles nost." Šefpavārs stāsta, ka arī pats pirmās divas trīs nedēļas pēc ārkārtējās situācijas izsludināšanas pavadījis mājās, taču mini kioska izveide palīdzējusi novērst domas no sarežģītās situācijas. "Šī ideja radās vienā vakarā. Redzēju to kā veidu, kā varu atbalstīt vietējos piegādātājus."

View this post on Instagram

A post shared by Valtera restorāns (@valteraresto) on Apr 16, 2020 at 2:27am PDT


Runājot par kioska piedāvājumu, Zirdziņš teic, ka nav gribējis spert nepārdomātus un muļķīgus soļus, piedāvājot produktus, kas iepriekš nav gatavoti. "Sev un tuvajiem teicu, ka darīšu to, ko esam darījuši vienmēr. Mēs septiņus gadus esam cepuši saldskābmaizi. Tā ir viena no mūsu vizītkartēm." Tāpat tiek gatavoti arī sendviču komplekti, sviests, majonēze un citi gardumi, kuriem izejvielas sagādā vietējie ražotāji. Zirdziņš gan skaidro, ka šis nav biznesa projekts, jo cena sedz vien izejvielas un komunālos maksājumus.

Ja ir vēlme kaut ko iegādāties, to ieteicams pieteikt iepriekš. "Pirmkārt, lai maizīti iedotu supersvaigu un teju siltu. Viens grib pulksten 10 no rīta, otrs grib pulksten 19 vakarā. Un tad bieži vien mēdz būt, ka man rokas ir ar mīklu, tāpēc pat telefonu nevaru pacelt," tā Zirdziņš. Šefpavārs neizslēdz iespējamību, ka ārkārtējā situācijā iesāktais projekts ar maizes cepšanu un pārdošanu varētu turpināties arī pēc atgriešanās ierastajā ritmā.

Zirdziņš norāda, ka šis periods saucams par pārdomu laiku, kurā saprast, kas izdarīts nepareizi, ko vajadzētu uzlabot un mainīt, ar kuriem cilvēkiem ir vēlme strādāt. "Šī pauzīte ir labs laiks, lai apstātos un saprastu īstās vērtības un atšķirtu īstos domubiedrus. Iespējams, maija vidū ārkārtas stāvoklis tiks atcelts, bet tāpat būs saudzīgi jāuzvedas. Kad varēs, jaukā laikā izlikšu ārā terasi, un restorāns vasaras sākumā varētu būt viens no pirmajiem vēstnešiem klusajā vecpilsētā, kas piedāvās kādu sendviču, zupu vai zivtiņu pusdienās."

"Food Metro" Tukumā

Kristaps Reimanis ir "street food" jeb ielu ēdiena pasaules piekritējs. Viņš izveidojis savu "foodtruck" jeb maltīšu busiņu, ar kuru ierastajā režīmā dodas uz dažādiem pasākumiem un iepriecina cilvēkus ar saviem šedevriem, taču ārkārtējās situācijas laikā pievērsies ēdiena piegādei Tukumā. Sarunā ar portālu "Tasty" Reimanis atklāj, ka Latvijā atgriezies ar repatriācijas reisu no Maltas, kur strādājis vietējā restorānā. "Sāku izmēģināt uzkrātās idejas un likt bildes sociālajos tīklos. Tad saņēmu iedrošinājumu, ka vajadzētu ēdienu arī sākt piegādāt."

View this post on Instagram

A post shared by FOOD METRO (@food_metro) on Apr 15, 2020 at 5:42am PDT


Taujāts, kā noritējusi pārorientēšanās uz piegādi, vīrietis nenoliedz daudzu sarežģījumu esamību. "Viegli noteikti nav. Visgrūtāk ir ar idejām, lai ēdienu nogādātu ne tikai maksimāli svaigu, bet arī siltu. Tāpat galva jālauza par maisiņiem, mērču trauciņiem un kārbām, kas sagādā vēl papildu izdevumus." Reimanis norāda, ka tiek gatavoti dažādi vrapi un iepriekš minētais ēdiens kārbiņās, taču katru nedēļu tiek mēģināts ēdienkarti pamainīt, lai gan pašam, gan arī publikai būtu interesantāk.

"Kamēr būs pieprasījums, būs arī piedāvājums," tā Reimanis, skaidrojot, vai, ārkārtējai situācijai beidzoties, ēdiena piegādi plānots turpināt. "Tas atkarīgs no apkārtējās situācijas. Ideja ir radīt cilvēkiem svētku sajūtu. Varbūt turpināsim, strādājot ne katru dienu, bet "pop up" stilā – noteiktos datumos un dienās."

Restorāna "Buržujs" ēdiena sagataves

Restorāns "Buržujs" pirms ārkārtējā stāvokļa ieviešanas uz mājām piegādāja tikai austeres, un arī šajā laikā savu nostāju nemainīja. Kā portālam "Tasty" atklāj restorāna saimnieks Gaitis Burba, tā vietā nolemts komplektēt ēdiena sagataves, kas interesentiem ļautu baudīt restorāna cienīgu maltīti mājas apstākļos. "Ideja par ēdienu sagatavēm radās uzreiz pēc ārkārtas stāvokļa ieviešanas," stāsta Burba. "Vienā dienā apgrozījums kritās par 80 procentiem, un steidzami nācās meklēt risinājumu. Tā kā iepriekš ēdienu uz mājām nepiegādājām, izņēmums bija austeres, tad pie šī principa arī palikām. Tas saistīts ar to, ka restorāna ēdienā liela nozīme ir kvalitātei, noformējumam un pasniegšanas veidam. Bez tam, ne vienmēr var garantēt, ka, sasniedzot galamērķi ēdiens joprojām būs pietiekami silts vai labā izskatā." Iniciatīva par vakuumētām ēdienu sagatavēm pieder viesmīlim Jānim Žīguram, kurš šobrīd ir uzņēmies darbu ar ēdienu piegādēm, teic Burba, piebilstot, ka pēc nedēļu gara eksperimentu bija gatavs sagatavju saraksts.

"Produkti tiek gatavoti "sous vide" tehnikā – tā ir ēdiena gatavošana vakuumā, zemā temperatūrā, kā rezultātā tiek saglabāti produktos esošie vitamīni un uzturvielas, kā arī nemainās ēdiena struktūra, smarža, garša un krāsa. Ēdiena pabeigšana ir vienkārša, ko ikviens mājās var izdarīt pats. Vakuumēšanas tehnoloģija ļauj ēdienu sagataves uzglabāt arī līdz pat septiņām dienām, kas dod iespēju mājsaimniecībā plānot maltītes pat vairākas dienas uz priekšu," teic Burba.

View this post on Instagram

A post shared by Buržujs (@burzujs_) on Apr 1, 2020 at 3:16am PDT

Piedāvājuma pamatu veido ēdieni, kas līdz šim pasniegti restorānā – pīles konfits, liellopa steiks, vistas fileja, piles krūtiņa, ātes fileja, risoto ar baravikām, tīģergarneles. "Pēc saviem ieskatiem ikviens var izvēlēties dažādas piedevas – biezeņus, grilētus, kā arī svaigus dārzeņus un dažādas mērces. Gaidot siltāku laiku, padomāts arī par grila ēdieniem un uz brīvdienām iespējams pasūtīt tradicionālo šašliku, grila dārzeņus, burgeru gaļu, strauta foreli," skaidro Burba. Produktu klāsts tiek regulāri papildināts.

Šis projekts ar ievērojami mazāku apgrozījumu ļāvis restorānam turpināt darbu, taču šādā veidā izdevies saglabāt līdzšinējās darbavietas, atklāj Burba. "Sākotnēji pasūtījumus pieņēmām pa tālruni, tagad visu iespējams pasūtīt un apmaksāt interneta veikalā "Idille.lv". Mēs noteikti turpināsim attīstīt šo nišu arī pēc restorāna atkalatvēršanas, kas plānota 16. maijā, un savā ziņā šo uzskatām par krīzes laika ieguvumu."

Tev jau ir aktīvs abonements!

Šis ir maksas raksts.

Lai turpinātu to lasīt, lūdzu, lejupielādē jaunāko DELFI aplikāciju vai turpini lasīt rakstu, izmantojot pārlūkprogrammu.

Lasīt rakstu.
Lai turpinātu lasīt rakstu, iegādājies abonementu. Ja jau esi abonents,
Kāpēc abonēt?

Tags

Koronavīruss Covid-19 DELFI plus Karjera Lasāmgabali
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form