Veselīga un krāsaina maltīte vienā bļodā. Kas ir 'Buddha bowl', un kā to pagatavot
Foto: Shutterstock

Visiem zināms, ka, pirms ķeramies pie karotes vai dakšiņas, iesākumā izbaudām gaidāmo maltīti ar acīm, tieši tādēļ ēdiena vizuālais noformējums ir ne mazāk svarīgs kā tā garša. Kārdinoši pasniegts, košiem akcentiem papildināts ēdiens šķiet arī daudz garšīgāks. Šo visiem zināmo patiesību ir ņēmuši vērā arī veselīga dzīvesveida piekritēji, pārpludinot instagramu ar kārdinošām tā saucamo Budas bļodu (angliski – Buddha bowl) bildēm, kas uzskatāmi pierāda, ka veselīgas maltītes var būt arī krāsainas, daudzveidīgas un apetīti rosinošas.

Budas bļoda – tā ir maltītes koncepcija nevis konkrēta recepte. Internetā atrodamas neskaitāmas veselīgo bļodu variācijas katra ēdāja gaumei, skaidro interneta vietne "Foodasmedicine". Kāda tad ir Budas bļodas pārsteidzošās popularitātes atslēga? Pirmkārt, šādi noformēts ēdiens izskatās skaisti. Otrkārt, tam ir neskaitāmi daudz un dažādas variācijas. Treškārt, Budas bļoda ir sātīga. Ceturtkārt – pareizi sakomplektēta, veselīgiem produktiem piepildītā bļodiņa izceļas ar īpaši augstu uzturvērtību. Tie ir galvenie iemesli, kādēļ pirms pāris gadiem savu slavas gājienu uzsākušais Budas bļodiņu kults ar katru gadu tikai uzņem apgriezienus.

Veselīga un krāsaina maltīte vienā bļodā. Kas ir 'Buddha bowl', un kā to pagatavot
Foto: Shutterstock

Tradicionāli Budas bļodas sastāvā jābūt graudaugiem, dārzeņiem un produktiem ar augstu olbaltumvielu daudzumu (zivis, jūras veltes, liesa gaļa, pākšaugi, liess biezpiens vai siers). Nobeigumā visas sastāvdaļas tiek papildinātas ar kādu veselīgu, vieglu mērcīti.

Reizēm bļodas sastāvdaļas tiek izvēlētas, apspēlējot kāda konkrēta ēdiena tēmu. Piemēram, "suši bļodas" sastāvā būs brūnie rīsi, nori lapas, avokado, gurķu šķēlītes, lasis un sojas mērce, bet tikpat labi var improvizēt arī par boršča tēmu, piepildot bļodiņu ar krāsnī ceptiem biešu salmiņiem, vārītu kartupeļu, liesām vārītas liellopa gaļas šķēlēm, rīvētiem kāpostiem, burkānu stienīšiem un jogurtu, kas sajaukts ar citronu sulu, tomātu pastu un kapātām dillēm.

Kādas sastāvdaļas ieteicams izvēlēties, komplektējot savu Budas bļodu

Dārzeņi

Dārzeņiem vajadzētu veidot vismaz pusi no bļodas sastāva. Tie var būt gan tvaicēti, gan vārīti, gan grilēti, gan blanšēti vai cepeškrāsnī cepti, bet, protams, visveselīgākā izvēle būs svaigi dārzeņi. Liec bļodā visu, ko vien sirds kāro, cenšoties variēt krāsas, tekstūras un garšas, lai padarītu ēdiena baudīšanu interesantāku. Mēs iesakām ziedkāpostus, pākšu pupiņas, saldo kartupeli, bietes, gurķus, ķirbjus, sēnes, burkānus, papriku, tomātus, avokado, baklažānus, cukīni, brokoļus, cukurzirņus, Briseles kāpostus, sparģeļus, keilu, sarkanos kāpostus.

Graudaugi

Ieteicams bļodas papildināšanai izmantot brūnos vai savvaļas rīsus, griķus, grūbas, kvinoju, amarantu, bulguru, stikla nūdeles, pilngraudu pastu.

Zaļumi un garšaugi

Dažādi zaļumi un garšaugi piešķirs bļodas saturam svaigumu un aromātu: lapu salāti, rukola, spināti, gārsa, nātres, balandas, baziliks, koriandrs, pētersīļi, dilles, lociņi u.c.

Veselīga un krāsaina maltīte vienā bļodā. Kas ir 'Buddha bowl', un kā to pagatavot
Foto: Shutterstock

Olbaltumvielas saturoši produkti

Olbaltumvielas ir nepieciešamas, lai uzturētu savu ķermeni formā, cīnītos ar slimībām un uzturētu augstu enerģijas līmeni. Vidēji sievietēm dienā ir jāuzņem 46 grami olbaltumvielu, vīriešiem - 56 grami, vēsta portāls "Cookinglight". Budas bļodu vari papildināt ar tādiem olbaltumvielām bagātiem produktiem, kā jūras veltes, liesa gaļa, pākšaugi, liess biezpiens, olas vai siers. Gaļu, zivis un jūras veltes visveselīgāk būs gatavot tvaicējot, vārot, grilējot vai cepot krāsnī bez liekām taukvielām.

Veģetārieši Budas bļodas saturu var papildināt ar tādiem olbaltulvielas saturošiem produktiem kā zirņi, lēcas, pupas, sojas pupiņas un tofu siers. Ja vēlies, vari no pākšaugiem pagatavot gardas falafeles, ko izmantot Bļodas papildināšanai.

Rieksti un sēklas

Grauzdēti vai samalcināti rieksti un sēkliņas piešķirs Budas bļodas saturam kraukšķīgumu, turklāt riekstos ir arī daudz olbaltumvielu, tādēļ tos noteikti vajadzētu izmantot kā veģetāras un vegāniskas maltītes papildinājumu.

Mērce

Prasmīgi pagatavota mērce Budas bļodu pārvērtīs par īpaši gardu maltīti. Mērces gatavošanai izmanto bezpiedevu jogurtu, kefīru, ko papildini ar, piemēram, karotīti pesto, aso čili mērci, kapātiem zaļumiem vai citu tīkamu garšu. Bļodas aizdaram vari izmantot arī visparastāko sojas mērci, olīveļļu, citronu sulu vai dažādus pašgtavotus dārzeņu smēriņus un pastētes. Receptes atradīsi te.

Tā kā Budas bļodiņu variācijas ir bezgalīgas, turklāt sastāvdaļas ir iespējams sagatavot arī iepriekšējā dienā, šīs ēdiens ir ideāli piemērots līdzņemšanai uz darbu. Visu kārtām vari glīti salikt aizvākojamā stikla buciņā – tad pusdienojot atliks tikai burkas saturu pārliet ar mērci un izbaudīt gardo un veselīgo maltīti.

Kārtainie pupiņu, gurķu, spinātu un fetas siera salāti
Foto: Shutterstock

Source

Tasty

Tags

Veselīgs dzīvesveids Diēta Veselīgs uzturs Veselīgs uzturs
Pamanījāt kļūdu?
Iezīmējiet tekstu un nospiediet Ctrl + Enter!

Comment Form