Viens pats mājās: 30 ēdieni bez cepšanas un vārīšanas, ko spēs pagatavot pat pirmklasnieks
Foto: Shutterstock

Vasaras brīvlaikā bērni bieži vien mājās paliek vieni teju visu dienu. Lai atvasēm nodrošinātu pilnvērtīgu uzturu visas dienas garumā, vecākiem jālūko, lai mājās ir pieejams gan viegli pagatavojams, gan veselīgs ēdiens. Lai atvieglotu vecāku ikdienu, no "Tasty" recepšu krājumiem atlasījām 30 ēdienus bez cepšanas un vārīšanas, ko būs pa spēkam pagatavot pat pirmklasniekam.

Kā parūpēties, lai ledusskapī ir viss veselīgai maltītei nepieciešamais, stāsta sertificēta uztura speciāliste, "Rimi Bērniem" eksperte Olga Ļubina.

Pirms pieņemt lēmumu, vai bērns var par sevi parūpēties un viņu var mājās atstāt vienu, jāsaprot, kādas ir bērna iemaņas virtuvē. Vai bērns māk droši apieties ar plīti un nazi, vai varbūt tikai prot izmantot mikroviļņu krāsni, lai uzsildītu jau iepriekš pagatavotu ēdienu?

"Ja bērns spēj, neapdraudot sevi, uzsildīt ēdienu, vecāku uzdevums ir atstāt sagatavotas pusdienas, piemēram, zupu, kādu gaļas vai zivju ēdienu. Vasarā lielisks ēdiens ir aukstā zupa – izņem no ledusskapja, ielej bļodā un gatavs!" stāsta eksperte.

Viens pats mājās: 30 ēdieni bez cepšanas un vārīšanas, ko spēs pagatavot pat pirmklasnieks
Foto: Shutterstock

Ja bērns jau prot izmantot plīti, pannu un katlu, ledusskapī vēlams atstāt veselīgus un viegli pagatavojamus produktus – olas, biezpienu, sieru. Iepriekš novārītas olas var izmantot dažādu sātīgu salātu un uzkodu pagatavošanai. Biezpienu var ēst ar sezonā aktuālajiem gurķiem, tomātiem un zaļumiem. Iepriekš novārīti kartupeļi ar krējumotu biezpienu būs sātīgs pamatēdiens, ko var papildināt arī ar kādu gabaliņu siļķes, ja bērnam tā ir pa prātam.

No vakariņām pāri palikušos rīsus, grūbas vai pilngraudu makaronus var izmantot salātu pagatavošanai. Uztura speciāliste rekomendē: "Ir bērni, kuriem ļoti garšo pupiņas un zirņi. Šādā gadījumā noteikti iesaku ledusskapī atstāt kādu burciņu konservētu pupiņu vai turku zirņu savā sulā. Pākšaugi ir lielisks olbaltumvielu, šķiedrvielu un mikroelementu avots. Lai izvairītos no ilgas un sarežģītas gatavošanas, kas bērnam var šķist neinteresanta, zirņus un pupas var kombinēt ar dažādiem graudaugiem, pagatavojot veselīgas un gardas pusdienas."

Viens pats mājās: 30 ēdieni bez cepšanas un vārīšanas, ko spēs pagatavot pat pirmklasnieks
Foto: Shutterstock

Ļoti ērti lietojams produkts ir arī kuskuss - to bērnam atliks vien pārliet ar elektriskajā tējkannā uzkarsētu ūdeni un piecas minūtes uzbriedināt zem vāka. Kuskusam pievienojot konservētas pupiņas vai zirņus, kapātus zaļumus vai dažādus sezonā aktuālus dārzeņus, kā arī šļuciņu eļļas un nedaudz citronu sulas, sanāks gardi un sātīgi siltie salāti.

Augļi un dārzeņi

Dažādiem augļiem un dārzeņiem bērnam pieejamā vietā mājās jābūt vienmēr. Vislabāk, ja tie atstāti redzamā vietā, lai bērns tos viegli pamanītu un viņam rastos vēlme tos ēst starp ēdienreizēm vai pievienot pusdienām.

Viens pats mājās: 30 ēdieni bez cepšanas un vārīšanas, ko spēs pagatavot pat pirmklasnieks
Foto: Shutterstock

"Kā alternatīva pusdienām, ja mājās nav nekā iepriekš sagatavota vai bērnam nav vēlmes gatavot, ir pilngraudu vai sēklu mušļi ar bezpiedevu jogurtu, pienu, kefīru vai augu piena dzērienu. Par to, vai muslis ir veselīgs, jāpārliecinās, iepazīstoties ar konkrētā produkta sastāvu. Ja tie satur pilngraudu auzu pārslas, ķirbju un/vai saulespuķu sēklas, riekstus, žāvētus augļus un cukura daudzums tajos nav lielāks par 10 līdz 15 gramiem uz 100 gramiem produkta, tie ir ideāli piemēroti skolēna pusdienām. Musli iespējams kombinēt ar svaigām ogām vai augļiem," skaidro speciāliste.

Sviestmaize – alternatīva pusdienām, bet ne katru dienu

Lai gan augošam organismam tas nedrīkstētu būt ikdienas uzturs, retu reizi arī sviestmaize var būt labas pusdienas bērnam. Jāatceras, ka maizītes var būt ļoti dažādas: ar sieru, gaļu, tomātiem, ar svaigo sieru un gurķiem, biezpienu un lokiem, ar lasi un citronu, humusu, olu un citām sastāvdaļām. Skolēni var paši pagatavot savu lielo sendviču vairākās kārtās, izmantojot daudzveidīgas sastāvdaļas. Vislabāk izvēlēties pilngraudu, rudzu vai sēklu maizi, lai pusdienas bagātinātu ar šķiedrvielām, olbaltumvielām, minerālvielām un vitamīniem.

Viens pats mājās: 30 ēdieni bez cepšanas un vārīšanas, ko spēs pagatavot pat pirmklasnieks
Foto: Shutterstock

Uztura speciāliste aicina vecākus katru nedēļu pārrunāt iespējamo darba dienu ēdienkarti ar bērniem un pastāstīt, ko atvases var pagatavot no mājās atrodamajiem produktiem. Lielākai motivācijai ieteicams arī kopā plānot darbus un meklēt dažādas receptes. Vēlams, lai mazajiem nebūtu pieejami pusfabrikāti, bet gan svaigs, sabalansēts un veselīgs uzturs.

Lūk, 30 receptes iedvesmai!

Source

Tasty
Pamanījāt kļūdu?
Iezīmējiet tekstu un nospiediet Ctrl + Enter!

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Comment Form