Saturs turpināsies pēc reklāmas
schemarecipetest

Pilngraudu rudzu maizes noslēpums – kādēļ rudzu maize palīdz samazināt svaru un stiprināt veselību

Pilngraudu rudzu maizes noslēpums – kādēļ rudzu maize palīdz samazināt svaru un stiprināt veselību
Foto: Meirans

Rudzu maize ir viens no senākajiem pārtikas produktiem pasaulē, ko radīja mūsu senči, iemanoties apbrīnojamā veidā saglabāt šī savvaļā augušā graudauga vērtīgās īpašības. Kopš tā laika maizīte bijusi līdzās ik dienas – gan dodot spēku ikdienas darbos un tālos ceļos, gan ieņemot goda vietu uz baltā galdauta svētku brīžos. Un pelnīti - jo tieši rudzi no dabas saņem visu vērtīgāko, ko tā vien var dot – saules gaismu, zemes spēku un lietus veldzi. Pilngraudu rudzu maizes cepšanā tiek izmantoti rupjie rudzu milti, kas satur visu graudu ar tā apvalku, endospermu un dīgli, tādējādi saglabājot visas rudzu grauda vērtīgās īpašības.

Vairākkārtējais Eiropas un daudzkārtējs Latvijas čempions bodibildingā, sporta kluba "Panatta" treneris Aleksandrs Maslovskis:
"Gan bērnībā un jaunībā, dzīvojot kopā ar vecākiem, gan tagad savā ģimenē mums vienmēr galdā bijusi maize. Nevaru iedomāties ēdienreizi bez maizes. Pilngraudu rudzu maizi gandrīz katru dienu ēd mana sieviņa, bijusī kikboksere, un abi bērni - dēls, kam ir divpadsmit gadu, un arī četrgadīgā meitiņa peciņa. Man pašam vislabāk garšo rudzu maize ar sēklām, bet, piemēram, "Lāču" augļu maizi ēdu kūku vietā.
Divus gadus dienējot armijā Tālajos Austrumos, man bija divas ēdamlietas, pēc kā ilgojos: sapnī jutu kafijas aromātisko smaržu un melnās rudzu maizes mazliet skābeno aromātu."

Rīgas Stradiņa universitātes docente, Dietoloģijas dienesta vadītāja P. Stradiņa Klīniskajā universitātes slimnīcā Dr. med. Laila Meija:
"Uz veselīgās un uzturā ieteicamās pārtikas iedomātā šķīvja rekomendētā graudaugu sadaļa aizņem ceturto daļu, un vismaz pusei no tā, bet labāk - gandrīz visam no tā ir jābūt pilngraudu produktiem. Ēdot pilngraudu maizi, organismā uzsūcas mazāk kaloriju, kuņģis lēnāk iztukšojas, sāta sajūta iestājas vēlāk, bet tas savukārt cilvēkus pasargā no pārēšanās. Grauda vidusdaļa satur galvenokārt cieti, saliktos ogļhidrātus, kas organismā tiek sašķelti un pārvēršas glikozē, cukurā un olbaltumvielās.Tātad grauda vidusdaļa ir galvenokārt enerģijas avots. Tas ir ļoti nepieciešams jauniem, arī fiziski aktīviem cilvēkiem. Ja ogļhidrātu ir par daudz un tie netiek izmantoti, organismā rodas lieki tauki. Ļoti vērtīgs ir rudzu grauda daudzslāņainais apvalciņš. Tas satur nešķīstošās un arī šķīstošās šķiedrvielas, vērtīgos antioksidantus, vitamīnus un minerālvielas. Pilngraudu maize satur visas šīs trīs daļas, bet rafinētie milti - gandrīz tikai cieti. Salīdzinoši rudzu graudi satur vairāk šķiedrvielu nekā kviešu graudi, šķiedrvielas ir arī grauda pamatdaļā, tāpēc rudzu maize ir veselīgāka un ieteicamāka.

Ne jau maize ir vainīga, ka izvēlamies nepareizu dzīvesveidu. Patiesībā zinātniskie pētījumi liecina, ka tieši tie cilvēki, kas uzturā vairāk lieto pilngraudu produktus, tostarp arī pilngraudu maizi, ir tievāki un labāk kontrolē savu svaru. Ēdot pilngraudu maizi, organismā uzsūcas mazāk kaloriju, kuņģa saturs lēnāk evakuējas uz leju, sāta sajūta iestājas vēlāk, bet tas savukārt cilvēkus pasargā no pārēšanās.


Ļoti svarīgi dot tai priekšroku sirds un asinsvadu slimniekiem, kuru Latvijā ir tik daudz. Pētījumi rāda, ka rudzu maizes ēšana palīdz mazināt holesterīna līmeni un pat šķidrināt asinis. Rudzu grauds satur antioksidantus, kas organismā cīnās pret visām hroniskajām kaitēm. Mediķi atklājuši, ka šķiedrvielas kavē arī vēža šūnu veidošanos, kā arī palīdz cīņā ar aizcietējumiem. Kāpēc lietot medikamentus "vēdera mīkstināšanai", ja līdzvērtīgu efektu varam sasniegt, ēdot veselīgi maizīti?! Savukārt mūsdienās ir zinātnisko pierādījumu bāze, kas apstiprina, ka rudzu maize ar savu šķiedrvielu kompleksu tiešām palīdz stiprināt veselību. Tā ir Latvijas un Ziemeļvalstu diētas, kā arī galda kultūras svarīga sastāvdaļa, kā arī iedvesmas avots zinātniekiem un ražotājiem jaunu veselīgu produktu radīšanai."

"Veselības centra 4" ģimenes ārste Karīna Vernere:
"Tas, ko mēs ēdienreizēs liekam sevī iekšā, lielā mērā var ietekmēt mūsu veselību un visu dzīvi. Ēdot pilngraudu maizīti, kas cepta no rupji maltiem rudzu miltiem, vairāk uzņemsim organismam tik nepieciešamās šķiedrvielas, mikroelementus, olbaltumvielas, vitamīnus. Šī maizīte lēnāk metabolizējas jeb piedalās vielmaiņā, tāpēc cukura līmenis ir zemāks. Nesen zinātnieki atklājuši, ka ogļhidrāti (mēs tos uzņemam ne jau tikai ar maizi!) pielīp zarnu sieniņām, bet šķiedrvielas savukārt darbojas kā šo sieniņu tīrītājs. Tādējādi mūsu liekie kilogrami pat bez diētas ieturēšanas noslīd uz leju un izgaist! Kopā ar visu no organisma tiek izvadīts arī liekais holesterīns. Protams, arī ar maizes ēšanu nevajadzētu pārspīlēt - ar divām šķēlēm dienā, manuprāt, pilnīgi pietiks. Arī es pati esmu pilngraudu maizes cienītāja. Vēl man patīk arī maize ar klijām (atkal daudz šķiedrvielu!) un rudzu maize, kam pievienoti graudi. Tikai nevajag kļūdaini uzskatīt, ka pilngraudu maize ir tā, kurā jau cauri iepakojumam redzami graudi. Tie var mums iziet cauri pat nesagremotā veidā, neaplaimojot organismu ar veselīgajām šķiedrvielām. Kāpēc es arvien atkārtoju vārdu "pilngraudu"? Jo tas ir ļoti būtiski. Grauda ārējā čaulā atrodas B grupas vitamīni, magnijs, hroms, dzelzs, selēns - gandrīz varētu teikt, ka tur ir visa Mendeļejeva tabula! Piemēram, selēns darbojas kā labs antioksidants, visu brīvo radikāļu izvadītājs no organisma. Un atkal te var līdzēt vienkāršs ieteikums: ēdiet pilngraudu rudzu maizi, kurā ir liels šķiedrvielu saturs, organismā nekrāsies toksiskās vielas un, iespējams, iespējamās nelaimes jūs neskars. Gribu, lai mani pacienti būtu veselīgāki, tāpēc iesaku viņiem sekot mūsu senču pēdās un ēst pilngraudu rudzu maizi."

Rīgas Stradiņa universitātes profesors, gastroenterologs Anatolijs Danilāns:
"Nu jau Latvijā laikam visi zina, ka pilngraudu rudzu maize satur šķiedrvielas, bet tās savukārt noder veiklākas vēdera izejas paskubināšanai. Bet ir viena patiesība, ko daudzi vēl nezina: šķiedrvielas palīdz arī zarnu gļotādas stiprināšanai. Tiesa gan, ne gluži visas. Dažas. Bet tieši maizītē ir tās labās, čaklās šķiedrvielas, kas mums ir noderīgas. Tikušas galā ar zarnu gļotādām, tās dziedē arī aknas, tālāk ietekmē asinsvadu, sirds un ādas veselību. Ārsti tagad zina: šķiedrvielas ir labais zēns! Reizēm pacients sūdzas - analīzes liecinot, ka viņam aknas esot pārāk taukainas. Ko darīt? Kamēr vēl var ko glābt, nebūs labāka medikamenta par šķiedrvielām."

Source info



Dienas recepte
Nedēļas Top 10

Pregnancy widget logo Pregnancy widget logo
Aprēķināt
Norādi pēdējo mēnešreižu
pirmo dienu
Kļūda!
Lūdzu, norādiet korektu
datumu pagātnē.
Tasty iesaka