Projektu atbalsta
Sponsor Logo

Kāpēc pagatavot maltīti lidmašīnas pasažierim ir sarežģītāk? 

Uzkodas vai silta maltīte lidojuma laikā ir gluži pašsaprotama lieta, un tikai retais no mums, lidmašīnā pasūtot kruasānu vai pirms lidojuma pasūtījumā izvēloties tvaicētu lasi, aizdomājas – kas notiek, pirms mēs uz lidmašīnas klāja saņemam acīm un garšas kārpiņām tīkamu maltīti? Izrādās, lidostas “aizkulisēs” kā Šveices pulkstenis darbojas milzīgs, rūpīgi izplānots mehānisms, kur svarīga ir katra minūte un jārēķinās ar virkni drošības noteikumu.

Viss sākas ar ēdienkarti. Pirms tās izstrādes konkrētai aviokompānijai tiek veikta izpēte un analizēts reisu garums un diennakts laiks, kurā tiek veikti lidojumi. Tāpat kopā ar aviokompāniju tiek pārrunātas vēlmes, koncepcija un standarti, kas ir atkarīgi no dažādiem faktoriem: valsts, kur bāzējas aviokompānija, un etniskajām tradīcijām. Kad visa nepieciešamā informācija iegūta, šefpavāri izstrādā ēdienkarti. Tā tad tiek prezentēta aviokompānijas vadībai, kas pieņem galīgo lēmumu par ēdienu izvēli.

Kā skaidro Rīgas lidostas “LSG Sky Chefs” pārstāvji, katrai aviokompānijai ir savi standarti, cik bieži mainīt ēdienkarti, bet vairumā gadījumu tas notiek divas reizes gadā – vasarā un ziemā. Arī vienas aviokompānijas ēdienkartes var atšķirties – tas atkarīgs no lidojuma ilguma. Garos pārlidojumos pasažieriem var tikt piedāvātas divas maltītes – brokastis un pusdienas, kamēr īsajos lidojumos piedāvājumā ir tikai uzkodas, jo laika ierobežojuma dēļ, pat ja apkalpe pagūtu pasniegt silto maltīti, pasažierim nepietiktu laika to izbaudīt. 

“Kad ēdienkarte ir izveidota, ir jāizvēlas piegādātāji. Pirms sadarbības uzsākšanas mūsu uzņēmuma kvalitātes speciālists veic kvalitātes auditu uzņēmumā, no kura  plānojam iepirkt produktus – izejvielas. Mēs veicam izvērtējumu, vai konkrētais produkts un piegādātājs būs atbilstošs mūsu prasībām, un tikai tad lemjam par sadarbību,” skaidro “LSG Sky Chefs” pārstāvji.

Procesi no produktu piegādes līdz brīdim, kad tie jau pagatavoti tiek servēti pasažieriem lidojuma laikā virs mākoņiem, ir stingri reglamentēti – visi pārtikas produktu uzglabāšanas, sagatavošanas un transportēšanas grafiki ir izstrādāti īpaši aviācijas industrijai, ņemot vērā starptautiskās veselības un higiēnas rekomendācijas un prasības.

Katrs ēdiens, kas nonāk uz lidmašīnas klāja, ir svaigi pagatavots, un visu, kas netiek izpirkts, pēc lidojuma utilizē. Foto: Kārlis Dambrāns, DELFI

“Jābūt ļoti perfektiem organizatoriskā ziņā, sākot no produktu saņemšanas līdz tam, cikos pagatavosim un cikos aizvedīsim, jo lidmašīnu mēs kavēt nedrīkstam – katra minūte ir svarīga, tāpēc šim procesam ir jābūt perfekti saplānotam,” lielāko izaicinājumu, strādājot šajā jomā, atklāj “LSG Sky Chefs” Latvijā operatīvās vadības menedžere Kristīne Klempnere.


Aviācijas ēdināšanā improvizācijai nav vietas. Kā atzīst “LSG Sky Chefs” šefpavārs Andris Vasiļonoks, kurš jau desmit gadus strādā Rīgas lidostā, vienīgi ēdienkartes ideju izstrādāšanas posmā šefpavārs var justies kā mākslinieks un realizēt savas radošās ieceres. Tomēr ir jārēķinās arī ar ierobežojumiem, piemēram, ne visus produktus var un drīkst izmantot. Izrādās, lidojuma laikā, strauji taisot vaļā jogurta kārbiņu, tas var uzsprāgt, bet bezē cepums – saplakt un kļūt nebaudāms. Tāpat, plānojot ēdienkarti, jāņem vērā, ka maltīte pie pasažiera nenonāk taisnā ceļā no plīts – strikti ievērojot atbilstošu temperatūru, sagatavotais ēdiens lidmašīnā nonāk pirms izlidošanas, kur tad atkarībā no lidojuma ilguma tiek pasniegts pasažieriem. Siltās maltītes pirms pasniegšanas uz lidmašīnas klāja tiek sasildītas īpašā krāsniņā, un arī tas ir jāņem vērā, izvēloties produktus un domājot par servēšanu, – pēc sildīšanas ēdienam jābūt gan gardam, gan acij tīkamam.

“Ēdiena pagatavošanā un piegādē mums ir jāievēro noteikta temperatūra un jāskatās, lai ēdiens nebūtu ne par daudz sasilis, ne par daudz sasalis. Tas viss kopumā ir sarežģītāk nekā restorānā. Ja restorānā uztaisām un atdodam, tad šeit ir jāskatās, pēc cik ilga laika maltīte nonāks pie ēdāja,” skaidro Vasiļonoks un uzsver – tieši tāpat kā strādājot restorānā uz zemes, arī aviācijas ēdināšanā galvenais mērķis ir, lai pasažieriem garšo. 

Foto: DELFI

Latvijas nacionālā aviokompānija “airBaltic” saviem pasažieriem piedāvā svaigu, garšīgu un kvalitatīvu ēdienu par izdevīgu cenu. Lai ceļojuma baudīšana sāktos jau lidmašīnā, pasažieriem pirms lidojuma ir iespēja iepazīties ar ēdienkarti un veikt pasūtījumu, no bagātīgā piedāvājuma izvēloties savai gaumei un prasībām atbilstošāko maltīti.

Projekta ''Restorāns mākoņos'' veidotāji: saturs – Kristīne Melne, Andra Čudare, foto – Kārlis Dambrāns, video – Patriks Pauls Briķis, Miks Siliņš, dizains – Natālija Šindikova, izstrāde – Nikolajs Trubačistovs, projekta vadītājas – Žanete Zīlīte, Liene Lacberga, Kristīne Melne.
Informējam, ka DELFI portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē.