Foto: Publicitātes foto
Līdz 26. aprīlim Latvijas Arhitektūras muzejā skatāma jauna izstāde "Unikāli būvkadri jeb Piecas minūtes līdz arhitektūrai". Tajā atklāts plašākas publikas acīm parasti neredzamais dažādu objektu celtniecības un restaurācijas process Ainara Meiera, Sarmītes Livdānes, Ingurda Lazdiņa fotogrāfijās un arhitekta Gunara Birkerta skicēs.

Inženieru darbs pie būves noslēdzas piecas minūtes pirms arhitektūras, piecas minūtes pirms ēkas nodošanas ekspluatācijā. Ikdienasveikums paliek neredzams objektu svinīgajās atklāšanās, kad tiek suminātas arhitektūras estētiskās vērtības.

Izstādes mērķis ir pavērt aizkaru, lai atklātu unikālu ēku būvniecības un konstrukciju aizkulises, kuras ir gan šokējošas, gan iedvesmojošas, gan apbrīnojamas. Būvniecības procesa fiksācija attēlos prasa iemaņas, precīzu skatu punkta izvēli un labu intuīciju, situācija mainās ik mirkli un nav atkārtojama. Izstādē tverti mirkļi no visdažādākajiem objektiem.

Izstāde ir satelītpasākums žurnālu "Latvijas Architektūra"un "Latvijas Būvniecība" organizētajam konkursam "Gada būvinženierisLatvijā", kuram šogad aprit pieci gadi.


Izstādītās fotogrāfijas

Daudzfunkcionālās 14 stāvu biroju ēkas "Jupiter Centre" būvniecība Rīgā, Skanstes ielā. Foto - 2012.gads. Energoefektīvām un ilgtspējīgām komponentēm piepildīta arhitektūra, saglabājot formas un satura estētisko kvalitāti. Patiesas resursu ekonomijas un videi draudzīgu risinājumu meklējumi – trīskāršas stikla paketes, ventilācija ar rekuperāciju, ko nodrošina uz ēkas jumta novietotā 20 tonnu smagā mikroklimata uzturēšanas iekārta. Efektīva apkure un dzesēšana – pirmo reizi Latvijā izmantota pasaules līmeņa silto -auksto griestu sistēma, kam pamatā ir precīzi aprēķini, izvēloties labāko tehnisko nodrošinājumu.Biroju izvietojumam arhitekti atvēlējuši skatu uz Vecrīgu.

"Zeimuļa" kompleksa būvniecība Rēzeknē. Foto - 2011. gads. Foto mirklis tverts brīdi, kad atlicis pavisam maz līdz ticībai, ka komplicētais objekts tiks uzbūvēts un nodots ekspluatācijā ar 87 lauzītām dažāda lieluma un slīpuma zaļā jumta plaknēm un vislielākā apjoma eksponētā betona virsmu. Latvijas modernās arhitektūras kontekstā. "Zeimuļa" kompleksā ietilpst divas ēkas. Lielākajā izvietots Skolēnu interešu centrs, mazākajā – Rēzeknes pilsētas un novada tūrisma attīstības centrs. Lielākais izaicinājums – monolītās betonēšanas kvalitāte, veidojot sarežģītas konfigurācijas ēkas apjomu. Iedvesmojošs skatu punkts uz "Zeimuļu" kompleksu ir no līdzās esošā pilskalna naksnīgā novakarē, kad ēkas arhitektoniskās kvalitātes paspilgtina toņos mainīgs izgaismojums.

Piemineklis "Māte Latvija" Rīgas Brāļu kapu ansamblī. Foto - 2012. gads. Piemineklis "Māte Latvija" 2012.gada vasarā saņēma pienācīgu aprūpi, kas darbietilpībā ir līdzvērtīga restaurācijai. Šūnakmens poras, kavernas un savienojumu šuves centimetru pa centimetram ar mitrām kompresēm tika attīrītas no zāles, sūnām un pat nelieliem kociņiem.

Brīvības piemineklis. Foto - 2000.gads. Tēlnieciski, arhitektoniski un mākslinieciski augstvērtīgie Kārļa Zāles veidotie ansambļi pieprasīja līdzvērtīgas kvalitātes sastatņu būvēšanas māku. Brīvības pieminekļa restaurācija sākās 2000. gadā un ilga vairākus gadus. Tika restaurēts Brīvības tēls, apzeltītas zvaigznes, atjaunota pieminekļa pamatne, obelisks, kāpnes, akmens materiāli tika notīrīti un pāršuvjoti. Lai nodrošinātos pret pieminekļa iegrimi, tika nostiprināta pamatne.

Rīgas Kristus Piedzimšanas pareizticīgo katedrāles zvanutorņa zeltīšana. Foto - 2011. gads. Būvniecības kultūra kā arhitektoniski noformētas vides mākslas paraugs. Rīgas Kristus Piedzimšanas pareizticīgo katedrāles zvanu torņa zeltīšanas laikā amatnieki ģenerāluzņēmējam izvirzīja īpašas prasības, jo lapiņu zelts nemīl paviršību. Būvniekam bija jārūpējas par zeltīšanai piemērotu apstākļu nodrošināšanu iespējamiem un neiespējamiem līdzekļiem. Katrs milzīgā kupola milimetrs burtiski ir noelsots, jo tieši cilvēka dvaša ir tā, kas zelta lapiņu netveramo matēriju piestiprina pie virsmas. Precīza zeltīšanas tehnoloģija tiek turēta lielā slepenībā.

Latvijas Nacionālās bibliotēkas ēkas būvniecība. Foto - 2011. gads. Gaismas pils 68,30m augsto piramīdu veido monolīta betona nesošās konstrukcijas, tonēta stikla fasādes un nerūsējoša tērauda plātnēm klātas jumtas līpnes. Siluetā pret Daugavu Latvijas Nacionālās bibliotēkas ēka tās 13 līmeņos glabās 6,5 miljonus iespieddarbu, un astoņos līmeņos ar skatu uz Daugavu un Vecrīgas siluetu izvietotās lasītavas vienlaikus varēs uzņemt 1000 apmeklētāju. Topošajā multifunkcionālajā izziņas un kultūras centrā būs arī plašs konferenču centrs ar galveno sanāksmju un koncertu zāli 380 vietām, grāmatniecības muzejs, izstāžu telpas, interneta kafejnīca un grāmatu veikali.

Dzīvojamā augstceltņu kompleksa "Skanstes virsotnes"ceturtās ēkas būvniecība Rīgā. Foto - 2012. gads. Universāls dzīvojamo augstceltņu arhitektūras dizains izpildīts labā būvnieciskajā kvalitātē. Monolītā betona konstrukcija ēkām veidota līdz 14.stāvam. Līdz 25. stāvam gandrīz 77 metru augstumā nesošās sienas būvētas no saliekamā dzelzsbetona paneļiem, pārsegumi– no monolītā betona. "Skanstes virsotnes" ir vienīgās dzīvojamās augstceltnes Rīgā, kam ir balkoni. Bīdāmie stikla paneļi izgatavoti no rūdīta un trieciendroša materiāla.

J. Čakstes bulvāra 1. kārtas rekonstrukcija un gājēju tilta pār Driksas upi izbūve Jelgavā. Foto - 2012. gads. Sarežģītās formas dēļ šis tiek vērtēts kā Eiropā unikālākais gājēju tilts. Neparastās konfigurācijas un S veida formas tiltam jelgavnieki piešķīruši nosaukumu "Mītava". Tilts iekārts vantīs, konstrukcija izgatavota no divās asīs liektiem septiņiem 19 – 24 metrus gariem tērauda laiduma elementiem. Īpaša krastmalas vērtība, kuru sākotnēji pilsētnieki apšaubīja, ir individuāli projektētās kortena tēraudā izgatavotās apgaismojuma konsoles ar LED gaismas diodēm.

T/c "Galleria Riga" būvniecības noslēguma posms. Foto - 2010. gads.

Rīgas vēsturiskajam centram unikāls risinājums ir publikai izmantojamā jumta terase, nepieļaujot tehnisko telpu un iekārtu novietošanu. Uz jumta ierīkotās kafejnīcas izdzīvojušas, pateicoties vērtīgajai panorāmai uz pilsētu, savukārt, slidotava ar sintētisko segumu eksistēja neilgi. Ieeja t/c "Galleria Riga" no Blaumaņa ielas caur E. Laubes (1880-1967) projektēto divstāvu ēkas apjomu, kura fasāde restaurēta. Būvnieciskais izaicinājums – "top down" metodes pielietošana pazemes daļas izbūvē.

Individuāla dizaina televīzijas un sakaru retranslācijas tornis Rīgā. Foto - 2012. gads.

Komunikāciju arhitektūras paraugs Rīgas centra lokam. Konstrukcijas noturībai nepieciešamie spraišļi veiksmīgi ieslēpti tehnisko balkonu pamatnes formu un pagriezienu dinamikā. Ja jau viens arhitekta radīts un gaumīgs sakaru tornis, 10 gadu garumā izejot sarežģīto celmlauža ceļu, iekārtojies uz palikšanu Rīgas vēsturiskā centra aizsargzonas nomalē, tad tikai loģisks šķistu risinājums tādus vai modificēti līdzīgus torņus izvietot visa vēsturiskā centra aizsargzonas perimetrā, tādējādi likvidējot sakaru iekārtu "šanhaju" Rīgas jumtu ainavā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!