Foto: Shutterstock

Jau divus gadus iedzīvotāji elektrību var saņemt ne tikai no "Latvenergo", bet arī no citiem tās tirgotājiem. Nu jau to ir 7. Turklāt dažu tarifi ir acīmredzami izdevīgāki. Vai zināt kam? Vairums Latvijas cilvēku joprojām nezina!

Vidējā 12 mēnešu cena maijā bija 0.03678 €/kWh (bez PVN). "Latvenergo" klientiem tik izdevīga gaisma vai siltums nav. Salīdzinot ar 2015. gadu, "Latvenergo" klientu skaits pērn samazinājies par aptuveni 10 000, par 2% samazinājusies tā tirgus daļa Baltijā, ziņo "Latvenergo". "Brīvajā elektroenerģijas tirgū, mūsu pakalpojumus izvēlas lielākā daļa mājsaimniecību un juridisko patērētāju Latvijā," vēsta uzņēmuma pārstāve Ivita Bidere. "Zaudēto Latvijā ar uzviju esam atguvuši Igaunijā un Lietuvā."

Elektroenerģiju saražo Daugavas ūdeņi ar lielajām hidroelektrostacijām. Nedaudz tās iegūst arī uz mazākām upītēm sabūvētie privātie HESi. Elektroenerģiju tirgo biržā, un tur to pērk tās tirgotāji. Mājsaimniecības un vairums uzņēmumu to pērk no viena tirgotāja vai nu visu gadu, vai pusgadu, maksājot fiksētu maksu, bet vairums – atbilstoši ik mēnesi izlietotajiem kilovatiem (kWh). Tos fiksē "Latvenergo" dienestu ierīkotie skaitītāji, un tie ir objektīvi.

Lētāk diez vai vairs būs

Cik maksāsim, atkarīgs no izlietotā daudzuma un katra elektrības tirgotāja tarifiem. Īpaši tie nevar atšķirties, jo visiem jākonkurē, jāsacenšas, kurš cilvēkiem, uzņēmumiem piedāvās izdevīgākus. Ar tiem tie kaut nedaudz, jo netirgo jau par pašizmaksu. Vārdu sakot, vilks paēdis un kaza dzīva. Vai tarifi varētu kļūt vēl izdevīgāki?

"Nu jau notiek cenu dempings, sevišķi juridisko personu piesaistē," atzīst Ģirts Bērziņš no "FoodCom", kam pieder "Elektro Latvia" elektrības tirdzniecības Kurzemes uzņēmums. "Dažas kompānijas nolaiž cenas zem pašizmaksas." Tomēr iespējams, ka uzradīsies vēl kādi elektrotirgotāji-uzņēmumi. Taču kompānijas, kas piedāvā elektroenerģiju mājsaimniecībām, tarifus jau ir maksimāli samazinājušas. Nākotnē šādu tirgotāju skaita izmaiņas Ģirts Bērziņš vairs neparedz.

Biržas vai fiksēto cenu?

Tie, kas nolēmuši nemeklēt kādu izdevīgāku tarifu piedāvātāju, automātiski paliek pie "Latvenergo", skaidro Ekonomikas ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Evita Urpena. Ja dzīvokļa vai mājas saimnieki nolemj pāriet pie cita, to var darīt kaut vai ik mēnesi, pie jaunā elektrības tirgotāja piesakoties un noslēdzot līgumu līdz mēneša 15. datumam – no nākamā mēneša būsiet jau pie jaunā tirgotāja. Visu var izdarīt arī elektroniski, uzņēmumu mājaslapās, vai telefoniski.

Daudzi tirgotāji piedāvā ne tikai parasto tarifu, daļa – arī pēc biržas cenas. Tā ir mainīga, bet nedaudz izdevīgāka, ja biržā elektrība kļūst lētāka. Ja padārdzinās, tad nekā...

Jāuzmanās

Slēdzot līgumu, jāpievērš uzmanība, vai jaunais tirgotājs nav paredzējis līgumsodu, ja gribēsiet pāriet pie cita vai atgriezties pie "Latvenergo" ātrāk nekā pēc 12 vai 24 mēnešiem. Ja jā, vai maz ir vērts ar tādu uzņēmumu saistīties?

Pārejot no "Latvenergo" pie cita elektrības pārdevēja, nav jāmaina ne kabeļi, ne skaitītājs – viss paliek savās vietās, turpina kalpot, un iedzīvotājs tieši tāpat nolasa skaitītāja rādījumus un paziņo tos savam tirgotājam, kā iepriekš "Latvenergo". Šīs iekārtas paliek "Latvenergo" Sadales tīklu īpašums, un par to lietošanu jaunajiem elektrības tirgotājiem ir savas sarunas ar "Latvenergo".

Cik maksāja 100 kWh elektrības maijā pie dažādiem tirgotājiem

Maksimālie tarifi – 18,13-18,20 eiro – "WIN Baltica" un "Latvenergo" lielajiem patērētājiem.

Elektroenerģijas tirgotāji mājsaimniecībām 2017. gadā atrodami www.sadalestikls.lv

Papildlabumi!

Daži uzņēmumi elektrību piedāvā kopā ar papildu pakalpojumiem. Piemēram, "Aeon Energy" klientiem ir papildu apdrošināšana – mājokļa, KASKO un pret sadzīves elektroierīču bojājumiem pārslodzes dēļ. Šis uzņēmums arī ziedo daļu ieņēmumu naudas "Ziedot.lv" – palīdz ģimenēm ar bērniem. Arī citi elektrības tirgotāji domā, kā palīdzēt grūtas dienas piedzīvojošajiem cilvēkiem. Tā, lūk!

Ja skaitītājā v.c. notiek kāda avārija un kaut kas jāremontē, tas jāpaziņo "Sadales tīklu" klientu servisam:

  • Klientu serviss (bezmaksas izziņas) 8403 (plkst. 8.-20)​
  • Bojājumu pieteikšana (bezmaksas izziņas) 8404 (visu diennakti)
  • E-pasts st@sadalestikls.lv
Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!