Foto: Publicitātes attēls
Par viedu pārvietošanos galvaspilsētā un paradumu maiņu

Šogad, noslēdzot izglītojošo pasākumu ciklu par Eiropas Zaļo kursu, biedrība "Baltijas Starptautiskā atjaunojamās enerģijas asociācija" 9.decembrī no plkst. 11.00 līdz 13.15 portālos www.delfi.lv un www.uzladets.lv aicina sekot bezmaksas vebināram par tēmu: "VIEDA IEDZĪVOTĀJU MOBILITĀTE RĪGĀ: POTENCIĀLS UN REALITĀTE".

Informatīvo pasākumu par videi draudzīgu un viedu mobilitāti biedrība rīko sadarbībā ar Eiropas Komisijas pārstāvniecību Latvijā un Rīgas domi. Valdības noteikto pulcēšanās ierobežojumu un ārkārtējās situācijas dēļ informatīvais pasākums notiks vebināra formātā. Seminārā piedalīsies LR satiksmes ministrs Tālis Linkaits, kurš informēs par plānotajiem valsts atbalsta pasākumiem ES Zaļā kursa mērķu sasniegšanai, kā arī pārstāvji no Eiropas Komisijas (EK) pārstāvniecības Latvijā, Rīgas domes, Eiropas Investīciju bankas un citi eksperti.

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits: "Sabiedrības paradumu maiņa par labu videi draudzīgākiem transporta risinājumiem ir ilgtermiņa process, ko valsts veicina, atbalstot šādu mobilitātes veidu pievilcību. Sabiedrība šādas pārmaiņas arvien vairāk pieprasa, un mums uz šo pieprasījumu ir jāatbild. Tāpēc mēs paplašinām elektroauto uzlādes tīklu un nodrošinām citas priekšrocības elektroauto lietotājiem ceļu satiksmē, palīdzam pašvaldībām atjaunot tramvaju un autobusu parku ar moderniem, pieejamiem un videi draudzīgākiem transportlīdzekļiem, arvien lielākus līdzekļus atvēlam velo infrastruktūras izveidei. Esmu gandarīts, ka sadarbībā ar Rīgas domes jauno sasaukumu beidzot varam uzsākt intensīvu darbu pie Rīgas un Pierīgas reģiona transporta sistēmas pārveides."

EK pārstāvniecības Latvijā vadītāja p.i. Andris Kužnieks: "Rīgai nākotnē jākļūst par Eiropas zaļā kursa līderi. Darāmā, lai virzītos uz klimata neitralitāti, ir ļoti daudz. Pilsēta jāveido par viedu pilsētu. Tādu, kas piemērota ikvienam tās iedzīvotājam – lielam vai mazam, nevis tikai caurbraucošām automašīnām. Rīgai jātop par pilsētu, kas elpo un dzīvo zaļi ik dienu."

Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Olafs Pulks: "Mobilitāte ir ātrums un ērtums vienlaicīgi. Tuvu ideālam būtu situācija, kad Rīgā no jebkura punkta uz citu vietu pilsētas otrā malā varētu nokļūt ātrāk par 50 minūtēm. Lai mobilitātes rīcības plāns sasniegtu iespējami labākus rezultātus, jāsaprot, ka sabiedriskais transports ir mobilitātes mugurkauls, bet tas nevar pastāvēt bez ciešas sadarbības ar citiem mobilitātes un mikromobilitātes veidiem. Tas prasa ne tikai sakārtotu pilsētas transporta sistēmu, bet arī iedzīvotāju paradumu maiņu, saprotot, ka nākotnē privātais auto var nebūt ātrākais pārvietošanās veids. Vienlīdz svarīgi ir arī attīstīt gājēju un velo infrastruktūru, koplietošanas pārvadājumu atbalsta mehānismus, pilnveidot satiksmes infrastruktūru kopumā."

Koplietošanas transporta uzņēmuma "Fiqsy" vadītājs un līdzdibinātājs Māris Avotiņš: "Šobrīd piedzīvojam fundamentālu paradumu maiņu. Prognozes liecina, ka tuvāko desmit gadu laikā viens koplietošanas auto varētu aizstāt 4 - 8 privātās automašīnas, tādējādi samazinot privāto transportu par 20 - 30% un uzlabojot dzīves kvalitāti lielajās pilsētās kopumā. Redzam, ka koplietošanas transports kļūst arvien pieprasītāks kā ērta un izmaksu ziņā konkurētspējīga alternatīva sabiedriskajam transportam. Covid – 19 vīrusa pandēmija šo tendenci tikai paātrina. Taču, lai iedrošinātu pilsētu iedzīvotājus vēl aktīvāk izmantot koplietošanas servisus, protams, nepieciešams papildus ieguldījums infrastruktūras sakārtošanā, mobilitātes punktu izveidē un komunikācijā."

Pašvaldības uzņēmums SIA "Rīgas Satiksme" viedas mobilitātes attīstībā jau ir piedalījies starptautiskā mērogā, realizējot pasaulē pirmo desmit ūdeņraža (H2) trolejbusu un šīs videi draudzīgās enerģijas uzpildes stacijas projektu. Par uzņēmuma pieredzi un tālākajiem plāniem stāstīs "RS" valdes loceklis Ingus Rūtiņš, savukārt par H2 un citu alternatīvo degvielu izmantošanas perspektīvām transporta nozarē – Latvijas Universitātes Cietvielu Fizikas institūta pētnieks Ainārs Knoks.

Par viedās mobilitātes projektu finansēšanas iespējām informēs Eiropas Investīciju bankas (EIB) Vecākā baņķiere infrastruktūras un valsts sektora finansēšanas jomā Polijā un Baltijas valstīs Marina Ismaila: "Darbojoties kā ES klimata neitralitātes banka, EIB vēlas paplašināt savu darbību klimata pasākumu finansēšanā Latvijā. Mēs meklējam klimatam draudzīgus transporta projektus finansēšanai."

Sadarbībā ar EK pārstāvniecību Latvijā biedrība "Baltijas Starptautiskā atjaunojamās enerģijas asociācija" šogad ir rīkojusi seminārus arī par citām ES Zaļā kursa tēmām: ēku energoefektivitāti (jūlijā Rīgā, LU), vēja enerģiju (augustā Līvbērzē) un elektromobilitāti (septembrī Rēzeknē).

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!