Foto: Shutterstock

Tuvojas svētku brīvdienas un, kā rāda aptaujas, vismaz katrs desmitais Latvijas iedzīvotājs tās pavadīs ārzemēs. Tā kā šis būs saspringts laiks tūrisma nozarē visā pasaulē, jau tagad var paredzēt, ka daudzi lidojumi kavēsies, un šādos gadījumos pasažieriem ir jāzina savas tiesības – par aizkavētiem lidojumiem, nokavētiem savienotajiem reisiem vai atceltiem ceļojumiem pienākas kompensācija vairāku simtu eiro apmērā. Turismagids.lv lasītāja atradusi un pārbaudījusi veidu, kā to izdarīt pavisam viegli, pat, ja aviokompānija atsakās maksāt.

Lai arī parasti aviokompānijas izpilda šo Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (EK) Nr. 261/2004 prasību, nereti, strīdīgākos gadījumos, pēc pasažieru individuāla lūguma kompensācijas tomēr netiek izmaksātas. Diemžēl šādi rīkojusies arī Latvijas nacionālā aviokompānija "airBaltic", pastāstīja Turismagids.lv lasītāja Jana.

Viņa ar ģimeni un draugiem šovasar devās uz Bulgāriju, izmantojot "airBaltic" pērn atklāto lidojumu uz Burgasu. Kad pienāca laiks doties atpakaļ uz Rīgu, visi vakarā ieradušies lidostā, bet bijuši nepatīkami pārsteigti, jo lidojums tehnisku iemeslu dēļ kavējās. Jāpiebilst, ka Jana šajā laikā gaidīja mazuli, turklāt ceļotāju grupā bija arī mazi bērni, kas sagādāja papildu neērtības un problēmas, ilgi uzturoties lidostā.

Ierodoties lidostā 27. jūnijā, visi uzzinājuši, ka lidojums krietni aizkavēsies, tomēr tas aviokompānijai bijis zināms jau agrāk, jo runa bija par lidmašīnas tehniskām grūtībām, tāpēc uz Burgasu sūtīta cita lidmašīna, ko portālam Tūrismagids.lv apstiprināja arī aviosabiedrībā.

Informācija par aizkavētu lidojumu šiem pasažieriem netika nosūtīta, tāpēc visi bija ieradušies lidostā laikus. Aviosabiedrība gan skaidro, ka " informācija par aizkavētiem lidojumiem tiek nosūtīta visiem pasažieriem, kuru rezervācijās pareizi ir ievadīta kontaktinformācija, neatkarīgi no biļetes iegādes veida. Diemžēl, tehnisku iemeslu dēļ, ne vienmēr mūsu izsūtītā informācija sasniedz adresātu," teikts "airBaltic" vēstulē. Rezultātā lidojums kavējies par vairāk nekā sešām stundām un Rīgā visi ieradās nevis, kā paredzēts, ap pusnakti, bet tikai nākamajā rītā. Ceļotāji saņēma kompensāciju tikai par pasūtīto maltīti, bet par kavēto lidojumu tā tika atteikta.

Jana vairākkārt sazinājusies ar aviosabiedrību "airBaltic", tomēr oficiālā atbilde bijusi viena: "Augstākminētā lidojuma izlidošana diemžēl aizkavējās ārkārtas apstākļu dēļ (lidojuma drošības trūkumi, kas Eiropas Parlamenta un Padomes regulas Nr. 261/2004 izpratnē ir uzskatāms par neplānotu un neparedzamu). [..] Mēs diemžēl nevaram atsaukties Jūsu lūgumam izmaksāt papildu kompensāciju par aizkavēto lidojumu, taču es vēlreiz patiesi atvainojos Jums par sagādātajām neērtībām un ceru uz turpmāku veiksmīgu sadarbību." Tā kā Jana strādā tūrisma nozarē, viņa izpētījusi arī citu aviosabiedrību praksi. Piemēram, "Wizzair" identiskā situācijā bez ierunām izmaksājusi kompensāciju. Tāpēc, uzzinājusi no draugiem par vācu portālu Refund.me, kas palīdz iegūt kompensācijas, ja aviokompānijas atsakās izmaksāt likumīgi pienākošos summu, pasažieriem, kuru lidojumi kavējušies, atcelti vai kavējuma dēļ nokavēti savienotie reisi, arī viņa nolēma izmēģināt šo virtuālo rīku.

"Mūsu draugs bija par šo portālu izlasījis kādā žurnālā, ko aviokompānijas izdala uz klāja. Viņš to jau bija izmantojis un atguvis ievērojamu summu," stāsta Jana. Viss esot noticis ātri un vienkārši. "Mums šis process bija ātrāks, nekā draugiem. Viņi gaidīja četras nedēļas, mums nauda bija kontā jau pēc divām nedēļām. Vispirms bija internetā jāaizpilda standarta forma, atbildot uz jautājumiem par lidojumu, kavējuma ilgumu un tamlīdzīgām lietām. Mūsu gadījums atbilda kompensācijas pieprasījuma nosacījumiem. Viņi, piemēram, nepalīdz, ja kavējums ir radies laika apstākļu dēļ, bet mums bija tehniskas problēmas. Tad bija jāpievieno dokumenti. Mūsu gadījumā tā bija aviokompānijas vēstule ar atteikumu maksāt kompensāciju un iekāpšanas taloni. Tas arī viss."

Tālāk visu kārtojuši minētā portāla juristi. Un pēc neilga laika pienākusi vēstule ar lūgumu nosūtīt konta numuru, kur ieskaitīt kompensāciju. Tā kā lidojums no Burgasas uz Rīgu ir tālāks par 1500 kilometriem un kavēšanās pārsniedza trīs stundas, kompensācijas lielums vienam pasažierim ir 400 eiro.

Refund.me no iegūtās kompensācijas iekasē 25%. Ja kompensācija netiek iegūta, arī komisijas maksa nav jāmaksā. "Citi mūsu draugi arī izcīnīja kompensāciju, bet, izmantojot vietējos juristus, un tas bija daudz ilgāk, vajadzēja pašiem iet pie juristiem un citur, bet izmaksas par viņu pakalpojumiem bija vēl lielākas," stāsta Jana.

Interesanti, ka uz jautājumu, kāpēc sākumā tika atteikta un uzreiz neizmaksāta likumīgā kompensācija, "airBaltic" komunikāciju direktors Jānis Vanags ir izvairīgs un aizbildinās ar liekiem izdevumiem. ""airBaltic" kompensācijas izmaksā tikai pēc ļoti rūpīgas situācijas izvērtēšanas. Katra kompensācija, kuras likumā noteiktais apjoms ir 250 eiro un vairāk, ir jāsubsidē no citu pasažieru ieņēmumiem. Tas nozīmē, ka vairāk nekā 10 pasažieriem ir www.airBaltic.com jāiegādājas lētās biļetes par 19 eiro, lai izmaksātu vienu kompensāciju, vai attiecīgs skaits biļešu jāpārdod par paaugstinātu maksu, tādējādi sadārdzinot ceļošanu citiem pasažieriem. Arī Jūsu minētajā gadījumā Burgasas pasažieriem kompensācija tika izmaksāta pēc rūpīga izvērtējuma, lai maksimāli izvairītos no biļešu cenu sadārdzinājuma www.airBaltic.com citiem aviopasažieriem."

Noderīga informācija citiem ceļotājiem par Refund.me

Foto: Ekrānuzņēmums

Cik lielu kompensāciju vari pieprasīt par lidojumu, kas kavējies

Viss atkarīgs no tā, cik tāls ir lidojums un cik ilga kavēšanās. Ja tā ir ilgāka par trijām stundām un iemesli nav neparedzami, pienākas kompensācija. Par lidojumu līdz 1500 kilometriem, EK regula paredz kompensāciju 250 eiro apmērā, ja lidojums ir 1500 – 3500 kilometrus tāls, tad 400 eiro kompensāciju, bet ja tālāks par 3500 kilometriem, tad 600 eiro.

Kā tikt pie kompensācijas, izmantojot portālu Refund.me?

Jāizpilda trīs vienkārši soļi:

1. Aizpildiet standarta jautājumu formu, par lidojuma apstākļiem un kavējuma ilgumu. Pievienojiet dokumentus, kas to pamato.

2. Ja prasība atbildīs EK regulai, Refund.me sazināsies ar aviokompāniju un pieprasīs kompensāciju. Ja aviokompānija nebūs ar mieru kompensēt zaudējumus un izmaksāt kompensāciju, portāla juristi jūsu vietā iesniegs arī prasību tiesā.

3. Jūs saņemat kompensāciju, no kuras 25% par pakalpojumu ietur Refund.me.

Kādos gadījumos var pieprasīt kompensāciju?

1. Ja lidojums ir aizkavējies

Ja vien lidojuma kavēšanos neizraisa neparedzami un ar aviokompāniju nesaistīti apstākļi (piemēram, vētra vai streiks, un pat tas dažās valstīs nav attaisnojums), pienākas kompensācija. Piemēram, ja raušās tehniskas problēmas vai nenokomplektēta lidmašīnas komanda, kā dēļ pasažieriem jāgaida ilgāk nekā trīs stundas, var pieprasīt kompensāciju.

2. Ja lidojums ir atcelts

Šādā gadījumā viennozīmīgi pienākas kompensācija.

3. Ja pārdots vairāk vietu, nekā ir lidmašīnā, tāpēc pasažieris nevar izlidot, kā plānots

Diemžēl šāda prakse aviācijā pastāv un to nenoliedz arī aviokompānijas, bet par šādu nepatīkamu atgadījumu pasažieriem, kas neizlido pienākas kompensācija. Bieži aviosabiedrības arī piedāvā pieteikties ceļotājus, kam nav ļoti steidzami jālido un kas ir ar mieru lidot, piemēram, ar nākamo reisu, un saņemt atlīdzību par sagādātajām neērtībām.

4. Ja aizkavēta lidojuma dēļ esat nokavējuši savienoto lidojumu

Pat neliela aizkavēšanās pirmajā lidojumā var radīt situāciju, kad nokavējat savienoto reisu, lai nokļūtu brauciena galamērtķī. Tas ir ne vien nepatīkami, bet rada arī finansiālus zaudējumus, tādēļ iespējams pieprasīt kompensāciju. Šajā gadījumā gan, ja kavēšanos izraisījis streiks vai laika apstākļi, kompensācija nepienāksies, bet, ja lidmašīna nokavējusi ielidošanas laiku tehnisku iemeslu dēļ vai cita no aviokompānijas atkarīga iemesla dēļ, noteikti vērts pieteikt prasību pēc kompensācijas.

Vairāk par EK regulas nosacījumiem lasiet šeit.

Par cik seniem lidojumiem var pieprasīt kompensāciju?

Refund.me palīdz iegūt kompensāciju par lidojumiem, kas kavējušies vai nav notikuši divu gadu laikā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!