Foto: DELFI

Vēl tikai līdz šī mēneša beigām Itālijā varēs apskatīt Pasaules izstādi – Milānas "Expo 2015". Varētu teikt, ka šī izstāde ir kā olimpiskās spēles tiem, kam nepatīk sports, jo valstis un lielie uzņēmumi tajā tieši tāpat sacenšas, lai parādītu, cik tie vareni, interesanti, bagāti un tā joprojām. Rezultātā vairāku kvadrātkilometru platībā šogad Milānas priekšpilsētā skatāmi, taustāmi izgaršojami un izbaudāmi visdažādākie brīnumi, nākotnes vīzijas un risinājumi, kuru galvenā ideja ir bioloģiskā daudzveidība un ilgtspēja, kā arī iespējas pabarot planētas iedzīvotājus.

Latvijai, protams, šis "Expo" saistās ar nepatīkamu skandālu un izstādi, kurā nepiedalāmies. Mūsu paviljona vietā blakus Lietuvas celtnei slejas Itālijas saldumu ražotāja "Baci" paviljons.

Foto: DELFI

Tomēr izstādē noteikti ir daudz ko redzēt un to vērts apmeklēt, ja ir tāda iespēja, turklāt ar vienu dienu varētu būt par maz, lai to izbaudītu. Jāņem gan vērā, ka izstādes beigas tiešām tuvojas strauji, tādēļ, kad viesojos šajā milzu gadatirgū oktobra sākumā, šķita, ka to apskatīt vai visa pasaule, un rindas pie visiem paviljoniem kļūst arvien garākas. Latviešiem, kas pieraduši pie plašas personīgās telpas, milzīgie pūļi var pat uzdzīt bailes. Bet tie, kas tikuši drūzmai cauri, var sākt iepazīt daudzās pasaules valstis un to lielākos lepnumus, ko tās vēlas parādīt pasaule. Interesanti ir arī lielu uzņēmumu paviljoni, kur ideju pat dažbrīd šķiet vairāk nekā dažu valstu paviljonos.

Arābu valstu paviljonus var pamanīt pa gabalu – tie atgādina plastmasas pilis vai atrakciju parkus, ko ieskauj palmas un strūklakas. Iekšā viss ir vēl vērienīgāk, piemēram, Kataras paviljonā var ieiet pa laukumu, kas atgādina tuksnesi, bet pie tā durvīm ir ūdens aizkars, uz kura, ūdens līstot, veido uzrakstus arābu un angļu valodās.

Foto: DELFI

ASV paviljona sienas ar inovatīvu metožu un risinājumu palīdzību no ārpuses nostādītas ar dažādiem kultūraugiem, turklāt to paneļi kustās, lai labāk vēdinātu telpas. Jau pie ieejas apmeklētājus "sagaida" ASV prezidents Baraks Obama un videoformātā izskaidro, ko pārtika nozīmē ASV un kā to audzē un ražo. Paviljonā iespējams arī izstaigāt ASV ēdienu stāstu, noskatoties septiņas īsfilmas par ēdieniem un ēšanas tradīcijām, ar ko amerikāņi lepojas. To vidū ir gan ātrās uzkodas, gan Pateicības dienas cienasts un bārbekjū gatavošana.

Garas rindas ir arī pie citiem lielvalstu paviljoniem. Itālijas, kā jau "mājas saimnieces", paviljoni ir vairāki – vesels kvartāls, un tie veltīti gan itāļu virtuvei, gan vīniem un arī atsevišķiem reģioniem, piemēram, Lombardijai, kur atrodas arī Milāna, vai Dolomītu Alpiem.

Visām ekspozīcijām ir saistība ar nākotnes tehnoloģijām un pārtikas ekoloģisku ražošanu un izmantošanu, lai atstātu pēc iespējas mazāku ekoloģisko nospiedumu. Tādēļ izstādē apskatāmas visdažādākās modernās tehnoloģijas, kas palīdz uzkrāt enerģiju, filtrēt un savākt ūdeni vai pagatavot maltīti. Tāpat domāts par speciāliem risinājumiem, lai mazāk tērētu enerģiju un arī neatjaunojamos resursus.

Foto: DELFI

Piemēram, dzērienu ražotāja "Coca-cola" paviljonā nav kondicioniera, kas citādi ļoti karstajā Itālijas vasarā būtu nozīmējis ļoti lielu tveici, bet tas atrisināts, veidojot logus tikai ziemeļu un rietumu pusē, turklāt visur pa paviljona sienām tek ūdens, kas atvēsina gaisu, kas ieplūst no āra (attēlā). Paviljons celts no stikla, koka un otrreiz izmantojamajiem materiāliem. Līdz ar to visu vasaru tajā bijis par 10 grādiem vēsāk nekā ārā. Savukārt Šveices paviljonā apbrīnojami vienkāršā veidā parādīts, kā pasaules negausība ēdienu patērēšanā var iedzīt visu zemi postā, bet, domājot par to, ko un cik patērējam, iespējams arī neradīt pilnīgi nekādu kaitējumu.

Inovatīvas tehnoloģijas plaši izmantotas Coop veikalu ķēdes paviljonā - nākotnes veikalā. Tas veidots kā supermārkets vairākos stāvos, visas preces izvietotas letēs (cenas, starp citu, neatšķiras no tām, kas ir parastā veikalā), bet virs tām ir interaktīvi ekrāni – atliek vien paņemt preci rokā un uz ekrāna parādās informācija par preces izcelsmes valsti, uzturvērtību, plašu aprakstu un daudz ko citu. Paņemto rokās divus produktus, uz ekrāna parādās to salīdzinājums. Kā pastāstīja veikala pārstāvis, idejas tā tapšanai savāktas Coop darbinieku aptaujā par viņu vīziju, kādam būtu jābūt veikalam nākotnē.

Savukārt bērniem varētu patikt milzīgā bērnu pilsētiņa, kurā arī iespējams izbaudīt gan nākotnes risinājumus, gan dažādas interesantas atrakcijas.

Foto: DELFI

Arī mūsu kaimiņvalstu paviljoni ir visai apmeklēti, un oktobra sākumā pie to ieejām stāvēja garas rindas. Tie, kas tur pabijuši vasarā, stāsta, ka tad rindu nav bijis.

Igaunijas paviljons atrodas netālu no galvenās ieejas un veidots no koka. Tajā var apskatīt lielas šūpoles un jauno motociklu, ko meistari gatavo individuāli, vienā eksemplārā, un tas izmaksājot ap 600 tūkstošiem eiro. Blakus tam ir "lielā kaimiņa" Krievijas paviljons. Interesanti, ka, lai arī visas valstis savstarpēji vienojušās, ka savos paviljonos neko par velti nedos, jo citādi sāktos apmeklētāju uzpirkšanas sacensība ar to, ko nu katrs varētu iedot. Tomēr Krievija šo vienošanos nav ievērojusi, un viņu paviljonā dāsni tiek dalīts vīns un šņabis, tādēļ ļaudis tur pulcējas visu laiku.

Lietuvas baltais paviljons atrodas otrā centrālās "ielas galā", netālu no Baltkrievijas un Polijas paviljoniem un īpaši neizceļas. Tas ir vienkāršs, un to veido divas ēkas, kas saistītas ar pārejām. Galvenā tēma tajā ir Lietuvas pārtika. To paviljonā var arī iegādāties.

Kas ar paviljoniem notiks pēc izstādes?

Foto: DELFI

Šis ir interesants jautājums. Bieži "Expo" izstāžu teritorija vēl ilgus gadus pēc tās norises ir apskates objekts, ko apmeklē tūristi. Droši vien tas tā būs arī Milānā, turklāt "Expo" teritorija šeit nestāvēs tukša – tajā paredzēts izbūvēt lielu stadionu un universitātes pilsētiņu.

Paviljoni, protams, tur netiks saglabāti. Liela daļa tiks vienkārši nojaukti, bet par daudzu iespējamo izmantošanu vēl nav skaidrības. Daži no tiem iegūs arī jaunu dzīvi. Piemēram, jau tagad zināms, ka minētais "Coca-Cola" paviljons tiks dāvināts Milānai, un to pārveidos par basketbola arēnu – tajā arī tagad redzams basketbola grozs.

Savukārt par "Expo" simbolu dēvētais milzu koks (attēlā augšā) vēl savu nākotnes vietu nav atradis, lai arī esot droši zināms, ka tas arī paliks Milānā, bet vēl tam jāatrod laba vieta, jo lielo skulptūru ieskauj arī milzīgs baseins ar strūklakām, tādēļ vietai jābūt lielai.

Arī Itālijas eleganti baltais paviljons "Palazzo Italia" turpināšot savu dzīvi pilsētā un pārtaps par inovatīvo tehnoloģiju centru.

Foto: DELFI

Skaitļi un fakti

  • Pasaules izstādes notiek ik pēc pieciem gadiem;
  • Milānas "Expo" norit no 1. maija līdz 31. oktobrim. Oficiālā mājaslapa: www.expo2015.org;
  • Ieejas biļete pieaugušajiem vienai dienai maksā 32 eiro;
  • "Expo 2015" apskatāmi 140 valstu paviljoni, izstādes platība ir 1,1 miljons kvadrātmetru;
  • Pirmā pasaules izstāde "Expo" notika Londonā 1851. gadā, bet šī ir jau otrā reize, kad tā notiek Milānā - pirmā bija 1906. gadā;
  • Nākamā Pasaules izstāde notiks 2020. gadā Dubaijā.
Turismagids.lv uz Milānas "Expo" devās ar "Coca-cola" atbalstu.
Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!